رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
شنبه خرداد ۶ ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶ ب.ظ

تفاوت بنیادین روزه در اسلام و مسیحیت

فریضه روزه فقط مختص به دین اسلام نبوده و در ادیان گذشته نیز دارای سابقه است؛ به‌ گونه‌ای که مطابق کتاب مقدس، مسیحیان موظف به روزه‌داری هستند، اما چگونگی روزه‌داری و کیفیت آن به‌صورت کامل در اسلام ذکر شده ولی در مسیحیت، صورت واحد و مدونی در این‌باره وجود  ندارد.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، خداوند در آیه شریفه 183 از سوره مبارکه بقره می‌فرماید:"  یَأ َیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلىَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون‏"، اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید روزه بر شما واجب شده همان‌طور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود و این دستور براى آن است که پاک و پرهیزکار شوید.

از این آیه برداشت می‌شود که روزه‌داری جز‌ء احکام تاسیسی اسلام نبوده و قبل از آن نیز سابقه داشته و فلسفه وجوب آن نیز "تقوا و پرهیزکاری" است.

همچنان که در جملاتی از اناجیل اربعه ذکر شده، در دین مسیحیت نیز حضرت مسیح(ع) در گفتار و در عمل، خود به روزه پایبند بوده و همچنین پیروان خود را به آن امر کرده و حواریون و رسولان این پیامبر بزرگ الهی نیز به آن توجه ویژه داشتند.

در انجیل متی باب شش جمله شانزده آمده: "اما چون‌ روزه‌ دارید، مانند ریاکاران‌ ترشرو مباشید زیرا که‌ صورت‌ خویش‌ را تغییر می‌دهند تا در نظر مردم‌ روزه‌دار نمایند. هرآینه‌ به‌ شما می‌گویم‌ اجر خود را یافته‌اند."

آن‌گونه که در منابع مسیحی آمده، نصارا در ماه رمضان روزه می‌گرفتند، اما چون این ماه با فصل گرمای شدید تابستان مواجه می‌شد، ماه رمضان را به ماه‌های شمسی انتقال دادند تا ماه رمضان ثابت بماند.

با گذشت زمان و به میل و سلیقه کشیشان و اسقف‌ها، ده روز دیگر به آن اضافه شده و در مجموع به پنجاه روز رسید. آنها به مدت چهل روز از اغذیه چرب و شیرین خودداری کرده و روز قبل از این دوره را "سه‌شنبه چاق" گویند که در آن روز هر چه بخواهند می‌خورند و می‌آشامند.

 در مسیحیت، دو واژه "روزه" و "پرهیز" وجود دارد که بین این دو تفاوت وجود دارد. در ایامی که با عنوان"پرهیز" معرفی شده، تنها از مصرف گوشت پرهیز می‌کنند، اما در ایام موسوم به روزه، علاوه بر پرهیز از مصرف گوشت،  غذای مصرفی و دفعات وعده غذا هم محدود می‌شود.

علاوه بر این، یکی از روزهای مهم در مسیحیت روز عید پاک است که به مناسبت قیام حضرت مسیح(ع) از قبر-به اعتقاد مسیحیت- گرامی داشته می‌شود. هفته پیش از این روز "هفته مقدس" نام‌گذاری شده که در تعیین بسیاری از روزه‌ها هم نقش مهمی دارد.

با وجود نقل مستنداتی در تاریخ، به دلیل تعلیمات نادرستی که در طول سالیان از مسیحیت ارائه شده، برخی از مسیحیان معتقدند که روزه، ظاهری نیست؛ بلکه باطنی و معنوی بوده و هدف اصلی آن تقرب‌جویی به خدا با فروتنی است.

احکام مشخص و واضحی در مسیحیت درباره روزه وجود ندارد و پیروان آن می‌توانند به‌صورت فردی یا اجتماعی برای یک یا چند روز و حتی برای چند ساعت روزه بگیرند.

روزه فرقه‌های اصلی سه‌گانه کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان با یکدیگر فرق دارد. هر چند دو شاخه اول معمولا روزهای خاصی را روزه می‌گیرند، اما در پروتستان، اعضا آزادی کامل داشته و زمان آن بسته به میل خود فرد، کلیسا یا سازمان متبوع شخص، متفاوت بوده و پیروان این فرقه در این مدت بطور کامل از لب زدن به آب و غذا خودداری کرده و برخی مایعات را نمی‌خوردند و از خوردن یک یا چند وعده غذا صرف نظر می‌کنند.

کاتولیک‌ها روزهای چهارشنبه، جمعه صلیب و تمامی روزهای جمعه ماه انابت-که به دوران توبه و تعمق معروف است- را روزه گرفته و در این مدت ضمن پرهیز از خوردن گوشت، دو نوع غذای ساده و یک غذای معمولی می‌خورند.

پیروان فرقه ارتدوکس ماه انابت، روزه معراج مریم به آسمان، روزه ویژه میلاد مسیح، روزه رسولان و چند روزه هر کدام به مدت یک روز دارند. علاوه بر این آنها تمامی روزهای چهارشنبه و جمعه از خوردن گوشت، لبنیات، تخم مرغ و ماهی پرهیز می‌کنند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی