رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه ارديبهشت ۳۰ ۱۳۹۵، ۰۹:۲۷ ق.ظ

معرفی کتاب/ موعودباوری و نودینی

کتاب "موعودباوری و نودینی با زیرعنوان مقایسه نقش موعودباوری در پیدایش فرقه‌ها در اسلام و مسیحیت در دو قرن اخیر" توسط رضا کاظمی راد در 314 صفحه نگاشته شده و نشر ادیان وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین چاپ آن را در بهار 1395 روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، آخرالزمان و موضوع‌های اطراف آن مانند: "انتظار منجی و باور به موعود" از مباحث و ویژگی‌های مهم دین‌های اسلام و مسیحیت بوده، تا جایی که به عقیده برخی از دین‌شناسان، اصولا مسیحیت بر اساس انتظار موعود به‌وجود آمده است.

اما همین عقیده باعث پیدایش فرقه‌های انحرافی شده و سودجویان با سوء‌استفاده از اعتقادات مردم ادعاهای متنوعی را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد عوامل سر بر آوردن این فرقه‌ها باید مورد بررسی دقیق و موشکافی عالمانه قرار بگیرد.

درباره مقایسه نقش موعودباوری در پیدایش فرقه‌ها در اسلام و مسیحیت در دو قرن گذشته، رضا کاظمی راد به نگارش کتابی با عنوان "موعودباوری و نودینی" اقدام که نشر ادیان آن را منتشر کرده است.

این کتاب علاوه بر دیباچه در سه فصل تدوین شده که عناوین آن‌ها "کلیات"، "ادبیات و مبانی نظری موضوع" و "بررسی مقایسه‌ای و تفصیلی نقش منجی‌باوری در پیدایش فرقه‌ها در اسلام و مسیحیت" هستند.

در فصل اول روش‌شناسی و بررسی مفاهیم اساسی، در فصل دوم فرقه‌های موعودباور مانند: شیخیه، بابیت، بهائیت و قادیانیه و در فصل پایانی نیز نقش عواملی چون: ادعای موعود بودن، کشف و شهود، ادعای نیابت منجی موعود و تاریخ‌پنداری در ایجاد فرقه‌ها مورد بررسی مؤلف قرار گرفته است.

واکاوی باورهای منجی‌باورانه فرقه‌هایی که خود را منتسب به اسلام معرفی می‌کنند و در دویست سال پیش تاکنون اعلام موجودیت کرده‌اند، و فرقه‌های مسیحی ادونتیسم، مورمونیسم و شاهدان یهوه موضوع اصلی فصل‌های دوم و سوم کتاب را تشکیل می‌دهند.

در نقد کتاب پیش‌گفته باید گفت، فرقه مسیحیت صهیونیستی که فلسفه وجودی خود را "زمینه‌سازی ظهور مجدد حضرت عیسی(ع)" معرفی می‌کند، در این کتاب مورد غفلت واقع شده که گنجاندن مباحث موعودباورانه این فرقه در یک فصل-و حتی یک کتاب- جداگانه ضروری به‌نظر می‌رسد.

بر این اساس، فرقه مسیحیت صهیونیستی، اعتقادات خود را بر هفت محور استوار کرده که‌ به‌ اعتقاد آنان‌ در عهد عتیق‌ و جدید آمده‌ و یا پیش‌بینی شده‌ است.

این مراحل به‌ترتیب عبارتند از: بازگشت‌ یهودیان‌ به‌ ارض‌ موعود ( فلسطین)، ایجاد دولت‌ یهودی‌ در ارض‌ موعود، موعظه شدن‌ بنی‌اسرائیل‌ و دیگر مردم‌ دنیا به‌ انجیل، به بهشت رفتن‌ کلیه‌ کسانی‌ که‌ به‌ کلیسا ایمان‌ آورده‌اند، دوران‌ هفت ساله‌ فلاکت، وقوع‌ جنگ‌ آرماگدون و شکست‌ لشکریان‌ دجال‌ و استقرار هزارساله‌ پادشاهی مسیح‌ در اورشلیم.

مرحله پایانی اعتقادات این فرقه در واقع همان "اعتقاد به منجی و موعود" است که هرچند در دیباچه کتاب با عنوان "جایگاه ظهور عیسی در نزد مسیحیت" اشاره کوتاهی به آن شده، اما در واقع حق مطلب به‌طور کامل ادا نشده است.

مؤلف در نتیجه‌گیری مباحث کتاب آورده است: "بر اساس مقایسه صورت گرفته در دین مسیحیت، هیچ فرقه‌ای بر اساس موعود بودن از جانب کسی به‌وجود نیامده است. به‌عبارت دیگر هیچ فردی در درون مسیحیت چنین ادعایی را تاکنون نداشته است که بر اساس آن فرقه خاصی شکل بگیرد."

