رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه خرداد ۳۱ ۱۳۹۵، ۰۲:۴۹ ب.ظ

مسیحیت تبشیری: رخنه امانیسم در آموزه های مسیح

انجمن رهپویان هدایت: جریان نبوت و فلسفه ارسال رسل نه جرح و تعدیل ادیان بلکه تجدید معارف الهی است. معارفی که بشر به جای آنکه خود را با آن منطبق سازد به دلیل پیروی از هواهای نفسانی کوشیده دین خدا را تابع خواسته های نفسانی خود سازد.

بنابراین حقیقت دین جز اسلام و تسلیم چیزی نیست و نامگذاری های دسته ها و گروههای انسانی تحت عناوینی چون مسیحی، یهودی، و... نام گذاری هایی اعتباری و ساخته ذهن بشر است.

در جامعه کنونی وقتی صحبت از مسیحیت می کنیم مقصود معارف الهی نازل شده بر عیسی نیست چرا که نبوت جریانی است که از آدم تا خاتم یکی بود (آیه قرآن) و هیچ تفاوتی میان رسولان الهی نیست[1].

 بنابراین ما مسلمانان می توانیم خود را پیروان حقیقی مسیح بنامیم همانطور که جعفر بن ابیطالب در حبشه نگاه اسلام را به عیسی و حضرت مریم علیهما سلام تبیین کرد و تاریخی را پس از خود روشن کرد. بنا براین در این نوشتار مسیحیان را کسانی مینامیم که خود را پیرو انجیل هایی می دانند که از یاران  عیسی (ع) بر جای مانده نه آنان که حقیقتا مومن به عیسی مسیح(ع) هستند.


  *مسیحیت تبشیری چیست؟

مسیحیت تبشیری پدیده ای نسبتا نوظهور است و سابقه فعالیت گسترده آن به نزدیک یک قرن (یعنی از اوایل قرن 20 میلادی)  باز می گردد. پس از آغاز دوران مدرن و قدرت یابی دول استعمارگر گروههای تبشیری و میسیونرهای مذهبی (فرستادگانی برای تبلیغ مسیحیت ازطرف کلیسا) به عنوان یکی از ارکان نفوذ فرهنگی غرب، مشرق زمین را مورد هدفقرار دادند و کوشیدند با تغییر آیین و باورهای مذهبی مناطق تحت سلطه،زمینه بیشتر وابستگی و نفوذ خود را فراهم آورند. به همین منظور میسیونرها به نقاط دور دست اعزام شدند[2].

آنان مبنای تبشیر خود را بر پایه آیه آخر انجیل متی قرار داده اند:

"آنگاه عیسی نزدیک آمد و به ایشان فرمود: پس بروید و همه ی قومها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر، پسر و روح القدس تعمید دهید. و به آنان تعلیم دهید که هر آنچه به شما فرمان داده ام ، به جا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این عصر با شما هستم."


 *«تبشیر» یا «تبلیغ»؟

مسیحیت تبشیری یا Christianity Evangelicalهم خانواده واژه euangelion است که واژه ای یونانی است. این کلمه به معنای «خبر خوش» است و در فارسی به صورت «تبشیر» ترجمه شده است. اساسا مقصود از عبارت تبشیر،تبلیغ دین،تبلیغ آیین و فکرمی باشد. ولی سوال اینجا است که چرا مسیحیان تبشیری تبلیغ را رساندن خبر خوش و تبشیر می دانند؟

باید گفت که این نامگذاری نیز خود شگردی برای جذب و تبلیغ است. چرا که واضح است دین الهی مجموعه ای از هست ها و نیست ها و بایدها و نباید ها است. پیروان همه ادیان به این مسئله باور دارد و ذلیل بر این ادعا نیز وجود احکامی از قبیل حلال و حرام در باورهای حتی مسیحیان و یهودیان است.

لذا وقتی  می بینیم که واژه تبشیر تنها به جنبه بشارت دهندگی و امیدبخشی دین تاکید دارد این سوال ایجاد می شود که آیا در مسیحیت تبشیری جنبه ای از انذار و تحذیر و نبایدها دیده می شود؟

واقعیت این است که مسیحیت تبشیری با حذف نباید ها تلاش کرده تا چهره ای عامه پسند از مسیحیت بسازد. به این ترتیب که جامعه هدف تبلیغات تبشیریان، این چهره از مسیحیت را با تمایلات و لذت های صرفا حیوانی قابل جمع می بینند و به این صورت به آن جذب می شوند. زیرا تنها از این طریق است که می توانند (به تصور باطل خود) هم دیندار باشند و هم هیچ لذتی برایشان ممنوع نباشد. به این ترتیب وجود کلیساهای خانگی، شرابخواری، پارتی، رقص و آوازه خوانی مختلط هیچ تعارضی با آموزه های مسیحیان تبشیری ندارد.

همین مسئله سبب شده که مسیحیت تبشیری یکی از به یک بازوهای اصلی شیطان در عصر انسان مدرن امروز تبدیل شود. یعنیعصری که در آن اومانیسم، انسان محوری و توجه به تمایلات و خواسته های انسان به حضیض خود نزدیک و نزدیک تر می شود. به همین دلیل،  مسلک تبشیر را می توان معجونی ازمحوریت شهوات انسانی و دعوتی فریبکارانه  به یک دین ساختگی دانست.

بی بند و باری در میان مسیحیان تبشیری به حدی است که حتی مسیحیان معتقد و سنتی، تبشیریان را پیروان عیسی(ع) نمی دانند.

 

*مختصات مسیحیت تبشیری

زمانی که از تبشیریان سخن میگوییم مانند آن است که از وهابیان در اسلام و یا از صهیونیست ها در یهودیت سخن می گوییم. نقطه مشترک هر سه فرقه اینجاست که هر سه با نام دین ولی حقیقتا به کام دنیا، هواپرستی و شهوتجویی هستند. ولی وجه تفاوتشان اینجاست که علی رغم چهره خشن صهیونیسم و سلفی گری، تبشیریان با ظاهری انسان دوستانه، جذاب و امید بخش به شکار ایمان ها می پردازند.

به طور کلی، مسیحیت تبشیری دارای ویژگی هایی است که آن را از کل مسیحیت متمایز می سازد:

1-     سیاست زدگی؛ مسیحیت تبشیری با ویژگی هایی که دارد در عصر مدرن به  بهترین ابزار برای سیاستگذاران جهانی و جهانخواران و استعمارگران تبدیل شده است تا با هدف قرار دادن فطرت انسان های پاک یا زجر کشیده به نام دین آن ها را تحت سلطه خود در آورند.

درحقیقت مسیحیت تبشیری یک دین نیست، بلکه یک سیاست و استعمار به شمار می رود.

به همین دلیل است که رییس جمهورکنیا درباره فعالیت مسیونرها می گوید:

"وقتی کشیشها به سرزمین ما آمدند، ما زمین‌هایمان را در اختیار داشتیم و آنها در دستشان کتاب مقدس داشتند، ولی امروز بعد از پنجاه سال آنها در دستشان زمین‌های ما را دارند و ما در دستمان کتاب مقدس آنان را."

2-     برتری جویی؛ به رغم چهره گشاده تبشیریان باید دانست که آنان در نهایت خواستار تفوق یافتن بر پیروان همه ادیان هستند. آنان مسلک خود ساخته خود را به نام دین معرفی کرده اند تا نه تنها مسلمانان را به سوی خود جذب کنند بلکه حتی مسیحیان پایبند و معتقد را نیز گمراه می دانند.

3-     لا ابالی گری؛ تبشیریان از بی قیدی و بی اعتنایی به دستورات الهی به عنوان حربه تبلیغی خود استفاده کرده اند و روشن است که چنین روشی در جذب افرادی که به دنبال راه فراری از احکام شریعت هستند تاتیر به سزایی دارد.

  

*دگرگونی در روش تبلیغ

اگر روش های تبلیغی را در مسیحیت به مستقیم (چهره به چهره) و غیر مستقیم تقسیم کنیم ، باید دانست سالیانی است مسیحیان تبشیری به ناکارآمد بودن روش مستقیم پی برده اند.

آنان در مناطق فقیر و جنگ زده دنیا بیشترین فعالیت ها را داشته و متاسفانه شمار زیادی را به سوی خود جذب کرده اند[3]. در مواقع بحرانی چون سیل و زلزله، گروههایی از مددکاران، پزشکان و مبلغان تبشیری به سرعت اعزام می شوند و طبیعی است که آموزه های خود را در قالب کمک رسانی نشر و ترویج دهند.[4].

البته با پیشرفت تکنولژی و گستردگی اثر بخشی ابزارهای نوین ارتباطی امروزه فعالیت های تبشیریان در شبکه‌های ماهوا‌ره‌ ای و سایتهای اینترنتی نمو بیشتری یافته است.

 

 *تغییر جامعه هدف

در این میان فعالیت های چند جانبه و کوشش مبلغان مسیحی نیز تغییر جهت داده است. شاید کمتر از 3 دهه قبل مخاطبان اصلی مسیونرهای مسیحی را کشورهای غیر دینی و مردمان دورافتاده از تمدنی چون افریقا تشکیل می دادند اما جهت گیری امروز مسیحیان تبشیری اهل کتاب و به ویژه مسلمانان است.

یورش مسیحیت به اسلام به قدری واضح است که پاپ در سفر به آذربایجان به صراحت اعلام کرد:

"در هزاره اول اروپا، در خزاره دوم افریقا و در هزاره سوم آسیا را با مسیحیت آشنا خواهیم کرد"


 *تبشیریان حقیقی چه کسانی هستند؟

تبشیریان حقیقی موحدانی هستند که به امر عیسی علیه السلام پیامبرخاتم(ص) را رسول و عبد الهی می دانند. چرا که عیسی علیه السلام خود بزرگترین مبشر و بشارت دهنده به نبی آخرین و برتری پیام او بود. چنانکه قرآن کریم می فرماید:

"وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِینٌ (صف/6)؛

و (به یاد آورید) هنگامی را که عیسى بن مریم گفت: «اى بنى اسرائیل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى که تصدیق‏ کننده کتابى که قبل از من فرستاده شده [تورات‏] مى‏باشم، و بشارت ‏دهنده به رسولى که بعد از من مى‏آید و نام او احمد است!» هنگامى که او [احمد] با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنان آمد،گفتند: این سحرى است آشکار"

تبشیریان واقعی حق جویانی هستند که بشارت به منجی موعود؛ مهدی علیه السلام را باور دارند و معتقدند عیسی مسیح(ع) به اذن الهی در رکاب حضرتش خواهد بود تا عدل و قسط را جهان گستر سازد و جهل و تحیر و سردرگمی بشریت را از ریشه برکند.

چنانکه در روایتی از پیامبراکرم (ص) آمده است: “سوگند به آن کسیکه مرا مژده آور راستین قرار داد، اگر از عمر جهان، جز یک روز نمانده باشد، خداوند همان یک روز را آنقدر طولانی می کند، تا فرزندم مهدی خروج کند. پس از خروج او ،عیسای روح الله فرود می آید و در پشت سر وی نماز می گزارد، آنگاه زمین با فروغ پروردگار خویش روشن می شود و حکومت مهدی به شرق و غرب گیتی می رسد”[5].

 

*چه باید کرد؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با غلیان احساسات و موج اسلام گرایی در ایران تمام زمینه های نفوذ فرهنگی و مذهبی میسیونرهای مذهبی در ایران کمرنگ شد .اما پس از پایان جنگ،ایجاد برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی زمینه برای حضور مجدد این تشکیلات فراهم شد.

متاسفانه در دهه اخیر مشاهده شده است که این گروهها تحت عناوینی چون کمک به زلزله زدگان و یا حتی گفتمان های بین تمدنی به کشورمان ورود و نفوذ پیدا کرده اند. ضمن اینکه فعالیت های تبلیغی آنان از طریق اینترنت و ماهواره نیز چشمگیر بوده است.

وظیفه تک تک ما مسلمانان کسب آگاهی نسبت به هر عاملی است که باورهای خود و جامعه مان را به خطر اندازد. از همین رو اولا لازم است به تقویت باور و کسب اندوخته معرفتی برای خود بیندیشیم و دیگر اینکه نسبت به هر گونه انحراف از مسیر حق قرآن و اهل بیت(ع) هوشمندانه حساس باشیم و در جهت روشنگری جامعه خود بکوشیم.

 پیوست ها

[1]  آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ بقره/ 285

[2]  واژه‌ی «میسیون»ازکلمه‌یلاتینMission-em مشتق شده است. این کلمه در دستور زبان لاتین از مشتقات فعلMitt ereاست، به معنی فرستادن،روانه کردن،گسیل داشتن یا اعزام کردن است.

[3]  به همین خاطر تا ابتدای قرن گذشته در آفریقا فقط پنج میلیون مسیحی وجود داشت، اما در انتهای قرن، دویست میلیون مسیحی وجود داشت حتی این موضوع به تنگ تر شدن مرزهای اسلامی نیز منجر شده است. تجزیه سودان به بخش شمالی و جنوبی در حقیقت تقسیم آن به دو بخش فقیر مسلمان و بخش ثروتمند مسیحی بود.

[4]  فعالیت های «صلیب سرخ جهانی» با پشتیبانی تبشیریان در دهه های اخیر بسیار رو به پیشرفت نهاده است. در حال حاضر نیز گزارش هایی از بخشهایی از فعالیت های آنان در مناطق بحران زده سوریه و اردوگاههای آوارگان سوری در رسانه ها منتشر شده است.

[5]  شیخ صدوق،کمال الدین،ص۱۶۳،به نقل از در انتظار خورشید ولایت، نوشته عبدالرحمن انصاری،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،سال۱۳۷۳/ احیای ثقلین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۱
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی