رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

 ماه محرم، اجرای مناسک آن و انتقال پیام شهادت امام حسین (ع) در کشورهای غربی یکی از مباحث مهم جهان اسلام محسوب می شود که جامعه بحران زده غرب هم به اهمیت آن پی برده است. هر چند برخی گروه های افراطی می کوشند تا از انجام مناسک و مراسم مربوط به این ماه و به ویژه از عزاداری روز عاشورا جلوگیری کنند اما متفکرین غربی و  حتی بزرگان دین مسیحیت هم به جایگاه بارز این حادثه در واکنش به ظلم اعتراف کرده و عاشورا را نماد مقاوت در برابر ظلم می‌دانند.


به گزارش انجمن رهپویان هدایت این هفته برنامه‌ای در شبکه دوم سیما بر روی آنتن رفت که موضوع مورد بحث در آن محرم از نگاه دیگران، تاثیر اجتماعی عاشورا به مسلمانان اروپایی، تفاوت اسلام عاشورایی و داعشی و دوگانه عقل و عشق بود که با شرکت چند مسلمان یک فرد غیر مذهبی و فرانک گِلــَی، کشیش کلیسای آنجلیکن لندن  و متفکر مسیحی انگلیس برگزار شد.


میلاد دخانچی به عنوان مجری این برنامه نخست به محرم در غرب پرداخت که کشیش پاسخ داد : : در اروپا همه ماتریالیست و ضد معنویت نیستند ولی خوب تا حدودی حرف شما درست است و ما بخاطر رواج و گسترش ماتریالیسم است که به امر قدسی و مذهبی احتیاج  داریم اهتقاد شخصی بنده این است که ما احتیاج به امر قدسی در عالم امروز داریم. این امر قدسی باید در عرصه اجتماعی و رندگی روزمره مردم تجلی داشته باشد. واز این حیث است که ما باید به عاشورا بپردازیم.


سپس یکی از بانوان شرکت کننده تصریح کرد: به نظر من پیامی که ا ز1400 سال قبل از کربلا به ما رسید خاصیتی جهانی دارد. چرکه ایستادگی امام حسین(ع)  به این معنا بود که ما باید برای یک سری اصول در زندگیمان بجنگیم مخصوصا در دورانی که بی عدالتی و ظلم فراگیر شده است و فکر می‌کنم بیششتر ما که در راستای فعالیت های بشر دوستانه فعالیت می‌کنیم به این درک رسیده ایم که انسانیتی که امام حسین (ع) 1400 سال پیش برای آن ایستادگی کرد هنوز هم مسئله جامعه و دنیای امروز ماست.


برای یکی مثل من اگر بخواهم از منظر زندگی روزمره صحبت بکنم امام حسین(ع) مظهر سخاوت است امروز ما باید این سخاوت را بپذیریم و به افرادی که نیازمند هستند وبه کمک ما احتیاج دارند کمک کنیم فک میکنم این همان نقطه نظری است که عاشورا را به این دوران مرتبط می کند به نحوی باید سخاوتمند باشیم و از امام حسین (ع) به عنوان یک اسوه اخلاقی یاد کنیم و در این دوران هرچه داریم را بی دریغ در اختیار دیگران بگذاریم.


در ادامه مجری برنامه خواستار پاسخ کشیش شد که او گفت: خب امام حسین (ع)‌ با یزید  مصداق شر زمان خودش جنگید ما هم در این دوران با شر زندگی می کنیم به عنوان نمونه همه می‌دانیم که چه اتفاقی در فلسطین در حال رخ دادن است. پس تا جایی که  می توانیم باید به هر صورت توجه مردم را به رنج هایی که فلسطین ها می‌کشند جلب کنیم به عنوان مثال اجناس تولید شده در اسرائیل را بایکوت کنیم  با این کار در پیام کربلا را به صورت عملی انتقال می دهیم و از فضای شعاری فاصله می‌گیریم و مقاومت علیه ظلم را تمرین می‌کنیم.


وی سپس تجربه حضورش در مراسم عاشورایی را مطرح کرد و ادامه داد: دوسال پیش برای شرکت در مراسم هایی در مرکز اسلامی انگلیس در شمال لندن دعوت شدم و بنظرم تجربه ی تاثیر گذاری بود. من با تئاتر علاقه دارم در واقع نمایش هایی [مراسم تعزیه خوانی] که در طول عاشورا در مورد شهادت امام حسین (ع) بر پا شد بنظرم که با این که خیلی حرفه ای و ماهرانه اجرا نشد ولی آدم را به صورت عجیبی مدهوش خود می کرد و تاثیر عمیقی در من داشت و دیدن بعضی از نمایش ها  که در مورد رنج و شهادتی است  که امام حسین (ع)‌در کربلا متحمل شد بنظر بسیار مهم و تاثیر گذاربود.


در ادامه نشست مجری برنامه به کمپین هایی که برای رساندن پیان عاشورا در خارج کشور ایجاد می شود اشاره داشت و از حاضرین خواست تا تجربه خود در این خصوص را بازگو کنند که یکی از بانوان در پاسخ چنین گفت: ما شاهد کارزارهای زیادی در محرم و حتی بعداز آن هستیم کمپن هایی که به نام امام حسین (ع) ‌خون اهداء می‌کنند غیر از آن هم شاهد کمپین های هستیم که مردم می‌خواهند با دادن گل محبتی را که امام حسین (ع) داشته است نشان دهند همینطور کمپین هایی که جوانان داوطلب می‌شوند تا شبانه به گرسنگان کمک کنند و بی خانمان و کارتون خواب ها را در شب همراهی کنند. چیزی‌که فکر می‌کنم به راستی می‌خواهیم نشان دهیم تلاشی است برای اصلاح اجتماعی جامعه با الهام از امام حسین (ع) و با نام ایشان و به یاد روزی که آن واقعه در کربلا اتفاق افتاد.


در ادامه بحث یکی از افراد غیر مذهبی و غیر مسلمان در خصوص چنین اقداماتی افزود: من نه تنها مسلمان نیستم،‌ مذهبی هم نیستم، ‌خیلی چیزها در خصوص این اتقاق شنیدم مربوط به کمک به بی خانمان ها، سخاوت، انسجام اجتماعی حالا سوال این است که نظر من درباره  عاشورا چیست؟ اولا که باید بگم من اینجا نشستم و واقعا دارم چیزهایی یاد می گیرم. گفتم که من به عنوان یک غیر مسلمان اینجا هستم. من به واقعه کربلا مثل یک واقعه ای دیگر در تاریخ نگاه می کنم وجوه معنوی آن برای من پر رنگ نیست تاریخ است و سیاستی که در آن وجود دارد اما از حرف های ده دقیقه گذشته، من بهتر فهمیدمش. قبل از اینکه از من خواسته بشود که در این برنامه شرکت کنم اطلاعاتی در مورد عاشورا نداشتم و حتی در موردش هم نشنیده بودم مقداری جستجو کردم و اکنون بیشتر از قبل می دانم و الان شجاعت اولین چیزی است که به ذهنم می‌آید.


در ادامه یکی از مسلمانان اهل سنت که در جلسه حاضر بود موضوع را از دیگاه خود این گونه بیان کرد: من سنی هستم هرچند من اعتقاد دارم که چیزی به اسم شعیه و سنی نداریم و همه ی ما مسلمان هستیم. من در لندن زندگی میکنم و در این کشور هم بزرگ شده ام و هیچوقت در مراسم عاشورا شرکت نکرده ام چیزیکه برای من قابل تحسین است این است که شما دربین فقرا غذا تقسیم می کنید و یا در اهدای خون شرکت می کنید و کارهای اینطوری بسیار لذت بخش است و اینجا یک سوءتفاهم وجود دارد و ان موضوع احترام است باید بگویم که ما سنی ها امام حسین (ع) را خیلی دوست داریم به جز این اما احترام و عشق همیشه وجود دارد پس من فکر می کنم هر چه بیشتر درکنار هم باشیم و بیشتر به مراسم شما بیاییم می توانیم عشق به شما و امام حسین (ع) را بیشتر درک کنیم. و  این درک را برای ما آسان تر می کند.


وی ادامه داد: آنچه در این خصوص تحسین برانگیز است اتحاد شما است که دور هم جمع می شوید. یک سال صبر می کنید تا این آیین را برگزار کنید و کل دنیا برای آن روز اماده می شود این درسی آموزنده است که ما اهل سنت هم می توانیم از ان استفاده کنیم هر چند ما مراسم مشابهی در اسلام سنی نداریم.


او سپس به پیام عاشورا پرداخت و گفت: یکی از غم انگیز ترین اتفاق هایی است که تا به حال روی کره خاکی افتاده است طوری که امام حسین (ع) را شهید کرده و سر وی را بریدند شبیه کاری که امروز داعش دارد انجام می‌دهد این واقعا بدترین اتفاقی است که بر سر انسانیت می تواند بیاید چگونه انسانی می تواند با انسان دیگری این گونه رفتار کند در حالی که او نوه پیامبر است که ما از او پیروی می کنیم. به عنوان یک سنی ما درد مشترکی داریم اما رسانه ها طوری رفتار می کنند که انگار به ما مربوط نمی شود در حالی که به نظرم این واقعیت ندارد.