قسمت انتهایی این نتیجه‌گیری را می‌توان پذیرفت که فرقه‌ای بر اساس ادعای مسیح بودن شکل نگرفته باشد، اما اینکه کسی تاکنون چنین ادعایی نداشته است، پذیرفتنی نیست.

یکی از مدعیان مسیح حسینعلی بهاء است که در تفسیر بهائیان از این عبارت لوح اقدس،"قل یا ملأ الأبن ءاحتجبتم باسمی عن نفسی" از قول سرکرده این فرقه استعماری آمده است: "ای گروه مسیحیان جهان شما با اسم من از خود من (حسینعلی نوری مازندرانی) دور مانده‌اید یعنی با اسم عیسی مسیح، روح‌القدس و... در انتظار من هستید و از خود او غفلت نموده‌اید."

همچنین یک مرد 66 ساله برزیلی که به دلیل حضور گسترده در رسانه‌های این کشور بسیار مشهور است و به عقیده خود در چهار دهه گذشته در حال موعظه مردم و رساندن پیغام‌های خدا بوده، اعتقاد دارد روح مسیح در بدن او حلول یافته است.

گفتنی است منابعی چون: باب و بهائیت در ترازوی نقد، ماجرای باب و بهاء، مقتدای مسیح، انشعابات در بهائیت، شناخت مسیحیت، اسلام و استعمار و درآمدی به مسیحیت از جمله کتاب‌های مورد استفاده مؤلف در نگارش کتاب مورد اشاره هستند.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۳۰
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۳)

دیگه هیچ نظری نمی ذارم و این آخرین نظرم هست.
فقط اینو بگم مثل «دون کیشوت» شمشیرتان را برداشته و دور سرتان می چرخانید و همه را می زنید. خدا رحم کند به کسی که شما دنبالش بیفتید. تا ریشه اش را درنیارید، دست بردارش نمی شین.
حالا این نویسنده جوان یک زحمتی کشیده، کتاب خوبی را به جامعه کتاب خوان ارائه داده، چه اصراری دارید که به صلابه بکشیدش که راجع به فرقه مورد علاقه شما یعنی «فرقه مسیحیت صهیونیستی»چیزی ننوشته؟
انگار همه راه ها باید به مسیحیت صهیونیستی ختم بشه که شما راضی باشین.
شما چه قدر خود مرکزپندار هستین!
گویا شما هسته زمین هستید و جبه و پوسته  بیست و چهار ساعته باید دور محور شما بچرخن.

پاسخ:
خیلی خوبه که شما تا این اندازه به مطالب وبلاگ ما علاقه مند شدید اما دوست عزیز نقد در معنا جدا کرن سره از ناسره است ما در این مطلب ضمن معرفی این کتاب نقدی به آن هم نوشتیم این چه مشکلی دارد که شما این گونه قلم فرسایی کردید. تمام تلاش ما این است که توجه پژوهشگران ارجمند را به این مسئله جلب کنیم تا در پژوهش های خود نگاهی جدی به این فرقه داشته باشند. 
با سلام
من دیروز اتفاقی این کتاب در کتابخانه ای به چشمم خورد و برایم جالب بود.قدری از کتاب را مطالعه کردم.
اتفاقا به نظرم حق با آقا یا خانم ناشناس باشه و اشکال شما بر نویسنده وارد نیست. زیرا خود نویسنده بیان می کند که هدفش ذکر همه فرقه های مسیحی نیست. ثانیا مسیحیت صهیونیست یک فرقه جداگانه نیست و مانند فرقه های ذکر شده در کتاب با مسیحیت رسمی زاویه ندارد.
در مورد اشکال دوم نیز مطلب واضح تر است زیرا نویسنده تصریح کرده است که"هیچ فردی در درون مسیحیت چنین ادعایی را تاکنون نداشته است که بر اساس آن فرقه خاصی شکل بگیرد." شاهد مثال شما در نقد نویسنده حسینعلی بهاء است که (بر فرض صحت آن) خارج از دنیای مسیحیت است.

دوست عزیر ضد صهیون
با سلام
بر خلاف نظر شما فرقه مسیحیت صهیونیستی، فرقه ای جداگانه است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ایجاد شد و نضج گرفت.
همچنین در مورد ادعای حسینعلی بها نیز همان گونه که در متن خبر آمده، می توانید به لوح اقدس مراجعه کنید. چرا که او نیز ادعای مسیح بودن داشته است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی