رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بار دیگر قدرت لابی صهیونیست از سویی و قدرت اونجلیست ها از دیگر سو را نشان داد. کافی است به یاد آوریم که بسیاری از روسای جمهوری آمریکا وابسته به اوانجلیست ها بودند و به واسطه نزدیکی به این جریان توانستند در انتخابات این کشور پیروز شوند. آخرین این افراد جورج بوش پسر بود که با هدف زمینه سازی نبرد آرماگدون به همراه تونی بلر تهاجم به خاورمیانه را آغاز کرد. در مطلب حاضر نگاهی به ساختار و تاریخچه مسیحیت تبشیری شده است. در توضیح باید گفت بهانه انتشار این خبر حمایت جریان تبشیر و شبکه های مسیحی فارسی زبان از پیروزی ترامپ است که خود جای بحث مفصلی دارد و مطلبی جداگانه را می طلبد.

مقدمه:

مـسـیـحـیـت به سه مذهبِ کاتولیک روم ، ارتدوکس و پروتستان تقسیم شده است . کشورهای آمـریـکـا و شـمال اروپا عمدتا پروتستان ، کشورهای جنوب اروپا و آمریکای لاتین عمدتا کاتولیک هستند و پیروان مذهب ارتدوکس در اروپای شرقی حضور دارند. مذهب پروتستان در درون خود فرقه های فراوانی دارد که به بیش از هزار می رسد. یکی از فرقه هایی کـه در طـول یـک قـرن اخـیـر ظـهـور یـافـتـه و بـه شـدت فعال شده ، مسیحیت صهیونیستی است .

مسیحیت صهیونیستی که تلفیقی است از تعالیم مسیحیت و یهودیت ، از جهتی چشم به منابع و الهـیـات انـجـیـلی دارد و از سـوی دیـگـر آمـوزه هـای تـورات را بـه شـدت دنبال می کند. این جریان با تاءکید بر عهد عتیق (تورات ) و مکاشفات یوحنا در عهد جدید (انـجـیـل ) مـعـتـقـد است که ظهور حضرت مسیح (ع ) نزدیک است و برای این واقعه مهم باید بـسـتـر لازم را فـراهـم سـاخـت و مـوانـع را از سـر راه بـرداشـت .

پیروان این جریان ، خود را مسیحیان دوباره تولد یافته می دانند و از ویژگی های بارز آنـان ، تـعـصـب شدید نسبت به صهیونیسم و اسرائیل غاصب است . آنان حتی متعصب تر از یـهـودی هـای صـهـیـونـیـسـت مـقـیـم اسـرائیـل و آمـریـکا هستند. از نظر این گروه خـداونـد فلسطین را به عنوان ارض موعود به یهودیان بخشیده و ساکنان اصلی آن یعنی فلسطینیان در آن حقی ندارند.

مـسـیـحـیـان صـهـیـونیست به مقابله با افکار ضد یهود می پردازند، در آموزش مسیحیت بر ریـشـه هـای یـهـودی دیـن مـسـیـح تـاءکـیـد مـی کـنـنـد و مـسـیـحـی واقـعـی را دوسـت جـدی اسرائیل غاصب می دانند و برای مهاجرت یهودیان به فلسطین بسیار می کوشند.

تاریخچه

مسیحیت صهیونیست با وجود ریشه های پروتستانی خود، برای نخستین بار در اواخر قرن نـوزدهم میلادی ظهور کرد. جان داربی (Darby Nilson John) کشیش معروف انگلیس ، که در سـال 1882 م درگـذشـت ، مسیحیت صهیونیستی را به عنوان ((عملی نمودن خواسته های مسیح )) و تحقق پیش گوئی های انجیل بین پروتستان ها ترویج کرد.

پـس از او کـشـیـشـان پـروتـسـتـان دیـگـری چـون دی . ال . مـودی ، ویـلیـام بـلاکـسـتـون و سـایـرس ‍ اسـکـوفیلد به تبلیغ مسیحیت صهیونیستی پـرداخـتـند. اسکوفیلد انجیل را مطابق افکار جان داربی انگلیسی تفسیر کرد و این تفسیر امـروزه معتبرترین تفسیر و بهترین مرجع انجیل برای پروتستان ها محسوب می شود. بر ایـن اسـاس ، پـیـروان ایـن فـرقـه خـود را مـبـلغـان [حـقـیـقـی ] انجیل (کلیسای انجیلی ) و تنها خود را اهل نجات می دانند. کشیش بلاکستون ، که به عنوان پدر صهیونیسم مسیحی در آمریکا معروف است ، در دهه 1880 م طـی مـلاقـات هـای مـکرر با رهبران سیاسی ، دینی و سرمایه داران بزرگ آمریکا آنان را مـتـقـاعـد کـرد تـا بـرای ایـجـاد کـشـور اسـرائیـل در سـرزمـیـن فـلسـطـیـن تـلاش کنند. در سـال 1891 مـیـلادی نـیـز نـامـه ای را با امضای 413 نفر از سرمایه داران و نیز رهبران ارشـد سـیـاسـی و دیـنـی از جـمـله اسـقـف اعـظـم کـاتـولیـک هـای وقـت آمـریـکـا، کـاردیـنـال گـیـبـن ، بـرای رئیـس جمهور وقت آمریکا بنجامین هاری سون فرستاد تا رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد اسرائیل تلاش کند.

