معرفی کتاب گمراهان و حقیقت پنهان
به گزارش انجمن رهپویان هدایت، مسیحیتی که امروزه از سوی کشیشان و بزرگان کلیسا به جهانیان معرفی شده با آنچه درعمل مشاهده شده و میشود، تفاوتهای بسیاری دارد که مورد تحقیق مولف کتاب "گمراهان و حقیقت پنهان" قرار گرفته است.
نویسنده با این اثر، در واقع تحریفزدائی از شریعت حضرت موسی(ع) و آئین حضرت عیسی(ع) را مد نظر قرار داده و ثابت کرده جنایتی که مسیحیان در طول تاریخ زیر لوای شعار "محبت" مرتکب شدهاند، در بوق و کرنای موسیقیهای کلیسایی از نظرها دور مانده و او در این کتاب حقیقت را روشن میکند.
کتاب گمراهان و حقیقت پنهان در پنج فصل با عناوین "مسیحیت عیسایی و مسیحیت کلیسایی"، "انحراف عقیدتی کلیسا"، "انجیلهای چهارگانه"، "رفتار اجتماعی کلیسای کاتولیک" و فصل آخر با عنوان "کلیسا، خشونت و جنگ" تدوین شده است.
نویسنده در فصل اول به موشکافی تفاوت بین "مسیحیت عیسایی یا واقعی" و "مسیحیت کلیسایی یا دستساخته و تحریفشده"، پرداخته و درباره ریشههای شکلگیری انحراف در مسیحیت توسط پولس آورده:"پیش از آنکه چهار انجیل کنونی نوشته شود، نوشتههای پولس بهعنوان کلام خداوند رسمیت یافت؛ زیرا شروع نگارش چهار انجیل رسمی کنونی، بنا به مستندات تاریخی و حتی مورد قبول کلیسا به اواخر قرن اول میلادی یعنی حداقل پنجاه سال پس از حضرت عیسی(ع) برمیگردد، ولی نوشتارهای پولس مربوط به پنج یا شش سال بعد از آن حضرت میباشد؛ بنابراین از لحاظ تاریخ نگارش نوشتههای پولس گونه آشکاری مقدم بر زمان نوشتن چهار انجیل است."
فصل دوم کتاب به بررسی انحراف عقیدتی کلیسا اختصاص دارد. در این فصل مولف با تحلیل سیر تاریخی "ترینیتی" - تثلیث یا سهگانگی-، بهصورت مستند آن را وارداتی به مسیحیت معرفی کرده و تثلیث را محصول اجلاس اول "نیسا کلیسا" در آسیای صغیر میداند و در ادامه به بدعتهای کلیسا میپردازد.
مولف درباره بدعت رهبانیت در مسیحیت نوشته:"البته درست است که حضرت مسیح(ع) کماعتنایی به مادیات را توصیه میکرد، اما هرگز سخنی از رهبانیت به میان نیاورد و تا سال 326 میلادی که اولین صومعه برپا شد، رهبانیتی وجود نداشت."
نویسنده در فصل سوم کتاب "گمراهان و حقیقت پنهان" وارد مبحث انجیلهای چهارگانه و کتابهای عهد جدید شده و آنها را معرفی کرده و اناجیل دیگری که از نظر شوراهای اولیه مسیحیت بعد از مسیحی شدن امپراتوری روم، غیراصیل تشخیص داده شدند، از نظر مولف دور نمانده و در پایان فصل نیز اشاره اجمالی به تورات کرده است.
گفتار گوته شاعر و اندیشمند نامدار آلمان به هنگام مراسم فازغالتحصیلی در استراسبورگ در این فصل چنین آمده:"این مسیح نیست که پایهگذار مذهب فعلی ماست، بلکه مردانی بهنام او مذهبی را از پیش خود ساخته و بدان شکل دادهاند، از اینروی مسیحیت چیزی نیست جز یک تشکیلات سیاسی ماهرانه."
فصل چهارم کتاب با عنوان رفتار اجتماعی کلیسای کاتولیک نامگذاری شده و مباحثی همچون: "ثروتاندوزی کلیسا"، "بردهداری"، "نحوه برخورد با مخالفان"، "مخالفت با آزادی مطالعه و دانشمندان" مورد تدقیق نویسنده قرار گرفته است.
در بخشهایی از این فصل میخوانیم:"در سال 1782 میلادی یک مورد دیگر از این نحوه آدمسوزی در گلاروس سوئیس انجام شد و بالاخره آخرین فردی که در اروپا به اتهام جادوگری زندهزنده سوزانده شد، در سال 1823 میلادی و در دلدن هلند بود. کوتاه سخن اینکه بنا به نظر ولتر مجموعه 9468800 نفر در اروپا به دستور کلیسا به اتهام جادوگری با شمشیر اعدام شده و یا اینکه در آتش سوزانده شدند."
مولف در فصل پایانی کتاب، خشونت، جنگ و کشتار کلیسا را زیر ذرهبین نقد قرار داده و درباره جنگهای صلیبی آورده:"پاپ اینوزنس سوم سی هزار کودک فرانسوی و بیست هزار کودک آلمانی را به جنگ فرستاد که عدهای از آنها یا بین راه از گرسنگی جان باخته و یا اینکه در جنگ کشته شدند. بههرحال تعداد بسیار اندکی به وطن خود مراجعه کردند و این امر بر فاجعه انسانی جنگهای صلیبی ابعاد تازهای داد."