تغییر آشکار سبک زندگی، استراتژی جدید شبکههای مسیحی فارسی زبان+تصاویر
مسیحیت تبشیری که در اجرای پروژه مسیحی سازی کشور ایران موفقیت چندانی نداشته اکنون به استراتژی تغییر سبک زندگی ایرانیان روی آورده تا از این راه بتواند به اهداف خود دست پیدا کند.
انجمن رهپویان هدایت: سبک زندگی (Life Style)، میتواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهتگیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند و به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است.
سبک زندگی را فرهنگ آکسفورد، «راههای گوناگون زندگی فرد یا گروه» میداند و فرهنگ لانگ من، آن را «راه یا سبکی برای زیستن» میخواند.
با در نظر داشتن این تعاریف، در خواهیم یافت که این مفهوم از سلیقه فرد در زمینه آرایش مو و لباس، سرگرمی و تفریح، کار و شغل، تا هنر و غیره، همگی را شامل می شود.
سبک زندگی از نگاه مقام معظم رهبری
چند سالی است با تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله سبک زندگی، در این موضوع شاهد فعالیتهایی هستیم. فعالیتهایی شامل تالیف کتاب، نگارش مقالات و تهیه جزوات، طراحی بیل بوردهای تبلیغاتی و برگزاری همایشهای متعدد و دیگر فعالیتهایی از این دست. البته که همهی این فعالیتها لازم است اما هدف اصلی طرح این موضوع دستیابی به راهکارهای عملی برای اصلاح سبک زندگی است. اتفاقی که شاید به لحاظ زمانی پروسهای طولانی مدت داشته باشد و نیازمند صبر و تحمل مسئولین و فعالان این عرصه باشد.
با تامل در گفتارهای مقام معظم رهبری هم این موضوع را می یابیم؛ آنجا که ایشان می فرماید: «حضور و رسوخ معنویت، در جامعه به وضوح دیده میشود و در همه ابعاد آن، کارخانه، خانه، مدرسه، و حتی در نحوهی مصرف و راه و روش زندگی روزمره مردم به چشم میخورد» و یا در جای دیگری میخوانیم: «نظام اسلامیای که امام در این کشور تشکیل داد و بهوجود آورد، عبارت از این است که شکل زندگی این ملت، قالب و معنای اسلامی پیدا کند و جهتگیری، اسلامی باشد.»
از جمله تاکیدات ایشان در این زمینه، دقت در این موضوع است که تغییر سبک زندگی به شیوه اروپایی و امریکایی از جمله استراتژیها و برنامهریزی های دشمن در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است. در این زمینه ایشان میفرماید: «فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگی و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربی است، که تعیینکننده نیست؛ باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادیِ شهوتآلودِ گناهآلودِ هویتزدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین در درجهی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود.»
البته ایشان در سخنرانیهای اخیر خود در این زمینه به ارائه راهکارهای عملی نیز پرداخته و بیان کردهاند: «در بیان زندگینامهی شهیدان سعی کنیم خصوصیّات زندگی اینها و سبک زندگی اینها و چگونگی مشی زندگی اینها را تبیین کنیم، این مهم است.» و یا در جای دیگری فرموده اند: «این یک نکته است که ما زندگی و سبک زندگی شهیدان را، برای جوانهایمان و نسلهای رو به آیندهمان تصویر و ترسیم کنیم.»
تغییر سبک زندگی در لایههای پنهان برنامههای ماهوارهای
همان طور که اشاره شد، مفهوم سبک زندگی، مفهومی است که سلیقه فرد در زمینه آرایش مو و لباس، سرگرمی و تفریح، کار و شغل، تا هنر و غیره، همگی را شامل می شود. آنچه امروز در سطح جامعه میبینیم همگی تغییر در همین موارد یاد شده است که با برنامهریزی و تلاش شبانه روزی دشمن در ارائه سبک زندگی غربی از حدود 250 ماهواره فارسی زبان برای ایرانیان رخ داده است. تلاشی که با دید باز و واقع گرایانه در حقیقت جنگی برای نابودی هویت اسلامی و ایرانی ماست.
نمایی از برنامه آفتاب مهتاب که هدف گذاری آن ترویج سبک زندگی غربی برای کودکان است
در این جنگ تمام عیار، دشمن تبشیری نیز از این ظرفیت بهره برداری کرده و در شبکههایی که ماهیت خود را تبلیغ و تبشیر مسیحیت صهیونیستی معرفی میکنند اقدام به پخش برنامههایی در حوزهی سبک زندگی و تغییر آن به سمت و سوی غربی نموده است.
البته در میان شبکه های مسیحی فارسی زبان، یکی بیش از دیگران در این عرصه فعالیت می کند و دائما با تولید برنامههای متنوع در این زمینه میکوشد تا تغییر سبک زندگی را به جهت دلخواه خود سوق دهد. در گذشته برنامههای این شبکه کمابیش در پوشش و لفافه به این موضوع میپرداختند.
