لیبرالیسم مد نظر جریان تبشیر په بر سر جوان ایرانی میآورد
مسیحیت تبشیری همواره تلاش دارد تا پا به پای زمان و به روز پیش برود. با همین رویکرد همزمان با هر چه گسترده شدن فضای مجازی مسیحیت تبشیری میکوشد در این فضا نیز حضور چشمگیری داشته باشند و در این راستا تلاش و هزینه فراوانی میکند. این حضور آسیب هم به دنبال داشته که برای مقابله با آثارش آسیب شناسی آن ضرورت دارد.
برخی از آسیبهای فضای مجازی تنها در حوزه اعتقادی مبتنی بر تبلیغ مسیحیت نمایان میشود. این گونه آسیب ها نیز بیش از اینکه محتوایی باشند، در حوزه امور اجتماعی مطرح میشوند. علت ورود کم رنگ مسیحیت به حوزه ایجاد آسیب های محتوایی مانند شبهه علیه قرآن کریم با وجود تاریخی پیامبر اسلام، مفهوم عصمت .... در فضای مجازی به این دلیل است که در عرصه محتوا وقتی اسلام در مقابل مسیحیت و در مقام مقایسه قرار میگیرد هیمنه آن به نحو محسوسی برای مخاطب آگاه روشن میشود.
به همین دلیل در تمام نمونه هایی که ذکر کردیم و حتی در موارد بیشتر مسیحیت خود در موضع ضعف قرار دارد و آسیب کمتری را می تواند وارد کند؛ مگر به مخاطب نا آگاه البته در عرصه آسیبهای اجتماعی ورود مبشرین مسیحی در فضای مجازی بیشتر است.
آسیب های اجتماعی مانند طرح شبهانی علیه اسلام و القای مفاهیمی به مخاطب مسلمان که وی از مسلمان بودن خود شرمگین شده و با احساس حقارت به مسیحیت متمایل شود. این گونه شبهات بیشتر برای دختران و پسران نوجوان و جوان تحت عنوان آزادی مطرح می شود.
برای ایجاد آسیبهای اجتماعی برای دختران مبلغین مسیحی با شعار آزادی در مسیحیت به طرح مباحثی همچون عدم لزوم حجاب تقبیح تعدد زوجات، تقبیح احکام ویژه بانوان آزادی روابط دختر و پسر عدم وجوب و ضرورت خواندن نماز یا گرفتن روزه حیا، قیومیت مرد و به طور کلی محدودیتهای اسلام در این عرصه ها می پردازند. برای پسران نیز مسئله ارتباط آزاد با جنس مخالف، جواز استفاده از مشروب و آزادی و مختار بودن در کلیه امور مربوط به شریعت را مطرح می کنند.
این در حالی است که در بیشتر موارد ذکر شده محدودیتهای مسیحیت در کتاب مقدس و به ویژه عهد عتیق بیش از اسلام است. اما مشکل اینجاست که جریانی از مسیحیت در فضای مجازی در مقابل ما قرار دارد که بر بستر پروتستان است و با تفسیرهای سکولار خود مخالف نصوص صریح کتاب مقدس عمل می نماید.
برای مثال در مسئله حجاب آیات فراوانی در کتاب مقدس وجود دارد که به حجاب از نوع پوشیه (برقع) توصیه می کند معمولاً مخاطبان مسلمانی که در معرض تبلیغ مبشرین مسیحی قرار دارند به این آیات مسلط نبوده و از محتوای کتاب مقدس آگاهی کامل ندارند بسیاری از این افراد حتی به عقاید و شریعت اسلامی نیز آگاهی کافی ندارند. این دو عامل یعنی نگرش پروتستانی سکولار مبلغین مسیحی و عدم آگاهی مخاطب مسلمان به معارف اسلامی و مسیحی به نحو صحیح، سطحآ سیب پذیری را در فضای مجازی برای این گونه مخاطبان بسیار بالا می برد.
برای مقابله با این آسیبها تمرکز در تصمیم گیری لازم است که در صورت هماهنگی دیدگاه ها تأثیر بسزایی در حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی دارد و مشکل ضعفهای دیگر ما در این عرصه مانند «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاهها و پرهیز از موازی کاری و تعارض» را حل خواهد کرد.
پی نوشت: دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی فضای مجازی، 16/6/1394