نائب تراشی فرق صوفیه نسبت به ساحت امام زمان (عج)
در فرقه نعمت الهیه، وی را بهعنوان یکی از جانشینان امام زمان (عج) معرفی میکنند. محمدحسن گنابادی پدر نورعلی تابنده بدون ارائه هیچ سند تاریخی مدعی است: در بدو غیبت کبری امام دوازدهم، جنید بغدادی از طرف حضرت مأمور شد که در زمان غیبت کبری به نام آن حضرت بیعت بگیرد و جانشین خود را هم تعیین کرده و به او اجازه تعیین جانشینی بدهد و این سلسله اجازه تا زمان ظهور حضرت ادامه خواهد داشت و امروز این اجازه به من رسیده است.
نورعلی تابنده در مکتوبات خود آورده است: بعد از غیبت حضرت به او (جنید) اجازه دادند برای خود جانشین تعیین کند. جانشینان جنید درواقع نماینده غیرمستقیم امام میباشند که اخذ بیعت میکنند.علی تابنده مدعی است جنید بغدادی اولین قطب فرقه نعمت الهیه بوده و پس از او سایر اقطاب و مشایخ بهنوبت منصب قطبیت را تصاحب کردند.
این ادعاهای دروغین، در مورد شخصیت جنید بغدادی و مجاز بودنش از ناحیه مقدسه امام زمان -روحی فداه ازنظر کتب تاریخی مربوطه کاملاً رد شده است. در کتابهای الانساب المعانی، حلیه الاولیاء، صفه الصفوه، لواقح شعرانی، و فیات الاعیان، تاریخ بغداد ، تاریخ یافعی، طبقات الشافعیه الکبری، نفحات الانس، رساله قشیریه، تذکره الاولیاء، طبقات الصوفیه، روضات الجنان و جنات الجنان، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، بستان السیاحه، خزینه الاصفیاء، حتی کتاب پیران طریقت جواد نوربخش در مورد جانشینی جنید بغدادی اشارهای نشده است.
بنا بر پژوهشهای صورت گرفته توسط مریدان فرق تصوف، شخص جنید بغدادی اصلاً به مذهب تشیع اعتقادی نداشته است که بتواند بهعنوان نایب و جانشین امام زمان عج منصوب شود. خواجه عبدالله انصاری، عبدالرحمن جامی و حافظ حسین کربلایی در مکتوباتشان بهصراحت به این موضوع اعتراف کردند: خود شخص جنید بغدادی بارها گفته است من شاگرد سری سقطی نبودم درحالیکه من شاگرد محمد بن علی قصابم.
چنین شخصی که حتی آدابورسوم فرقه صوفیه را هم ندارد، چگونه میشود او را بهعنوان یکی از بزرگان فرقه به شمار آورد، حتی منابع تاریخی فرق تصوف اعلام کردند جنید بغدادی به دلیل قرابت فامیلی (خواهرزاده) که با سری سقطی داشت، بعدها بهعنوان جانشین سقطی در مکتوبات شان تعیین شد.