بـا ظـهـور ایـن فـرقـه در مسیحیت ، صهیونیسم یهودی قوت گرفت و در قرن 20 با کمک دولت انگلیس و آمریکا اسرائیل بنیان نهاده شد.

دولت آمـریـکـا در سـال 1917 م . در اثـنـای جـنـگ جـهـانـی اول از اعلامیه بالفور حـمـایـت کـرد. در سـال 1947 م . هـری تـرومـن رئیـس جـمـهور آمریکا از تقسیم فلسطین پشتیبانی کرد و در سال 1948 م . تاءسیس دولت نامشروع اسرائیل را به رسمیت شناخت . ریشه این حمایت ها را باید در رسوخ افکار مسیحیت صهیونیستی در جامعه و دولتمردان آمریکا پی جست . رؤسـای جـمـهـور آمـریـکـا از زمـان جـیمی کارتر تا جورج بوش دوم به صراحت گـرایـش خـود را بـه مـسـیـحـیـت صـهـیـونـیـسـتـی نـشـان داده انـد. ایـالات مـتـحـده آمریکا از سـال 1976 شـاهد رشد و گسترش مسیحیت سیاسی بنیادگرا و یا ((راست مسیحی )) بوده است . تا یک سوم آمریکاییان از نو غسل تعمید به جای آوردند ـ مسیحیانی که دوباره متولد شـدنـد ـ پـیـروان کـلیـسـاهـای افـراطـی افـزایـش یـافتند، شبکه های تلویزیونی مذهبی (کـلیـسـاهـای تـلویزیونی ) تاءسیس شدند و سازمان های ((راست مسیحی )) با عنوان های اکثریت اخلاقی ، ائتلاف مسیحی ، احیای بنیادگرایی ، شورای مطالعات خانواده ، تاءکید بـر خـانـواده و ائتـلاف ارزش هـای سـنـتـی یـکـی پس از دیگری ظهور کرد. این سازمان ها گـفتمان اصول گرایانه ای را آغاز کردند که مهم ترین بخش آن توجه به آینده جهان و بازگشت یا ظهور دوم مسیح (Coming Second) است . آنان خواستار جلوگیری از سقط جـنـیـن ، تـحـریم همجنس بازی ، و در پی کسب مجوز برای برگزاری نماز در مدارس اند. هـمـچـنـیـن مـخـالف اصـولی از قـانـون اساسی آمریکا هستند که بین کلیسا و دولت (دین و سیاست ) جدایی می افکند.

مبانی اعتقادی مسیحیت صهیونیستی

مـسـیـحـیـان صـهـیونیست کتاب مقدس (تورات ) را وحی خداوند و پایه و انگیزه صهیونیست بـودن خـود مـی دانـنـد. مـهـم تـریـن اعـتـقـادات این فرقه را به قرار زیر می توان بیان کـرد:

1- استقرار مجدد: الهیات مسیحیت صهیونیستی بر اساس بازگشت دوباره یهود به سرزمین موعود (فلسطین ) بنا شده است . آنان معتقدند که خداوند این وعده را به ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب و یوسف داده است و کلیسا باید در استقرار مجدد کمک کند:

«و بـگـوئیـد آن کـه اسـرائیـل را پـراکـنده ساخت ، ایشان را جمع خواهد نمود.»

مسیحیان صهیونیست تشکیل اسرائیل غاصب (در 1948) را تحقق پیش گویی های کتاب مقدس می دانند.

2- بـرگـزیـدگـی : پـیـروان این فرقه ، یهودیان را قوم برگزیده خداوند می دانند و ارتباط منحصر به فردی بین خدا و آنان قائل اند.

3- بخش گرایی : مسیحیان صهیونیست ، به بخش گرایی و وضع احکام دینی در هر دوره و عـصـر معتقدند. بر پایه این عقیده ، خداوند جهان را از آغاز تا پایان بر اساس جدولی تـدبـیـر کـرده کـه بـه هـر دوره از آن یـک بـخـش گـفـتـه مـی شـود و اسـرائیـل نـقـش مـهـمـی در آخـریـن دوره بازی می کند، یعنی زمانی که دوباره به کشوری مستقل تبدیل می شود.

