رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه دی ۲۸ ۱۴۰۱، ۰۳:۰۳ ب.ظ

دراویش سیاسی آفت فرقه نعمت الهیه

رهپویان هدایت: اقطاب و مشایخ فرقه نعمت الهیه دراویش را به عدم دخالت در امور سیاست منع کرده‌اند. این دستور به‌قدری تأکید شده است که در اکثر مکتوبات اقطاب و مشایخ فرقه تا قطبیت نورعلی تابنده ، دراویش خود را درگیر مسائل سیاسی نمی‌کردند.

 با شروع قطبیت نورعلی تابنده ، این دستور مؤکد به‌تدریج اهمیت خود را از دست داد. نورعلی تابنده با آن سابقه فعالیت‌های سیاسی که در نهضت آزادی داشت ، نتوانست پایبند به این دستور باشد. نورعلی تابنده  این دستور نهی مؤکد را به شیوه خودسرانه و برخلاف اقطاب و مشایخ پیشین فرقه، برای دراویش یک امر مجاز و در دایره امورات شخصیه قرارداد.

 توجیه تراشی نورعلی تابنده تناقض اساسی بامسلک فقر و درویشی دارد . دراویشی که همانند میت در دستان غسال، هیچ فکر و امر شخصی جدا از قطب فرقه ندارند چگونه تحرکات سیاسی خود را از سلوک فقری‌شان جدا کنند.

 با ایجاد ین تناقض اساسی ، جریان دراویش نعمت الهیه در مسیر تفرقه و انشعاب‌های فرقه‌ای قرار گرفت. امروز افراطیون فرقه نعمت الهیه با برجسته‌سازی تحرکات سیاسی و خصمانه‌شان علیه نظام جمهوری اسلامی ، مسلک فقری خود را تبلیغ می‌کنند. برخی از مریدان تربیت‌شده نورعلی تابنده با ورود به مسائل سیاسی ، اساس و پایه فرقه را به لرزه درآورده و ماهیت فرقه را در اذهان دراویش دچار شک و تردید کرده است.

 به‌عنوان نمونه ، حجاب در میان افراطیون یک امر غیرشرعی و مذهبی بوده و بنا بر آنچه از مسلک فقری فهمیده‌اند، ضرورتی به رعایت حجاب در میان زنان وجود ندارد . فرد دیگری که خود را مجذوبعلیشاه نامیده ، امروز رسماً از فرقه ضاله بهائیت حمایت کرده و خواستار حفظ و صیانت از عناصر بهایی شده است. تمسخر و ناسزاگویی به چهره‌های محبوب ملت ایران ، از تحرکات رایج دراویش فرقه است. حمایت‌های بی‌وقفه دراویش افراطی خارج از کشور از اغتشاشگران ، نمونه دیگری از تحرکات سیاسی دراویش فرقه نعمت الهیه با مشارکت و همفکری جریان‌های معاند محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد ایجادکننده چنین آفت خانمان‌سوزی که جریان دراویش نعمت الهیه را برگرفته شخص نورعلی تابنده است. به نظر می‌رسد اقطاب و مشایخ قبل از نورعلی تابنده با شناختی که از دراویش بیچاره داشتند ، دستور مؤکد دادند که دراویش هرگز در مسائل سیاسی دخالت نکنند و تنها سرگرم مسلک فقری و درویشی‌شان باشند. چه‌بسا اگر دراویش در سیاست دخالت نمی‌کردند ، زوال و نابودی فرقه کمی با تأخیر صورت می‌گرفت.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۲۸
انجمن رهپویان هدایت

رهپویان هدایت

نقد تصوف

نقد دراویش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی