رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
شنبه شهریور ۲۸ ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳ ق.ظ

ادعای الوهیت ساتیا سای بابا

خود بزرگ‌بینی و سوء استفاده از جهل مردم، فرصتی را در اختیار "ساتیا سای بابا" قرار داد تا او در سن سیزده سالگی خود را آواتار- تجسم خدا در شکل یک انسان- بنامد و در بین هندوها و بعدها در سطحی گسترده، به ترویج بافته‌های خود بپردازد.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، زیربنای اصلی خداشناسی در بین هندوها، آواتار-تجسم معجزه‌آسای الوهیت به سیمای انسان- بوده و این عقیده، نقش اساسی و اصلی را در موضوع الهیات این قوم، بازی می‌کند.

بنا بر اعتقادات آنها، خدایان زیادی در جهان با وظایف و تکالیف مختلفی مانند: خدای آسمان، خدای هوا، خدای نگهدارنده جهان و خدای زمین، حضور دارند و به ایفای نقش مشغول هستند.

هندوها معتقدند، زمین هیچ‌گاه از آواتار خالی نخواهد بود. بر همین مبنا، یکی از افرادی که خود را با این عنوان معرفی کرده، فردی هندی به‌نام "ساتیا سای بابا" است.

او ابتدا خود را با نام معلم حقیقت به افراد می‌شناساند؛ آنجا که می‌گوید:"تو نمی‌توانی مرا در طبقه‌بندی مرد خدائی، یک معجزه‌گر،‌ انسان خداگونه یا شفادهنده قرار دهی. این آواتار برای ایفای نقش جدیدی آمده، نقش معلم حقیقت."[1]

ساتیا سای‌بابا، بعد از آنکه ذهن مخاطب خود را به سمت خارق‌العاده بودن خودش سوق داد، مدعی الوهیت می‌شود.

سرکرده فرقه نوظهور شرقی مدعی شده:"قدرت من غیرقابل اندازه‌گیری است. تولد من غیرقابل توضیح و غیرقابل درک و پیمایش است. اصل سای، الوهیت سای، هرگز تحت تاثیر بدگوئی و افترا، پیشرفتش متوقف نمی‌شود."[2]

سای بابا در جایی دیگر خود را نامحدود معرفی کرده و درک او توسط دیگران که محدود هستند را ناممکن دانسته و امر پوشیده‌ای نیست که نامحدود بودن، فقط و منحصرا از صفات خداوند متعال است.

می‌توان گفت، آنچه که ساتیا سای بابای هندی ترویج داده و افراد زیادی را به دنبال خود گمراه کرده، شباهت زیادی با عهد جدید کتاب مقدس مسیحیان دارد و به‌عنوان نمونه می‌توان به توصیف کردن یک انسان با خصوصیات خدا اشاره کرد.

معرفی‌نامه‌ای که "سای بابا" از خدا ارائه می‌دهد،‌ مبهم و متناقض بوده و از حلول، همه‌خدایی تا روح کیهانی و انرژی، متفاوت و متغیر است.

در تارنمای اینترنتی مرتبط با این فرقه درباره خدا بودن او آمده:"من در همه جا حاضر هستم، در زمین، هوا، ‌جهان، ‌نور و آسمان حضور دارم و به هیچ چیز محدود نیستم...همیشه در همه جا هستم."

از این گفته‌ها به روشنی ادعای خدایی سای بابا قابل استنباط و اثبات است و جای هیچ شک و تفسیری را در این‌باره باقی نمی‌گذارد.

بر اساس این گزارش، یکی از ادعاهای فرقه‌ها برای جذب عضو جدید، اعطای شادی و نشاط به افراد است و نباید از خاطر برده شود که چنین ادعایی در دنیای صنعتی پر آشوب- مخصوصا از یکی دو قرن گذشته به این طرف-، حربه‌ای تند و موفق برای فریب افراد بوده است.

در این راستا ساتیا سای بابا ماموریت خود را چنین بیان می‌کند:"ماموریت من اعطاء‌ شوق و شادی به شماست که از ضعف و ترس دورتان کنم. ماموریت من پراکندن شادمانی است، از این جهت همیشه آماده‌ام میان شما بیایم نه یک ‌بار،‌ دوبار یا سه بار، هر زمان که شما مرا بخواهید."[3]

خرافات و دروغ‌های زیادی را پیروان "ساتیا سای بابا" به او نسبت می‌دهند. از جمله آنها نواختن خود به خودی موسیقی از دستگاه‌ها در زمان تولدش، پیدا شدن مار کبرا زیر گهواره-که به عقیده هندوها، نشانه ظهور فرد روحانی به‌شمار می‌رود- و بیرون آوردن نوشت‌افزار مدرسه از پاکت خالی است.

ساتیا سای‌بابا که بیشتر شبیه شعبده‌بازان و جادوگران، کارهای خود را پیش می‌برد همچون دیگر سرکردگان فرقه‌های دروغین، دسترسی به چرایی و چگونگی اقدامات خود را ناممکن می‌داند.

او که روش‌های فرقه‌ای از جمله پنهان‌کاری و بزرگنمایی خود را به خوبی آموخته بود، حتی به کسانی که به دنبال شناختن و باشند توهین کرده و گفته:"یک مورچه چگونه می‌تواند عظمت کوه را درک کند؟ این فراتر از حوزه درک شماست که بفهمید چگونه یا چرا اشیاء ‌مختلف را در دستم خلق می‌کنم."

گفتنی است، برخی از سودجویان و افراد شهرت‌طلب دست به کارهایی می‌زنند که به نظر دیگران خارق‌العاده بوده و تجربه نشان داده، این توانایی‌ها با تمرین و تکرار قابل دسترسی است؛ ولی این افراد از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده کرده و در فضای فراهم شده، ادعاهای بزرگ‌تری-حتی خدایی- را مطرح می‌کنند. 



[1]  سیما کوندار، تراش‌های الماس خداوند، ترجمه طاهره آشنا، چاپ دوم،‌ انتشارات تعالیم مقدس، 1377، ص 260

[2] . همان، ص 168

[3]  . همان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۸
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی