رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
شنبه فروردين ۲۴ ۱۳۹۸، ۰۳:۵۴ ب.ظ

نهضت غیر اصلاحی پروتستان

با پیدایش پروتستانتیزم در قرن شانزدهم ، انشعابات زیادی از این نهضت نشأت گرفت و هرکدام به شیوه و مسلک دلخواه خود در قالب یک فرقه، در کشور های اروپایی و امریکا به تبلیغ و فعالیت پرداختند .

رهپویان هدایت: در درون هریک از این گروه ها کشمکش های بالایی وجود دارد و هرکدام بنا بر صلاحدید و نظریات شخصی ، کتاب مقدس را تعلیم می دهند و تحریفات وانحرافات بسیار عمده ای در آنها دیده می‌شود . 

مسیحیت پروتستان را می توانیم به چهار گروه عمده تقسیم نمود که علی رغم تفاوت های عقیدتی و عملی قابل توجه ، در مخالفت با اقتدار پاپ و اهمیت دادن به حجیت کتاب مقدس  و اعتبار ایمان شخصی اتفاق نظر دارند . چهار گروه بزرگ مسیحیت پروتستان عبارت است از نوتعمیدیان، کالونی ها، لوتری ها وانگلیکن ها هستند.

که هرکدام را به اختصار بیان می کنیم :


  نهضت نوتعمیدی : 

 شخصی به نام هالدریخ  زوینگلی در دهه 1520 در زوریخ سوئیس  پیرو اصلاحات عقیدتی در مسیحیت این نهضت را بوجود آورد . آنان معتقد هستند  تعمید کودک یک عمل بی معنی و باطل است . آنها بر این عقیده هستند که ورود به کلیسا باید با عزم واراده انسان بالغ صورت گیرد و پیرو تعمید دوباره هستند.  نهضت نوتعمیدی بعد ها با حضور و نفوذ در کلیساهای روسیه ، توانستند بیشترین کلیسا های پر.وتستانی را از آن خود بکند .


نهضت  کالونی :

شخصی به نام جان کالون این نهضت را در سوئیس دایر کرد . وی با تأکید بر  عقاید اصلی لوتر ، بر تعالیمی همچون حاکمیت خدا بر سراسر زندگی و تقدیر الهی برای نجات تأکید می کرد. درپایان قرن شانزدهم کلیسای کالونی نه تنها در سوئیس ، بلکه در فرانسه ، هلند ، آلمان، مجارستان و اسکاتلند نیز راه می یابد و به عنوان بازوی قوی در پیشرفت مکتب  پروتستانی در انگلستان  شناخته می شود . این نهضت با حضور در آمریکا تأثیر بسیاری بر شکل گیری منش دینی و سیاسی ایالات متحده داشته است .


نهضت لوتری :

این نهضت به نام  مارتین لوتر رقم می خورد . او در مخالفت با بخشش نامه ها مشهور شد. مواد نود و پنج گانه  وی در سال 1517 بر سر در کلیسای جامع ویتنبرگ برای مشاهده مردم نصب شد .  لوتر در سال 1520 سه اثر عمده  به نام های خطاب به اشراف آلمان، اسارت بابلی کلیسای مسیح و آزادی فرد مسیحی  منتشر کرد که در انها با شور و هیجان ، اصلاح ساختار و عقاید کلیسا را  ضرروی شمرد . در مقابل پاپ  با صدور حکمی  او را به شدت توبیخ کرد و درخواست کرد او از دیدگاهش دست بردارد و جواب لوتر چیزی جز آتش زدن نامه پاپ نبود .


نهضت اصلاح دینی:

این نهضت تحت تآثیر تفکرات هنری هشتم در انگلستان ایجاد شد. تفکرات اصلاحی او بیشتر سیاسی بودتا دینی و این خط فکری منجر به جدا شدن رم و داشتن رفتاری مسالمت آمیز با آیین لوتری در آلمان و انگلستان شد .

با نگاهی عمیق به تفکرات نهضت های پروتستانی که در منابع تاریخی آمده است  به راحتی می‌توان فهمید که عقیده اومانیستی تأثیرات مستقیم و غیر مستقیمی برای شکل گیری نهضت پروتستان یا همان اصلاح دینی در حد فاصل دهه 1510 تا 1520 داشته است و با محوریت این  نگاه ، مسیحت را در معرض تحریفات و تناقضات عدیده ای مواجه نمودند که بر اثر این معضلات ، فرقه های مختلفی از دل این نهضت ها برخاسته اند که هیچ کدامشان از  پوسته وهسته قوی برخوردار نیستند و تا جائی که توانسته اند تعالیم مسیحیت را دستخوش تغییرات اساسی قرار داده اند و در جستجوی ثمره و نتیجه این نهضت ها می توانیم بگوییم،  هیچ اصلاح موثری برای مسیحیت صورت نگرفته است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی