رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی : اسلام ظرفیت سردمداری صلح عادلانه در جهان را دارا است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : اسلام با گره زدن جنگ به ارتباط با خداوند متعال می خواهد جنگ را از مبتنی شدن بر پایه توجه به دنیا، موقعیت طلبی ها و انتقام گیری ها و... خارج سازد و انسان ها را در صورت وقوع در جنگ در مسیر توجه به مبدا کمال، اخلاق و زیبایی قرار دهد.
به گزارش انجمن رهپویان هدایت: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی که با برخی از میهمانان خارجی کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی که در قم برگزار شد، در رد شبهه ای که می گوید: قتال فی سبیل الله، یعنی میل به کشتن انسان ها به بهانه حمایت از اسلام، افزود: متاسفانه پاره ای از رسانه ها در سطح جهان نیز گاه این مساله را دستاویز قرار داده و به تبلیغ نادرستی علیه اسلام دست می زنند.
وی ادامه داد: گروه تروریستی داعش نیز به دلیل نگاه ناروا و فهم غلط از مفهوم "فی سبیل الله" به صورت گسترده به افعال زشت مرگبار علیه انسان ها دست می زند و افکار را در سطوحی علیه اسلام بسیج کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در رد این شبهه گفت: حقیقت این است که سبیل خدا، سبیل ارتباط روحی، فکری با مبدء علم، رحمت، بخشش و محبت است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اسلام با گره زدن جنگ به ارتباط با خداوند متعال می خواهد جنگ را از مبتنی شدن بر پایه توجه به دنیا، موقعیت طلبی ها و انتقام گیری ها و... خارج سازد و انسان ها را در صورت وقوع در جنگ در مسیر توجه به مبدا کمال، اخلاق و زیبایی قرار دهد.
وی گفت: بنابراین "فی سبیل الله" یک خاستگاه مهم برای تقلیل دایره جنگ، و در صورت وقوع شکل گیری اخلاق در جنگ است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین گفت: این مضمون از "ولا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا تبتغون عرض الحیاة الدنیا فعند الله مغانم...." نیز استفاده می شود زیرا آیه از یک طرف بین جنگیدن برای خدا و جنگیدن برای کالای دنیوی تقابل ایجاد می کند و از طرف دیگر جنگیدن برای دنیا را عامل توسعه در کشتن انسان ها به حساب می آورد و به همان اندازه یا بیشتر، توجه به خدا را عامل سلم و سلام محسوب می کند.
وی گفت: اگر فی سبیل الله به معنای قرآنی و درست آن نباشد، جنگ در معرض جدی برای مهار گسیخته شدن و غیر اخلاقی شدن قرار می گیرد در حالی که سبیل خدا سبیل سلم و سلام است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد آیه هشتم سوره مائده"و لا یجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا" تفسیر کننده دیگری برای فی سبیل الله است.
وی یادآور شد: مستفاد از این آیه این است که اگر قومی ظلم و ناروایی به شما انجام داد، کار آن ها باعث نشود که شما نیز ظلم کنید، بلکه عدالت داشته باشید.بر این اساس، می توان گفت: "فی سبیل الله" خاستگاه واقعی اخلاق و حقوق بشردوستانه است./حوزه