رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
سه شنبه خرداد ۹ ۱۳۹۶، ۰۲:۱۶ ب.ظ

نگاهی به بخشی از تناقضات کتاب مقدس

وجود تناقض، حتی در جزئیات، از آن رو که نوعی نقص در کتاب مقدس یک دین به شمار می آید، قابل تأمل اند. علاوه بر آنکه برخی از تناقض ها، در اموری مشاهده می شوند که به امور اساسی و اعتقادی مربوط می باشند.

انجمن رهپویان هدایت: یکی از نقدهایی که در سطح گسترده بر کتاب مقدس وارد می شود، تناقضات کتاب مقدس است. تعدد نویسندگان کتاب مقدس در کنار عوامل دیگر، خطاهای بسیاری را در این کتاب وارد کرده و در بسیاری از موارد سخن را به تناقض گویی کشانده است. وجود تناقض، حتی در جزئیات، از آن رو که نوعی نقص در کتاب مقدس یک دین به شمار می آید، قابل تأمل اند. علاوه بر آنکه برخی از تناقض ها، در اموری مشاهده می شوند که به امور اساسی و اعتقادی مربوط می باشند.

وجود تناقض در یک کتاب می تواند نشانه این باشد که آن کتاب آسمانی نیست و یا دست کم مورد تحریف واقع شده است، زیرا در کلام خدا تناقض یافت نمی‌شود.

در ادامه بخشی از تناقضات کتاب مقدس آمده است:

۱-  محل وفات هارون

در تورات داستان مرگ هارون با جزئیات ذکر شده است، اما در محل وفات وی اختلاف وجود دارد. در سفر اعداد، محل وفات وی کوه "هور" ذکرشده است اما در سفر تثنیه، "موسیره" محل درگذشت هارون عنوان شده است.

در نقشه های باستانی بین هور و موسیره فاصله زیادی است:

هنگامی که به بالای کوه رسیدند، موسی لباس کاهنی را از تن هارون درآورد و به پسرش العازار پوشانید.

هارون در آنجا روی کوه(هور) درگذشت. سپس قوم اسرائیل از ئبیروت بنی یعقان به موسیره کوچ کردند. در آنجا هارون درگذشت و مدفون گردید و پسرش العازار به جای او به خدمت کاهنی پرداخت.

2-  گنجایش حوض خانه خدا چقدر بود؟

وقتی سلیمان هیکل و معبد مخصوصش را ساخت طبق دستور خداوند حوضی در وسط آن قرار داد که در مقدار گنجایش آن دو نقل متفاوت، وجود دارد:

ضخامت دیواره حوض به پهنای کف دست بود. لبه آن به شکل جام بود و مانند گلبرگ سوسن به طرف بیرون باز می شد. گنجایش آن بیش از چهل هزار لیتر بود.

ضخامت دیواره حوض به پهنای کف دست بود. لبه آن به شکل جام بود و مانند گلبرگ سوسن به طرف بیرون باز می شد. گنجایش آن بیش از شصت هزار لیتر بود.

3- یهویاکین، چند ساله بود که به پادشاهی رسید

یکی دیگر از موارد تناقض در کتاب مقدس سن یهویاکین در موقع رسیدن به پادشاهی است. در یک جا آمده است یهو یاکین هشت ساله بود و در جای دیگرگفته شده است یهویاکین ۱۸ ساله بود. گرچه سن او اهمیت ندارد؛ ولی این نکته را به ما می رساند که نسخه نویس کتاب مقدس از خود رد پاهایی به جا گذاشته و در مواردی دست برده است:

یهویاکین ۱۸ ساله بود که پادشاه یهودا شد و سه ماه در اورشلیم سلطنت کرد.

یهویاکین هشت ساله بود که پادشاه شد و سه ماه و ده روز در اورشلیم سلطنت کرد.

۴- چگونگی مرگ اخزیا

اخزیا یکی از پادشاهان سبط یهودا بود و با ییهو جنگید و شکست خورد. او در جریان این جنگ کشته شد. کتاب مقدس در یک جا می گوید او در حین فرار از شدت جراحات مرد و در جای دیگر می گوید اخزیا دستگیر شد و او را نزد ییهو آوردند و ییهو او را کشت. یک نفر چگونه می تواند دو بار کشته بشود؛ هم در حین فرار هم در اسارت؟

هنگامی که اخزیا، پادشاه یهودا، این وضع را دید بسوی شهر بیت‌هگان فرار کرد. ییهو به تعقیب وی پرداخت و فریاد زد: «او را هم بزنید.» پس افراد ییهو او را در سر بالایی راهی که به شهر جور می‌رود و نزدیک یبلعام است، در عرابه‌اش مجروح کردند. او توانست تا مجدو فرار کند، ولی در آنجا مرد.

زمانی که ییهو در پی کشتار اعضای خانواده احزاب بود، با عده ای از سران یهودا و برادرزاده های اخزیا رو به رو شد و ایشان را کشت؟ ییهو در جست وجوی اخزیا بود؛ سرانجام او را که در سامره پنهان شده بود، دستگیر نموده، نزد ییهو آوردند و بیهو او را نیز کشت.

5- نسب حضرت مسیح (ع)

در دو انجیل لوقا و متی نسب نامه ای برای حضرت عیسی ذکر شده و در هر دو عیسی فرزند داود دانسته شده است؛ ولی در انجیل متی عیسی از طریق ناتان به داود می رسد ۲ و در انجیل لوقا از طریق سلیمان. ۳ چگونه می شود یک نفر از نسل دو برادر با هم باشد؟

6-  مسیح چند روز در قبر بود

به گفته اناجیل، عیسی مسیح پیش از مرگ درباره مرگ خود پیشگویی می کند همان طور که یونس سه روز و سه شب در شکم ماهی بود پسر انسان (خود عیسی مسیح) هم سه شبانه روز در زمین خواهد بود. ولی وقتی اناجیل داستان به صلیب کشیده شدن مسیح را نقل می کنند، چنین گزارش می دهند که مسیح جمعه به صلیب  کشیده شد،  در غروب آن روز وی را دفن کردند و صبح زود یکشنبه وقتی بر سر قبر وی آمدند قبر را خالی یافتند. در نتیجه کل مدت اقامت مسیح در قبر دو شب کامل و یک روز کامل بوده و اگر جمعه و شنبه را هم که بخواهیم یک روز کامل به حساب بیاوریم باز عیسی دو شب و سه روز در قبر بوده در حالی که طبق پیشگویی خود عیسی مسیح باید سه شب و سه روز کامل در قبر بماند.

خاتمه این که محققان بر این باورند که آنچه امروز در دستان ما به عنوان کتاب مقدس مشهور است دقیقا آن کتابی نیست که به پیامبران الهی وحی شده است و تورات و انجیل در طول تاریخ از گزند تحریف گران مصون نمانده است. مجموعه اشکالات سندی و محتوایی بر کتاب مقدس مطرح شد گزارشی کوچک از دانش نقادی کتاب مقدس بود. اشکالات سندی وارد بر عهد عتیق و عهد جدید به همراه تناقضات و مطالب غیر اخلاقی و یا خشونت آمیز کتاب مقدس همه بر ادعای تحریف کتاب مقدس صحه می گذارد. گفتنی است پس از عصر روشنگری و پیدا شدن باب نقادی کتاب مقدس دانشمندان نقد های مختلفی اعم از تاریخی، جعرافیایی، ویرایشی، نسخه شناسی، به کتاب مقدس وارد ساختند که بررسی آنها فرصت بیشتری را می طلبد.

پیوست:

برای اطلاع بیشتر ر.ک: جستارهایی در مسیحیت، گروه نویسندگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی