معرفی کتاب "خرقه مستوجب آتش"
این برخورد که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در اردیبهشتماه 1385 به وقوع پیوست، مولف را بر آن داشت تا یکبار دیگر تفسیر سوره حمد امام(ره) را خوانده و با بهرهگیری از یکی از جملات آن رساله، این نام را برای اثر خود برگزیده است.
نویسنده، پیشگفتار این کتاب را در قالب دو قسمت با نامهای "انگیزه نگارش" و "تذکری درباره انتخاب نام رساله" آورده و پس از ذکر فهرست مطالب، وارد مباحث اصلی کتاب میشود.
موضوعات اصلی کتاب در قالب عناوین "خرقهسوزی"، "اویسیه"، "ذهبیه اغتشاشیه"، "کبرویه نوربخشیه"، "نعمت اللهیه"، "فرقه خاکسار" و "طایفه نورالهی"، نظاممند شده است.
در بخشهایی از معرفی فرقه اویسیه آمده:"این طائفه که کوشیدهاند بهنام مکتب اویسی خود را از جمله فرق صوفیه مطرح کنند در کنار خلافگوئیها، جعلیاتی هم دارند با اینکه از نعمت سیادت محروم هستند و عکس شیخ ابوالفضل عنقا روضهخوان قزوینی با عمامه سفید را در بعضی نوشتهها چاپ کردهاند ولی با کمال باحیائی ادعای سیادت دارند و با جعل و ابداع و اختراع سیدی، ابوالفضل عنقا را با چهل واسطه به حضرت امام موسی کاظم(ع) میرسانند."
نویسنده در قسمت انتهایی کتاب و در معرفی فرقه نورالهی آورده:"بههر حال آنچه مسلم است و در آن شکی نیست، نورعلی با "مرام ما آخرین مرام است و تا قیامت هر وقت اسمی از دین بیاید همین است" انکار خاتمیت رسول خدا و اینکه اسلام آخرین دین آسمانی میباشد نموده تا زمینه را برای دین ابداعی خود مهیا کند."
این کتاب به کسانی که به دنبال شناخت اجمالی فرقههای مشهور صوفیه هستند، توصیه میشود؛ چرا که در عین اختصار، نکات بسیار مهمی از اعتقادات و تاریخچه کوتاهی از این فرقهها، توسط مولف جمعآوری شده است.