برنامه هایی مانند بنیاد خوشبختی، مجله لبخند (ویژه کودکان)، قاصدک (ویژه نوجوانان و جوانان)، چلچراغ (بیان مسائل اجتماعی) و برنامههایی بودند که به صورت نامحسوس با هدف تغییر سبک زندگی در میان جوان و نوجوانان پخش میشد.
البته برنامهای با عنوان چک نویس نیز در گذشته پخش می شد که به طور مستقیم در حوزه مد لباس، آرایش و پوشش و حتی موسیقی سخن می گفت. اما با تغییر رویکرد، این شبکه در سال جدید میلادی با تولید و پخش سه برنامه جدید، آشکارا به عرصه تغییر سبک زندگی وارد شده است.
دشمن تبشیری که خوب میداند محل تغییر سبک زندگی خانواده است و زنان و مادران مهمترین عنصر این تغییر میتوانند باشند، برنامهای را با موضوعات به ظاهر زنانه و مادرانه روی آنتن میبرد. در این برنامه چهار خانم که ظاهرا همگی نقش مادر و همسر را در خانواده خود ایفا میکنند، پیرامون مسائل مختلف با هم گفتگو مینمایند.
موضوعات این برنامه بسیار جالب توجه است و کاملا هوشمندانه طراحی شده؛ موضوعاتی مانند «تا چه اندازه میتوان از لحاظ احساسی به فرزندان خود تکیه کرد؟»، «نقش مصرفگرایی در جامعه امروز ایران چیست؟» ، « ولنتاین کیست و اصلا چرا این روز جشن گرفته میشود؟» ، « آیا استقلال مالى خطر بىنیازى زوجین از یکدیگر را تقویت مىکند؟» ، « ۱۸ بهمن - روز جهانی مبارزه با ختنه زنان!» ، «چه زمانی با فرزندانمان در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟» ، «دلیل روی آوری زنان ایرانی به ورزشهای رزمی چیست؟» و موضوعاتی مشابه اینها که کاملا در تعریف مفهوم سبک زندگی جای دارد. این برنامه آشکارا این شعار را برای خود برگزیده است : «امیدواریم که این برنامه تلنگری باشد بر افکارما.»
نمایی از برنامه خودمونی که با رویکرد بررسی مسائل اجتماعی ایران پخش می شود
برنامهی دیگری نیز در این سه گانهی جدید جای دارد که مستقیم به سمت دختران جوان و نوجوان نشانه رفته است. این برنامه نیز یک مجری زن دارد و با آنکه متاهل است و سن نسبتا بالایی دارد اما با ظاهر (آرایش و پوشش) یک نوجوان به اجرای برنامه می پردازد. موضوعات این برنامه نیز به طور دقیقی در حوزه سبک زندگی جای می گیرد؛ موضوعاتی مانند «آموزش بافتهای گونان مو» ، «تغییر لباس ساده و شیک» ، «اختلال غذایی و آموزش انواع دسر و خوراکیهای سبک» ، «آموزش موسیقی و نواختن گیتار» و قص علی هذا.
در این برنامه دختران همراه با مجری به تجربه تفریحات جذاب و سرگرم کننده که معمولا در فرهنگ غرب یافت می شود می پردازند. این برنامه کاملا در راستای اهداف بلند مدت تغییر سبک زندگی و بر روی مهمترین عنصر یعنی زنان آینده هدف گذاری شده است.برنامه سوم از این سه گانه جدید، برنامه ای است که با دو کاراکتر که از فضا (سیاره مریخ) آمدهاند و یک مجری و یک عروسک اداره میشود و ویژه کودکان و نوجوانان است. در این برنامه نیز موضوعات سبک زندگی به زبان کودکانه و با کاراکترهای پیش گفته ارائه میشود
نکته قابل تامل در مورد این برنامهها اینکه، برنامههای یاد شده یکبار در هفته به طور زنده پخش میشوند و در طول هفته و در زمانهای مختلف از شبانه روز از بازپخش های متعدد برخوردارند. این نکته اهمیت رساندن پیام این نوع برنامهها از دیدگاه گردانندگان این شبکههای شیطانی را میرساند.
نمایی از برنامه دخترونه که با هدف ترویج سبک زندگی غربی به قشر دختران نوجوان پخش می شود
در پایان خاطر نشان میسازد همان طور که تالیف کتاب و مقاله و برگزاری همایش در راستای تبیین موضوع سبک زندگی مهم است، پیگیری فعالیتهای اجرایی اثر بخش در این زمینه نیز دارای اهمیت بسزایی است و البته در کنار این دو، تامل در راهکارهای مقابله با هجمه رسانهای شبکههای ماهوارهای و سایر شبکههای مجازی ضروری به نظر میرسد.