4- تاءدیب و رستگاری در سالهای آوارگی یهود: طبق این عقیده ، پراکنده ساختن مردم یهود در سراسر جهان که به قرون و سال های آوارگی معروف است ، بر اساس تقدیر خداوند در طـول قـرون ، تـاءدیـب کننده و رستگاری بخش بوده است تا آگاهی و بصیرت خداوندِ اسرائیل را به گوش ملتها برساند.

5- ابدی بودن مالکیت اسرائیل برای یهود: در بیانیه سومین کنگره پیروان این فرقه ، اسـرائیـل بـر اساس پیمانی از سوی خداوند به عنوان ملک ابدی یهودیان به آنها اعطاء شده است .

6- پـیـمـان عـیـسـی مسیح (ع ) برای بازگشت به جهان : عیسی مسیح پیمان بسته که به اورشلیم ، اسرائیل و جهان بازگردد. اورشلیم شهر مقدس معتقدان به کتاب مقدس است . در زمـان مـقـرّر عـیـسی مسیح (ع ) باز خواهد گشت تا با نشستن بر تخت داوود در اورشلیم با عدالت و صلح بر جهان حکمرانی کند.

7- حـمـایـت مـسـیـحـیـان از یـهـودیـان : مـسـیـحـیـان بـایـد در مـقـابـل اشـکـال مـخـتـلف تـبـعیض و غرض ورزی بر ضد یهودیان و کشور آنها بایستند و فعالانه راحتی و دوستی آنها را طلب کنند.

8- وجـوب مـشـارکـت فـعـال مـسـیـحـیـان مـؤ مـن در کـمـک بـه یـهـود و اسـرائیل : مسیحیان مؤ من توسط کتاب مقدس دستور داده شده اند که ریشه های عبری ایمان خـود را تـصـدیق کنند و فعالانه به کمک و شرکت در برنامه خداوند برای تجمع دوباره یهودیان و استواری مجدد اسرائیل در زمان کنونی بپردازند

9- وجـوب تـوبـه کـلیـسـا: مـسـیـحـیـان صـهـیـونـیـسـت ایـن امـر کـه مـلت یـهـود را در طـول اعـصـار بـه نـام خـداوند کشته اند و رنج و درد کشیده اند سزاوار سرزنش می دانند. آنان کلیسا را متهم و به توبه و ابراز پشیمانی از هر گونه گناه و فرمان و غفلت که علیه آنها انجام داده دعوت می کنند.

10- اهـل نـجـات بـودن یـهـودیـان مـهـاجر: طبق نظر مسیحیان صهیونیست ، یهودیان باید از سـراسـر جـهـان بـه فـلسـطـیـن مـهـاجـرت کـنـنـد و کـشـور اسـرائیـل در قـلمـرو رودخـانـه نـیـل تـا فـرات بـه وجـود آیـد و یـهـودیـانـی کـه بـه اسـرائیـل مـهـاجـرت مـی کـنـنـد، اهل نجات اند.

آینده جهان

مـسـیـحـیـان صـهـیونیست برای اجرایی کردن عقیده خود درباره بازگشت عیسی مسیح (ع ) و حاکمیت بر جهان آینده ، معتقدند که دو مسجد مسلمانان یعنی الاقصی و صخره در بیت المقدس ‍ بـایـد بـه دسـت پـیـروان کـتـاب مـقـدس ویـران شـود و بـه جـای آن مـعـبـد یـا هیکل سلیمان را بنا کنند و روزی که یهودیان این دو مسجد را منهدم کنند، جنگ نهایی و مقدس آخرالزمان یا آرماگدون به رهبری آمریکا و انگلیس آغاز می شود.

چـون ایـن جنگ وحشتناک آغاز می شود، همه مسیحیان دوباره تولد یافته ، توسط یک سفینه عـظـیـم از دنیا به بهشت منتقل می شوند و همراه مسیح (ع ) شاهد نابودی جهان و عذاب سخت خـواهـنـد بـود. در جـنـگ آرمـاگـدون زمـانـی کـه ضـد مـسـیـح یـا دجال در حال پیروزی است مسیح همراه مسیحیانِ دوباره تولد یافته به جهان باز می گردد و بـا شـکـسـت دجـال ، حکومت جهانی خود را بر پا می سازد. دیدگاه مسیحیان صهیونیست در باره آینده جهان را به طور خلاصه می توان به شکل زیر ترسیم کرد:

نقد اجمالی مبانی اعتقادی مسیحیت صهیونیستی

نقد اعتقاد مسیحیت صهیونیستی مجالی کافی می طلبد، امّا به اقتضای حجم مقاله ، بیان چند نکته ضروری است :

1- مـسـئله استقرار مجدد یهودیان در سرزمین موعود پیش تر با رهبری یوشع تحقق یافته اسـت . بـنـابـرایـن تـلاش های فعلی یک بحث انحرافی است . اگر به فرض بپذیریم خـداونـد چـنـیـن وعـده ای بـه یـهـود داده ، در گـذشـتـه عـمـلی شـده اسـت نـه ایـنـکـه موکول به آخرالزمان شده باشد. کتاب مقدس خود بر این سخن گواه است :

پس یوشع تمامی زمین را بر حسب آنچه خداوند به موسی گفته بود گرفت و یوشع آن را بـه بـنی اسرائیل بر حسب فرقه ها و اسباط ایشان به ملکیت بخشید و زمین از جنگ آرام گرفت .

تـلاش امـروز صـهـیـونـیـسـتـها با ایجاد یک غده سرطانی در جهان اسلام و سوء استفاده از افسانه هولوکاست نمی تـوانـد اسـرائیـل و صـهـیـونـیـست ها را نجات دهد؛ همان گونه که امام خمینی (ره ) فرمود: اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.

2- بـرگزیدگی قوم یهود مربوط به زمانی است که آنان تحت رهبری موسی (ع )، به دسـتـورات خـداونـد عـمـل می کردند و در مقابل فرعون برخاستند، اما آنان قدر این نعمت را نـدانـسـتـنـد و بـا انحراف و گوساله پرستی (بت پرستی )، کشتن پیامبران و تجاوز از حـدود و دستورات الهی خشم شدید خداوند علیه خود را برانگیختند تا جایی که به کینه توزترین دشمنان علیه مؤ منان تبدیل شدند. قرآن کریم می فرماید:

لَتَجِدَنَّ اءَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ اَّمَنُوا الْیَهُودَ(مائده : 82)

بـنـابـرایـن آنـان نـه تـنـهـا قـوم بـرگـزیـده خـداونـد نـیـستند، بلکه با این همه ستم ، منفورترین قوم در نزد خدایند.

ایـنکه اسرائیل در جدول تدبیر خداوند صاحب نقش است ، این نقش با توجه به عملکرد صـهـیـونـیـسـتـهـا اعـم از یـهـودی و مـسـیـحـی بـسـیـار مـنـفـی اسـت . اسـاسـا قـابـل تـصـور نیست که خداوندی که عادل است از یک کیان غاصب ، نامشروع و ظالم برای اجرای هدف مقدس خود استفاده کند.

3- بـنـی اسـرائیـل با ظلم های وحشتناکی که در حق مردم خدا پرست فلسطین روا می دارند، نـشـان می دهند که آوارگی موجب تاءدیبشان نبوده است و نه تنها رستگار نشده اند، بلکه بر شقاوتشان افزوده شده است .

4- کـتـاب مـقـدس نـمی گوید که خدا سرزمین را به یهودیان داده است ، می گوید خداوند سـرزمـیـن را بـه ثـمـره ابـراهـیـم (ع ) نـویـد داده اسـت و ثـمـره حـضـرت ابـراهـیـم (ع ) در حال حاضر مسلمانان اند که آیین او را همچون حج ابراهیمی به جا می آورند و نه یهودیان صـهیونیست که بر نژاد پرستی و اخراج ناحق فلسطینیان از سرزمین اصلی خود و ترور انسانهای بی گناه تاءکید می کنند و به تعبیر قرآن بدترین دشمن مؤ منان اند.

5- آری ، بازگشت عیسی مسیح (ع )، به عنوان یاور و وزیر حضرت مهدی (عج ) در منابع اسلامی تاءیید شده است و آینده جهان متعلِّق به دین حقّ یعنی اسلام است :

وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ... . (توبه : 33 و صف : 9)

و دیـن حـق [اسـلام ] تـا آن را بـر هـر چـه دیـن اسـت ، پیروز گرداند. هرچند مشرکان خوش نداشته باشند.

6- بـه دلیـل ظـلم و ددمـنـشـی حاکمان اسرائیل غاصب و پشتیبانان آنها در آمریکا، انگلیس و اروپـا، اگـر مـؤ مـنـان مـسـیـحـی بـه یـهـودیـان و دولت اسـرائیـل کمک کنند، در ظلم آنها شریک اند و خشم خداوند را بر می انگیزند و البته باید آن بخش از کلیسا و مسیحیان که از اسرائیل حمایت کرده اند، توبه کنند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی