پشت پرده کلیساهای خانگی چه میگذرد
پاپ بندیکت شانزدهم، در دیدار با نمایندگان کلیسای کاتولیک ایران مستقر در لندن تشکیل کلیساهای خانگی را یکی از کم هزینهترین راهها برای تبلیغ مسیحیت در ایران ارزیابی کرده است.
به گزارش انجمن رهپویان هدایت کلیسای خانگی جریانی سازماندهی شده و فرقه ای و تشکیلاتی است که با اهداف کاملآ مشخص ریشه در مسیحیت تبشیری دارد و ارتباط این جریان با صهیونیستها ارتباطی بی پرده است.
مؤید این سخن هزینه های گزافی است که سازمانهای مسیحیت صهیونیستی بابت این جریان پرداخت کرده و میکنند. حتی پاپ بندیکت شانزدهم، در دیدار با نمایندگان کلیسای کاتولیک ایران مستقر در لندن تشکیل کلیساهای خانگی را یکی از کم هزینهترین راهها برای تبلیغ مسیحیت در ایران ارزیابی کرده است.
کلیساهای خانگی، خانه هایی هستند که کشیشان مسیحی یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالکیت و یا اجاره آن ها را در اختیار دارند. این محلها از سوی سازمانهای مسیحی- صهیونیستی با مبالغ قابل توجهی به اجاره درآورده میشوند تا امورات جذب در آن ها صورت گیرد. این اماکن عمدتاً شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. همچنین برخی کتب، الواح فشرده و جزوات، شبنامهها و وبلاگهای اینترنتی، از این اماکن تهیه، توزیع و به روز رسانی میشوند.
الگوی فرقهای در کلیسای خانگی
فرقه، اجتماعی از افرادی است که با هدفی مشترک گرد هم آمده اند تا در خصوص موضوع مشخصی به فعالیت بپردازند، بر همین اساس فرقه ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند مثلاً فرقه های مذهبی و یا فرقه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.... که هر کدام برای دست یابی به اهداف خود دارای روش های مختلفی هستند.
فرقه ها بیان گر سازمانی استاتیک و ایستا هستند. رهبران فرقه معمولا شخصیت کاریزماتیک دارند و بیشترین سوء استفاده مالی، عاطفی و جنسی از اعضای فرقهها توسط رهبران صورت میگیرد.
البته تشخیص تفاوت میان یک سازمان صادق با یک فرقه (عموماً گرایش ذهنی منفی در مورد آن مطرح است) کار بسیار دشواری است. و آن هم به دلیل روش هایی است که آنها به کار می بندند. نکته مهم آن جاست که روابط درون فرقه ای روابط بسیار دقیقی است در واقع یک فرد که عمدتا رهبر فرقه است، آگاهانه افراد دیگر را مجاب می کند تا تصمیمات مهم زندگی خود را به او بسپارند و اوست که در تمامی حالت ها آنها را هدایت و رهبری می کند. با توجه به این تعریف کلیسای خانگی هم زیر عنوان فرقه قرار میگیرد که حاصل نگرش مسیحیت تبشیری است.
در اندیشه های مسیحیت صهیونیستی، سعی برآن است که کلیسا بسیار گسترده نشان داده شود در نتیجه یک نوع کلیسای جهانی را در نظر می گیرند که شامل تمامی ایمانداران به مسیح است و در واقع کلیسا دیگر مختص نژاد خاصی نیست بلکه تمامی نژادها به آن تعلق دارند و تمام ملتها در آن سهیم اند.
با نگرش جدید به جای آن که مردم به کلیسا آورده شوند کلیسا به میان مردم می رود و در واقع موثرترین و مهمترین ماموریت خود را گسترده شدن مسیحیت در مناطقی می داند که پیام مسیحیت به آن جا نرسیده است. لذا بر این اساس برای رسیدن به گسترش مسیحیت آسان ترین و البته بی دغدغه ترین راه انتخاب شده است و آن هم نفوذ به خانه و خانواده است جایی که خود خانواده کلیسا را سازماندهی و خود آن را مدیریت میکند.
در نتیجه در این نوع کلیسا که البته ساختاری نوین از جهت فرقه سازی را نیز در خود جای داده است، هدف اصلی رشد و تکثیر مجدد است و در واقع میوه تشکیل این نوع کلیسا ایجاد کلیساهایی است که باز خود آن ها هر کدام تکثیر شده و آن هدف اصلی یعنی گسترش مسیحیت را به دنبال خواهد داشت.
