دیدگاه مراجع عالیقدر شیعه در مورد فرقه اهل حق
جواب: اگر اعتقاد داشته باشند که امیر المومنین على بن ابى طالب(علیهالسلام) خدا است «تعالى الله عن ذلک علوا کبیرا»، حکم آنها مانند غیر مسلمانهایى است که اهل کتاب نباشند، یعنى کافر و نجس مىباشند.
سؤال: فرقه اى وجود دارد که خود را «علىاللهى» مىنامند و معتقدند که حضرت على(علیهالسلام) خدا نیست ولى کمتر از خدا هم نیست، این گروه چه حکمى دارند؟
جواب: اگر قائل به شریکى براى خداوند واحد منان متعال نباشند، حکم مشرک را نخواهند داشت.
سؤال: آنچه را که از طرف شیعیان دوازده امامى براى امام حسین(علیهالسلام) یا اصحاب کساء(صلوات الله علیهم اجمعین) نذر مىشود، آیا جایز است به مراکزى که محل اجتماع پیروان فرقه «على اللهى» است داده شود، بنحوى که باعث احیاء این مراکز گردد؟
جواب: اعتقاد به خدا بودن مولىالموحدین(علیه الصلوة والسلام) عقیده باطلى است و موجب مىشود که کسى که به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. کمک به ترویج این عقیده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذرى در غیر مورد نذر جایز نیست.
سؤال: اهل روستایى که من در آن تدریس مىکنم، نماز نمىخوانند؛ زیرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستیم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داریم، آیا نمازهاى ما اشکال دارد؟
جواب: اگر توحید و نبوت و هیچیک از ضروریات دین اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمىشود. در غیر این صورت باید هنگام تماس با آنها یا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی : همه آنها انحرافاتی دارند و آنها فرق مختلفی هستند . بعضی شهادتین یعنی توحید و نبوت را قبول دارند آنها پاک هستند و معاشرت با این دسته جایز است مگر این که سبب تقویت این گروه منحرف گردد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی : فرقه مذکوره منحرفند و معاشرت با آنها مضر است مگر برای کسی که احتمال عقلائی بدهد که در معاشرت ها می تواند آنها را هدایت نماید و در هر حال اگر حضرت امیرالمومنین را واقعا خدا بدانند مشرک و نجسند و ازدواج با آنها باطل است .
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره):اگر حضرت امیر (ع) را خدا بدانند یا منکر یکی از ضروریات دین شوند نجس میباشند و الا محکوم به اسلام و طهارت می باشند .
حضرت آیت الله بهجت (ره): محکوم به نجاست اند .
حضرت آیت الله سیستانی : اگر منکر ضروریات دین نباشند محکوم به طهارتند ولی به هر حال از فرقه ضاله هستند .