یکی از حضار شیعه در تایید سخنان وی یاد آور شد: به نظرم حرف برادرم صحیح است متاسفانه ما به عنوان شیعه کاری انجام ندادیم تابتوانیم به شکلی صحیح پیام اصلی و اهمیت این تراژدی را انتقال دهیم آنچه دیگران می بینند رسم های ما است و گاهی این رسوم می تواند تولید شبهه کند آن مفاهیمی که ما با آن ها زندگی می‌کنیم را از کربلا متوجه نمی شوند پس فکر می کنم مکاتب مختلف جهان اسلام در مساجد مختلف باید دور هم جمع شویم تا پیام واقعی امام حسین (ع)  و چیزی که برای آن ایستاد را به همه برسانیم ما باید به سراغ مفهوم و قلب پیاما امام حسین (ع) برویم تا تمرکزمان روی مناسک باشد.


فرد غیر مسلمان حاضر در جلسه در خصوص این حرف تصریح کرد: من خیلی دلم می خواهد بدانم که چرا در این خصوص در مدرسه چیزی یاد نمی گیریم ما اموزش های مذهبی در مدرسه داریم چیزی که واقعیت دارد این است که عاشورا از اتفاقات مهم تاریخ اسلام و تاریخ تشیع است

 در پاسخ به این سئوال یکی از حضار اسلام هراسی را دلیل این امر برشمرد و گفت: پدیده ای به نام اسلام هراسی یا همان ترس از اسلام باعث این امر شده است چون کربلا مربوط به اسلام است و به همین خاطر صحبتی از آن به میان نمی آید متاسفانه در رسانه ها جریان هایی مثل داعش و القاعده به عنوان اسلام معرفی می شوند به همین خاطر در سیلابس های درسی نیست 

کشیش انگلیسی با تاکید این موضوع افزود: کربلا یک اتفاق دراماتیک است جنگ میان بد و خوب که ارزش پرداختن به آن وجود دارد ما می توانستیم بیشتر روی پیام جهانی و  پاک و اصیل بودن شخصیت امام حسین (ع) تاکید کنیم.


 یکی از بانون شرکت کننده در این جلسه ابراز داشت: در مقاطع دانشگاهی و آکادمیک درباره مکربلا می خوانیم اما تنها به عنوان یک اتفاق سیاسی با آن برخرود می شود جنگی بر سر قدرت و خلافت یه جوری نشلان می دهدند که انگار امام حسین (ع) برای این با یزید جنگید و هیچ جا داستانی واقعی از این تراژدی مطرح نشده است.


در ادامه بحث موضع تفاوت اسلامی که از سوی داعش عرضه می شود و اسلام راستین به میان کشیده شد که فرانک گِلَی خاطرنشان گفت: هنگامی که می‌فهمیم یک مسیحی در کنار امام حسین (ع) در کربلا جنگیده است نمی‌توان تصور کرد که یک مسیحی کنار داعش بجنگد چرا که داعش نیز مسیحیان را می کشد و از آن ها به عنوان برده جنسی استفاده می کند می‌توانیم بگوییم یک تفاوت بسیار چشمگیر وجود دارد .


سپس یکی از بانوان شرکت کننده افزود: ما سپاه یزید را عنوان داعش می‌بینیم که نماینده اسلام نیستند و من اجاره نمی دهم که سپاهیان یزسد یا ابن زیاد یا هر کس دیگری که پشت تراژدی شهادت امام حسین (ع) قرار دارد جزء مسلمانان تلقی شود، آن‌ها هیچ ارزش و اصولی نداشتند و این دقیقا همان چیزی است که امروز هم در داعش وجود دارد.


در پایان و به عنوان جمع بندی این گفتگو یکی از مسلمانان اهل سنت گفت: من از واقعه کربلا درس های زیادی گرفتم دعا می کنم روزی برسد که امام حسین (ع) را نه متعلق به شیعیان و مسلمانان بلکه متعلق به همه جهانیان ببینم. همه ما یک کل واحد هستیم اجازه بدهید بگویم که به راستی ما یکدیگر را دوست داریم و اگر کسی بخواهد جلوی وحدت ما بایستد باید حذفش کنیم.


 یکی دیگر از بانوان شرکت کننده نیز اظهار داشت:  امام حسین (ع) برای من فردی است انقلابی که برای صلح و محبت و عدالت و هر چیزی که خوب است ایستاد او اسوه مقاومت است و همه چیز را به من یاد داده است.


کشیش فرانک گِلَی با تاکید این سخنان و انقلابی خواندن امام حسین (ع) خاطر نشان کرد : من این مفهوم را دوست دارم چون انقلاب همان چیزی است که امروزه در غرب به آن نیاز داریم چه معنوی و چه سیاسی، انقلابی بودن دقیقا همان چیزی است که من به امام حسین (ع) نسبت می‌دهم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۱)

۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۴:۴۸ رهیافتگان- طاهری
http://www.rahyafte.com/site/myLDlinker.php?url=1661

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی