پاپ کرهای/ خطر بسترسازی جهت آشوب
رهپویان هدایت: کیپاپ ها( پاپ کره جنوبی) از گروههای نوپدیدی هستند که در بستر موج کرهای ایجاد شدهاند اما بهنظر قدرت نرم و فراگیر موج کرهای، از برخی شبه معنویتها و عرفان های کاذب فعال در ایران پیشی گرفته است.
طرفداران کیپاپ در فضای مجازی به شدت فعال هستند و اگر روزی بنا به اتفاقی تجمعی در فضای واقعی داشته باشند، چالشهای متعدد فرهنگی، اجتماعی و امنیتی ایجاد خواهند کرد. عموماً فنها (طرفداران) نوجوان هستند و فضای هیجانی و احساسی بر آنان غلبه دارد و همین موضوع بر چالشهای ذکر شده میافزاید.
در ماه جاری خبری در محافل فرهنگی منتشر شد مبنی بر اینکه در مجموعه عباس آباد تهران و درست در مقابل باغ موزه ملی دفاع مقدس، محفل یادبودی برای خواننده تازه درگذشته کرهای برگزار شد. در این مراسم، دختران با لباس سیاه و ... در حال گریه و زاری برای مرگ این خواننده درجه چندم کرهجنوبی بودند که اتفاقاً خودکشی کرده است. در شهر رشت هم مراسمی توسط نوجوانان دهه هشتادی و نودیها برگزار شد. در برخی شهرهای دیگر هم خبر برگزاری این مراسم منتشر شد.
در فضای مجازی هم بسیاری از فنها همین رویه را داشتند. نکته جالب توجه این بود که فنهای گروههای مختلف کیپاپ معمولاً با سایر فنها تعامل خوبی ندارند ولی در این حادثه یک همبستگی بین آنها ایجاد شد و بدون توجه به اینکه فن(طرفدار افراطی) کدام گروه باشند با یکدیگر مراسم برگزار نمودند.
علاقه طرفدارن کیپاپ به خوانندگان کیپاپ، باعث میشود قوای شناختی و تعقل، تحت تاثیر قرار گیرد. توجه افراطی روی این خوانندگان به الگوگیری سبک زندگی غیراخلاقی و نامتعارف میانجامد. بهتر است بدانید که این آیدولها(خوانندگان و اعضای اصلی گروه) همچون عروسکهای دستساز هستند و برای اینکه ظاهر جذابی پیدا کنند، عملهای زیبایی متعددی با هزینه بسیار بالایی بر روی آنها انجام شده است تا از طریق ظاهر پرستی به جذب مخاطب بپردازند.
با توجه به اینکه این آیدولها از لحاظ سیاسی تابع نظام سرمایهداری غرب هستند و در مسائل فرهنگی و اجتماعی و... مروّج فرهنگ منحط غربی میباشند، احتمال اینکه از ظرفیت فنها برای اعتراضات استفاده شود بسیار زیاد است.
فنها قبلاً با تعاملات در فضای مجازی توانستهاند یک کار تشکیلاتی و منظم انجام دهند، مثلاً در فراخوانی که در خبرگزاری فارس با عنوان «درخواست اجازه برای اجرای کنسرت بیتیاس در ایران» داشتند تا تاریخ 29 اردیبهشت 1402 تعداد 56565 نفر شرکت و از این پویش حمایت کردند. شروع این پویش اول اردیبهشت بود، یعنی در عرض کمتر از یک ماه این جمعیت وارد پویش و از آن حمایت کردند. لازم بهذکر است فنها هم قبلاً پویشهایی در این رابطه داشتهاند؛ همچنین اگر یک صفحه در فضای مجازی علیه این موج کرهای محتوا تولید کند، سعی میکنند به صورت هماهنگ با گزارشدهی باعث مسدود شدن فعالیت آن شوند.
رویدادهایی مانند این نشان از نفوذ قابل توجه فرهنگ کشور کره و کِی پاپ (پاپ کُرهای) در میان نوجوانان و جوانان سرزمینمان دارد که در سایه غفلت مسئولین و با استفاده از اینستاگرام در حال جولان دادن در پوست زیرین فرهنگ کشور است. فضای مجازی یک بستر برای آمادگی و تمرین میباشد که اذهان را برای فعالیت در دنیای حقیقی آماده میکند. تسخیر ذهن نوجوانان یعنی همین؛ این یک جنگ شناختی است که بسیاری از فرزندان ما در این جنگ آسیب دیدهاند و اگر به فکر چاره نباشیم، در آینده نهچندان دور با یک بحران مواجه خواهیم شد.