رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه دی ۳۰ ۱۳۹۵، ۰۸:۳۹ ق.ظ

معرفی کتاب/ جنبش های دینی جدید: چالش و واکنش

کتاب «جنبش ­های دینی جدید: چالش و واکنش» نوشته «برایان ویلسون و جمی کرسول» توسط موسی اکرمی در 221 صفحه به فارسی ترجمه شده و انتشارات «نشر نگاه معاصر» آن را منتشر کرده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، اگر در گذشته از دین به عنوان یک ایدئولوژی سخن گفته می‌شد، امروزه از «جنبش‌های دینی» سخن به میان می‌آید؛ جنبش‌هایی که به سرعت پدیدار می‌شوند و فرو می‌پاشندانتشارات نگاه معاصر در همین راستا، این کتاب را منتشر کرده و از این جنبش‌ها سخن گفته است. منبع اصلی این کتاب، 13 مقاله است که در نخستین همایش دوسالانه «مرکز اروپایی موسسه فلسفه شرقی» ارائه شده‌اند.

کتاب مذکور با مقاله ای از آیلین بارکر با طرح تعداد و اهمیت جنبش های دینی جدید شروع می‌شود و با ارایه  فهرستی جامع از جنبش‌های دینی جدید در انتهای کتاب به پایان می‌رسد.

مقدمه 25صفحه ای مترجم، ضمن طرح پرسش هایی بنیادین درباره دین و جنبش های دینی، زمینه ای مناسب را برای دسته بندی مطالعات بنیادین دین در دوره معاصر فراهم می کند. به طوری که مترجم در این باره می‌گوید: «امیدوارم این کتاب پاره ای از مباحث مهم دین پژوهی را در اختیار فیلسوفان دین، جامعه شناسان دین، روانشناسان دین، روانکاوان، مورخان دین، جرم شناسان، الهیات پژوهان، سیاستمداران، دلبستگان به ادیان جدید، پدر و مادرانی که نگران گرویدن فرزندان خود به اینگونه جنبش هایند، دستگاه های قضایی و قانونگذار و... قرار دهد.»

جنبش های دینی جدید

 در این کتاب از کمیت دین‌های جدید، سخن به میان آمده است و بر کثرت آنها، تاکید شده است،‌ همچنین این اثر مطرح می‌کند که چندین سال پیش از این «هارولد ترنر» تخمین زد که در میان مردم آمریکای شمالی، امریکای لاتین، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه، ده هزار دین جدید با 12 ملیون پیرو یا بیشتر وجود داشته است.

در صفحه 59 کتاب فهرستی از مفاهیم مرتبط با نگرش های شرقی و غربی ارایه شده است. این فهرست، به بیان نشانه ها و طرح یک بخش بندی ویژه از نگرش هر یک از دو اندیشه شرقی و غربی می پردازد و می تواند برای طیف گسترده ای از مخاطبان، جذاب و خواندنی باشد.

از ویژگی‌های ممتاز کتاب این است که گردآورنده‌ مقالات می‌کوشد تا با شماره‌گذاری و نشان دادن مدعا و نتیجه، سخن خود را به صورت شفاف و روشن بیان کند. خواننده در حین خواندن این اثر می‌تواند، ادعاهای نویسندگان اثر را تک‌تک برشمارد.

کتاب با نثری روان و یکنواخت و برای مرور جنبش های دینی معاصر در 13بخش تدوین شده است. روابط بین جنبش های دینی عصر جدید با شکوفایی اقتصادی، رسانه‌های همگانی، سلامت روانی، زنان، جادو، کیش ستیزی در ایالات متحده و انگلستان و همچنین نگاهی به وضعیت نهاد دین در کشور آلمان پس از وحدت این کشور در مقالاتی مستقل مورد بررسی قرار گرفته اند.

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات است که نویسندگان مختلف در مورد جنبش‌های جدید دینی به نگارش در آورده‌اند. «برایان ویلسن» و «جمی کرسول» این اثر را ویرایش کرده‌اند و «موسی اکرمی»، مطالب این کتاب را گزینش و گزارش کرده است. «جنبش‌های دینی جدید: چالش‌ها و واکنش» در 221 صفحه و شمارگان هزار و 100 نسخه توسط انتشارات «نگاه معاصر» در سال 1393 به چاپ رسیده است.

موسی اکرمی، نویسنده و مترجم کتاب های متعددی در زمینه فلسفه است. به عنوان نمونه می توان به برگردان فارسی کتاب «لیبرالیسم سیاسی» اثر جان رالز و همچنین کتاب «درآمدی بر فلسفه کیهان شناسی» اشاره کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی