رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه اسفند ۲۹ ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰ ق.ظ

لطفا اول شایعات را بررسی کنید!

رهپویان هدایت: چقدر این ضرب المثل دقیق است که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارند. متاسفانه موج ضدیت با اسلام و انقلاب اسلامی بر اذهان برخی از ایرانیان تاثیرات مخربی گذاشته است. در لابلای شایعات و تخریب ها علیه اسلام و انقلاب و در راستای سیاه نمایی درباره زن در ایران اسلامی، اخیرا شبهه ای منتشر شده است که مدعی است سنت مهریه دادن به زن در ازدواج اسلامی نوعی خریداری کردن زن است و این توهین به زنان است!

اولا باید اشاره شود که اینگونه افراد که چنین شایعاتی را باور می نمایند در تحلیل داشتن و معلومات علمی و دینی بسیار ضعیف هستند. مهریه و صداق در حقیقت به نوعی تضمینی است برای درستکاری و صداقت مرد و نه خریداری نمودن زن. مهریه در واقع به معنای ارزش گذاری مادی بر زنان نیست و علاوه بر آن بسیاری از افراد مهریه ای که برای خود قرار می دهند در موضوعات معنوی است. مانند اینکه برخی به حفظ قرآن، تعلیم علم و یا گل و .... روی می آورند.

حال باید از برخی از ایرانیان عزیزی که باور نموده‌اند پرسید اگر چنین باشد که مقوله فقط مادی است و خرید و فروش صورت می گیرد، آنگاه درباره سنت های آئین ایرانی زرتشت و آئین های سنتی ایران همینگونه قضاوت خواهند نمود؟!

در دوران گذشته و در سنت زرتشتی نیز مهریه وجود داشته است و مرد باید به زن مهریه می‌داد.(1) امروز نیز زرتشتیان، علاوه بر اینکه به سنت مهریه پایبند هستند (2) رسومات دیگری هم دارند. برای مثال، در سنت زرتشتیان، عروس با بدرقه خویشاوندانش، به خانواده داماد سپرده می‌شود، البته خویشاوندان عروس، در ازای تحویل عروس به خانواده داماد، مبلغی پول از آنان می‌گیرند! سپس خویشاوندان داماد، عروس را به خانه داماد می‌برند.(3) موبد آذرگشسب، پس از بیان این سخنان در باب سنت‌های ایرانی ازدواج، ادامه می‌دهد: «داماد که با بی‌تابی تمام، دم در منزل خود، انتظار ورود عروس را می‌کشد، به محض اینکه عروس بدانجا رسید، پیش آمده سکه‌ای در دست او می‌گذارد و او را با خود به درون خانه می‌برد».(4) آیا این به آن معنا نیست که در سنت زرتشتی، زن، خود را در مقابل پول، در اختیار شوهر قرار می‌دهد؟

هر چند ما دوست نداریم چنین عبارتی درباره سنت زرتشتی به کار ببریم اما بهتر است هر شایعه ای را با متخصصان و عالمان همان موضع در میان بگذاریم و بعد از بررسی درباره آن صحبت نمائیم.

پی‌نوشت:

1- آرتور کرستین سن، ایران در زمان ساسانیان‏،‌ ترجمه: رشید یاسمى‏،ص 486.
2-
  البته با این تفاوت که مهریه در سنت زرتشتیان امروز، عند المطالبه نیست. بنگرید به: احوال شخصیه زرتشتیان، ماده 29.
3-
  اردشیر آذرگشسب، مراسب مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران، صص 183-185
4-
  اردشیر آذرگشسب، همان، صص 185-186.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۲۹
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی