روز قدس از منظر امام خمینی(س)
امام راحل، نور امید به دل مظلومان فلسطینی تاباند و میلیون ها انسان آواره و مبارز را برای مقابله عملی با توطئه های رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جهانخوار مصمم تر و استوارتر کرد.
رهپویان هدایت: قدس، قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد. این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسانهای آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مسأله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است.
پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی(س) در اولین فرصت روزی را برای به نمایش گذاردن حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیستهای جنایتکار، به عنوان «روز قدس» تعیین و پیامی به همین مناسبت صادر نمودند.
امام در این پیام که روز16 مرداد 1358 در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری خطاب به مسلمانان جهان صادر شد، چنین فرمودند: «من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مىکند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مىخواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مىکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مىتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.» (صحیفه امام، ج9، ص: 267)
و بدین سان پیام امام راحل، نور امید به دل مظلومان فلسطینی تاباند و میلیونها انسان آواره و مبارز را برای مقابله عملی با توطئههای رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جهانخوار مصممتر و استوارتر کرد. پیام امام خمینی(س) نقطه عطفی در مبارزات ملت فلسطین شد و به تاریخچه طولانی این مبارزه، اصالت بخشید. فراموش نکنیم، قدس سرزمینی است که برای پیروان همه ادیان الهی، مقدس است. قدس میعادگاه عروج پیامبر اکرم (ص) و اولین قبله مسلمانان جهان است. صهیونیستها نیز چنانکه رهبرانشان به دفعات اعتراف کردهاند، کسانی نیستند که به اشغال خاک فلسطین و قدس شریف اکتفا نمایند و اگر در مسیر توسعه طلبی خویش با مقاومت ملت فلسطین و واکنش افکار عمومی ملتهای مسلمان مواجه نباشند، آرزویشان تحقق رؤیای دستیابی به اراضی حدفاصل از نیل تا فرات است. آنها هنوز از این عقیده دست نکشیدهاند. ولی اگر 2 قرن پس از طرح این رؤیا توسط بنیانگذاران صهیونیسم، هنوز صهیونیستها حتی در درون مرزهای فلسطین به ثبات و آرامش نرسیدهاند، برای این شکست هیچ دلیلی جز مقاومت دامنهدار و مستمر ملت ستم کشیده فلسطین نمیتوان اقامه کرد. ملتی که همواره به حمایت هم کیشان خود در سراسر جهان اسلام نیاز دارد. روز قدس از جمله مظاهر حمایت جهانی از مردم رنج کشیده فلسطین است.
«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامى است. روزى است که باید جمهورى اسلامى در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزى است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمىتوانند در ممالک اسلامى پیشروى کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مىدانم، و روزى است که باید ما تمام قواى خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایى که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند. » (صحیفه امام، ج9، ص: 278)
روز قدس، روزى است که باید به این روشنفکرانى که در زیر پرده با امریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولى دست برندارید، سرکوب خواهید شد!....... روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روى مستضعفین بردارید و سر جاى خود بنشینید.... روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. (صحیفه امام، ج9، ص: 277)
«روز قدس» یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مىدانند، و عمل مىکنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بىتفاوت هستند، یا ملتها را نمىگذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. (صحیفه امام، ج9، ص: 276)
روز قدس یک روز اسلامى است، و یک بسیج عمومى اسلامى بود. و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از براى یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا. (صحیفه امام، ج9، ص: 280)
دور اندیشی امام خمینی(س) در آن دوران حساس موجب شد که نه تنها ریشه درخت مقاومت در برابر صهیونیست ها و حامیان غربی شان خشک نشود، بلکه محمل جدیدی برای اتحاد مسلمانان جهان با محوریت آزادسازی قدس ایجاد شد.
امام خمینی(س) با طرح روز قدس به طور عملی نشان داد که مشکلات مسلمانان مانند دانه های زنجیر به هم پیوسته اند و آنان نباید اجازه دهند که دشمنان امت اسلامی با اتکا بر تفاوت های مذهبی و نژادی در جهان اسلام تفرقه اندازی کنند و توطئه های سوء خود را پیش ببرند.
«دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد مسلمین و دفاع از همه حیثیات مسلمین امرى است لازم و ما باید خودمان را براى مقاصد الهى و دفاع از مسلمین مهیا کنیم و خصوصاً در این شرایطى که فرزندان واقعى فلسطین اسلامى و لبنان- یعنى، حزب اللَّه- و مسلمانان انقلابى سرزمین غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر مىدهند، با تمام قدرت معنوى و مادى، در مقابل اسرائیل و متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاکیها و ددمنشیها مقاومت و پایمردى کنیم و به یارى آنان بشتابیم » (صحیفه امام، ج20، ص: 486)
« ... اگر در روز قدس تمام کشورهاى اسلامى، ملتها همه برخیزند و
فریاد بزنند، نه براى قدس تنها، براى همه ممالک اسلامى، پیروز خواهند شد. ما با
فریاد، محمد رضا خان را بیرونش کردیم. شما خیال مىکنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با
فریاد، با «اللَّه اکبر»! این قدر «اللَّه اکبر» بر مغز اینها کوبیده شد که خودشان
را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.»
(صحیفه امام، ج13، ص: 900)
« اکنون که دولت غاصب اسرائیل، براى فتنهانگیزى بیشتر و تجاوز زیادتر به سرزمینهاى عربى و ادامه دست غاصبانه در قبال صاحبان حق، بپاخاسته و آتش جنگ را براى چندمین بار شعلهور ساخته است.... بر عموم دولتهاى ممالک اسلامى و خصوصْ دوَل عربى لازم است که با توکل به خداى متعال و تکیه بر قدرت لا یزال، همه قوا و نیروى خویش را بسیج ساخته به یارى مردان فداکارى که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلام دوختهاند بشتابند، براى آزادى فلسطین و احیاى مجد و شرف و عظمت اسلامى در این جهاد مقدس شرکت کنند. از اختلاف و نفاقهای خانمانسوز و ذلت بار دست برداشته.... از قدرت پوشالی مدافعان صهیونیسم و اسرائیل نهراسند.... سران کشورهاى اسلامى باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهاى اسلامى گماشتهاند تنها براى سرکوبى ملت عرب نمىباشد بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورمیانه است. نقشه، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیاى اسلام و استعمار بیشتر سرزمینهاى زرخیز و منابع سرشار کشورهاى اسلامى مىباشد؛ و فقط با فداکارى، پایدارى و اتحاد دولتهاى اسلامى مىتوان از شرّ این کابوس سیاه استعمار رهایى یافت... دولتهاى ممالک نفتخیز اسلامى لازم است از نفت و دیگر امکاناتى که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کرده از فروش نفت به آن دولتهایى که به اسرائیل کمک مىکنند خوددارى ورزند. ملت اسلام به حکم وظیفه انسانى و اخوت و طبق موازین عقلى و اسلامى موظفند که در راه ریشه کن کردن این گماشته استعمار از هیچ فداکارى دریغ نورزند.»
(صحیفه امام، ج3، ص:1و 22)
« امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامى، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتى یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمىتواند، از همان فریادش مىترسد... » ( صحیفه امام، ج13، ص: 80)