به دیگر سخن رشد این نوع کلیسا همانند یک سلول سرطانی است و پایه اصلی آن نیز خانه محور است، که از منظر اجتماعی واحد کوچکی بین 3 تا 20 نفر را شامل میشود.
در این نوع کلیسا افراد باید:
1- ارتباط مستقیم و تنگاتنگی داشته باشند
2- کلیسا بخشی از زندگی روزمره اعضای آن باشد
3- همه اعضا باید در فعالیت کلیسا شرکت مؤثر و سازنده داشته باشند.
*در حقیقت تمرکز کلیسای خانگی بر گسترش مسیحیت صهیونیستی است نه برگزاری جلسات مذهبی*
آنچه باید در نظر داشت این است که در کلیساهای خانگی افراد متعددی در جایگاههای مختلف قرار می گیرند اما معلومات آنها در یک سطح است و معمولاً تغییر نمی کند چون از یک سازمان خاص فکری هدایت می شود. ارتباط در آنها یک طرفه است به طور مثال رهبران آن میگویند که باید آن چه ما میگوییم با احساس خود درک کنید نه با عقل خود، هم چنین دروس تنظیم شده و روش به کارگیری آن از سوی رهبران کلیساهای خانگی به اعضا تحمیل میشود. تغییرات در ساختار کلیسای خانگی کم است. کلیسای خانگی همواره از یک ساختار استفاده می کند حتی در کل دنیا ساختار سازمانی خود را حفظ کرده و آن را بدون تغییر نگاه میدارد زیرا برای رسیدن به اهداف خود این نحو از فعالیت را نیاز دارد.
باید افزود در این ساختار سعی می شود تا عضو در بیخبری به سر ببرد به عبارتی در ساختار کلیسای خانگی مخاطبان اطلاعات کافی دریافت نمی کنند در واقع می توان گفت هیچ گونه اطلاعات عقلانی دریافت نمی کنند بلکه بیشتر احساسات آنها تحریک می شود و سعی می شود که از طریق احساسات افراد جذب شوند.
چه کسانی در معرض اسیب هستند؟
مهمترین دلیل تشکیل و رونق این جلسات زیر زمینی تخطئه پیروان سایر مذاهب علی الخصوص مسلمانان است. اغوای جوانان که زاییده این مهم میباشد دستاوردی است که کلیسای خانگی برای برخی جوانان و برخی اقشار به دنبال دارد، از جمله این افراد
1- افرادی که دچار بحران روحی هستند
2- بی خانمانها
3- ولگردها و افراد بی سرپرست و برخی مسکینان و کسانی که بضاعت مالی اندکی دارند
4- کسانی که از زیر بنا و شالوده اعتقادی سست برخوردار هستند
چرا کلیسای خانگی
بررسی ها نشان میدهد این مجامع زیرزمینی و غیر قانونی نسبت به کلیساهای ساختمانی مزیتهایی دارند. بر این اساس مزیت های کلیسای خانگی به سایر کلیساها را میتوان چنین برشمرد:
1- کم هزینه بودن کلیسای خانگی
2- به لحاظ امنیتی بستر بسیار مناسبتری نسبت به سایر کلیساها دارد
3- شرکت در جلساتش راحت تر هست چون شکل جلسه خصوصی است
4- جذابیتهای کاذب کلیسای خانگی
5- محفلی است که حالت مهمانی دارد نه یک مکان مقدس به دور از ارتباطات دوستانه و صمیمی
6- حمایت های مالی بیشتری نسبت به کلیساهای ساختمانی از جذب شدهها به عمل میآید
7- نیاز به مکان خاصی نیست و از هر مکانی میتوان برای برقراری این قبیل جلسات استفاده کرد
نگاهی به جامعه هدف این کلیساها نشان میدهد در این محافل زیرزمینی از تکنیکهای روانشناسانه برای جذب استفاده میشود. یکی از این تکنیکها که در کلیساهای ساختمانی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد گفتگوهای دو نفره است. بر این اساس درباره مشکلات شخصیشان با هم گپ و گفت میکنند، از هم کمک میخواهند و یکدیگر را راهنمایی میکنند همین عمل باعث جذب به این نوع کلیساها میشود.
به این ترتیب باید گفت اصلی ترین سلاح مورد استفاده این جریان برانگیختن عواطف و احساسات افراد است زیرا از این طریق میتواند مدت ها بر افراد حکومت کند و دل های آنها را تسخیر کرده و آن چه که می خواهد را به آنها انتقال دهد.
ادامه دارد...