رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه دی ۲۳ ۱۳۹۵، ۰۹:۲۵ ق.ظ

معرفی کتاب/ دین مسیح

فصل چهارم کتاب با عنوان اصلاحات دینی در غرب به بررسی نهضت پروتستان و همچنین نهضت اصلاح دینی در انگلستان می پردازد و در فصل پنجم  مدرنتیه و تاثیر آن بر مسیحیت و همچنین جنگ های جهانی اول و دوم بررسی شده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، دین مسیح عنوان کتابی است از برایان ویلسون با ترجمه‌ی حسن افشار که در 168 صفحه و توسط انتشارات نشر مرکز در سال 1394 به چاپ رسیده است. این کتاب ترجمه‌ای است از کتاب  christianity. موضوع اصلی این کتاب مسیحیت است.

این کتاب که ترجمه روان و منثوری دارد در هفت فصل فهرست بندی شده است. نخستین فصل پیش گفتاری در خصوص کلیات و اهداف این کتاب است. در قسمتی از این فصل کتاب می خوانیم :«البته تردیدی نیست که پرداختن به تمامی جوانب مسیحیت در چارچوب تنگ اثر حاضر، اگر نشدنی باشد، ملال آور خواهد بود. برای جامع بودن باید دایره­المعارف نوشت. اما قصد ما این نیست. تلاش ما این است که با ترسیم تحولات عمده مسیحیت از بدو تولدش تا زمان حال دامنه تنوع آن را نشان دهیم.»

همچنین در جای دیگری از این فصل می خوانیم:«اگر تعداد فرقه های مسیحی در بیت المقدس حدود یک دوجین{12}است، شماره آنها در جهان 21000 فرقه تخمین زده می شود. ... یعنی ضروری است که همه دسته های مدعی محوریت را به یک چشم بنگریم و تنوع بی حساب و همیشگی مسیحیت را به صراحت بپذیریم. هدف در اثر حاضر همین است.»

فصل دوم به مسیحیت در روزگار باستان می پردازد. در این فصل که گویی بر اساس نگاهی منتقدانه بر مستندات تاریخی مسیحیت به نگارش درآمده می خوانیم‌:«از خود عیسی نوشته ای در دسترس نیست و اصالت سخنانی هم که از او نقل شده اغلب قابل احراز نیست. متون مقدس مسیحی، از جمله چهار زندگی نامه عیسی که انجیل ها را تشکیل می دهند، همه بعد از مرگ او به نگارش درآمده اند. از این رو تصور امروزی ما از عیسی آمیزه ای است از تحلیل نقادانه این اسناد به علاوه تطبیق محتاطانه آن بر جهان یهودی قرن اول.»

فصل سوم به دورانی پس از دوران باستان می پردازد که نویسنده آن را دوران میانه نامیده است. این دوران از حدود سال 400 میلادی آغاز می شود. در این دوران شهر روم سقوط می کند، پیدایش اسلام رخ می دهد، مسیحیت ارتودکس در روسیه استقرار می یابد، جنگ های صلیبی رخ می دهد و شقاق بزرگ بین مسیحیت شرق و غرب اتفاق می افتد و در پایان این دوره در حدود سال 1500 میلادی قاره امریکا کشف می شود. نویسنده با ظرافت خاصی به تحلیل این وقایع و آثار آن بر دین مسیح می پردازد.

فصل چهارم کتاب با عنوان اصلاحات دینی در غرب به بررسی نهضت پروتستان و همچنین نهضت اصلاح دینی در انگلستان می پردازد و در فصل پنجم به بررسی مدرنتیه و تاثیر آن بر مسیحیت و همچنین جنگ های جهانی اول و دوم بررسی شده است.

در فصل ششم این کتاب به گسترش مسیحیت در امریکا، افریقا و آسیا پرداخته شده و در نهایت در فصل پایانی این کتاب به رابطه مسیحیت و پست مدرنسیم پرداخته می شود و  به اصول اعتقادی مسیحیت و آیین ها و فرائض دینی در این دوران می پردازد.

در فصل پایانی این کتاب می خوانیم: «در آغاز سده بیستم بسیاری از اندیشمندان حدس می زدند که در رویارویی با مدرنیته غالب مردم در غرب کم کم از دین فاصله خواهند گرفت و جوامع غربی روز به روز غیر مذهبی تر خواهند شد. ... البته مسیحیت نهادینه بی تردید سیر نزولی داشته است. از تعداد اعضا و حاضران در کلیساها کاسته شده ، افراد کمتری مراسم ازدواج خود را در کلیسا برگزار می کنند، شماره روحانیان کم شده و تعلیمات دینی برای کودکان هرگز به اندازه کنونی اندک مایه نبوده است؛ ولی با این همه نه بدان سبب که مردم در غرب از جهان بینی های پیشامدرنی دست کشیده اند، بلکه برعکس نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم غرب هنوز همچون گذشته مذهبی اند. از طرفی درحالی که نهادهای مسیحی رو به افول دارند، مفهوم ها و نمادهای مسیحی همچنان سرتاسر فرهنگ غرب را فرا گرفته اند. علت چیست؟»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۳
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی