رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

دانشمندان بسیاری در مسیحیت، امروزه دیگر اعتقادی به نوشته شدن 5 سفر تورات توسط حضرت موسی(ع) ندارند.

به گزارش رهپویان هدایت: قرن هاست سران کلیسا سعی می کنند نویسنده 5 سفر تورات را حضرت موسی(ع) معرفی نمایند. اما تاریخ مطالعات کتاب مقدس در میان مسیحیان و در مجامع علمی مسیحی تردید های جدی در این زمینه به وجود آورد و دانشمندان بسیاری در مسیحیت امروزه دیگر اعتقادی به نوشته شدن 5 سفر تورات توسط حضرت موسی(ع) ندارند.

ظاهراً یکی از اولین افرادی که در انتساب کتب اسفار پنج‌گانه به‌ موسی تردید کرد، ابراهیم بن عزرا(1089-1164) بود. وی به علت اینکه به تعبیر اسپینوزا آشکارا جرات بیان مقصودش را نداشته ، با رمز و اشاره به انتساب تورات به حضرت موسی(ع) خدشه وارد کرده است. چند قرن بعد اسپینوزا (1632- 1677) دانشمند یهودی با صراحت به شرح عبارات ابن عزرا پرداخت و به طور کلی انتساب تورات به حضرت موسی(ع) را نفی کرد. اسپینوزا دلایل محکمی را در این زمینه مطرح ساخت که ارکان تفکر کلیسا را به لرزه در می آورد.

این مساله اگر چه در گذشته برای مسیحیان بسیار سخت و غیر قابل قبول بود اما امروزه کم نیستند اندیشمندان مسیحی که به این نکته اذعان داشته اند. توماس میشل مسیحی می نویسد:"در قدیم مردم معتقد بودند که موسی تورات را نوشته است؛ اما مطالعات جدید کتاب مقدس نشان می دهد که پاسخ به مساله اصل و منشاء اسفار تورات از آنچه ابتدا تصور می شود دشوارتر است

جان هوردرن مسیحی نیز می‌نویسد: «نقادان به‌طور کلّی عقیده دارند که برخلاف نظرسنجی، نویسندۀ پنج کتاب اول کتاب مقدس موسی(ع) نبوده؛ بلکه نویسندگان آن لااقل چهار شخص مختلف بوده‌اند». هینلز با اشاره به نهضت نقد ادبی و تاریخی می‌نویسد: «اولین میدان مبارزه در عهد عتیق بود. اول اینکه نشانه‌هایی بروز کرد که حاکی از تألیف اسفار خمسه توسط چند فرد مختلف بود»

شاید یکی از دلایل عدم انتساب 5 سفر تورات به حضرت موسی «ع» اشاره به داستان مرگ حضرت موسی و وقایع بعد از ان در سفر آخر تورات است که تردید ها را نسبت به نوشته شدن این بخش ها توسط حضرت موسی بیشتر می ساخت. برای نمونه موریس بوکای نیز به نکات قابل تاملی در این زمینه اشاره دارد.او می نویسد: «در قرن شانزدهم کارلستادت متذکر می گردد که موسی نمی توانسته است مرگ خودش را در سفر تثنیه شرح بدهد. سپس نویسنده منتقدان دیگری را نام می برد که کتابت حداقل یک قسمت از اسفار خمسه را از موسی نمی دانند.»

اما متاسفانه کشیش های مسیحی همواره راه توجیه و استدلال های دروغین را در این زمینه باز دارند و کشیش ادوین مسیحی در بخشی از سخنان خود ناچار به عدم انتساب کل اسفار تورات به حضرت موسی اعتراف کرده و نویسنده بخشی از تورات را یوشع بر می شمارد.

یقیقنا کشیش های مسیحی در این زمینه چاره ای نداشتند جز پذیرش اینکه حداقل این بخش از تورات را موسی ننوشته است و ناچار به عدم انتساب این بخش ها به حضرت موسی اعتراف کردند./ فرقه نیوز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی