تاکتیک های جنگی داعش، منطبق با کتاب مقدس یا جنگ های صدر اسلام ؟ ( بخش پایانی)
زیرا حکم امام در مورد وی معلوم نیست و ممکن است حکم به آزادی او صادر شود. از امام سجاد(علیه السّلام) نقل است که «اذا اخذت اسیرا فعجز عن المشی و لم یکن معک محمل فارسله و لا تقتله، فانک لاتدری ما حکم الامام فیه»یعنی «اگر دشمنی را اسیر کردی که از راه رفتن عاجز بود و تو نیز مرکبی برای حمل وی نداشتی، وی را آزاد کن و حق کشتن او را نداری، زیرا از حکم امام در مورد او بیاطلاعی».
براساس نص صریح قرآن کریم، حکم اسیران جنگی فقط آزادی است، یا آزادی یک طرفه (منّ)، یا به وسیله عوض (سربازان مسلمان اسیر شده در دست دشمن یا مال) است.
این حق در صدر اسلام چندان محترم بود که ولیدبن ولید که خود از اسیران جنگی بود میگوید: اصحاب پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ما را بر دوش خود حمل میکردند و راه میرفتند.
از حقوق مهم اسیران جنگی در مقررات اسلامی، مداوای مجروحان است؛ زیرا این عمل مقتضای احسان و نیکی است و مسلمانان نیز به آن امر شدهاند.
در میان خوارج، چهل مجروح بودند که حضرت علی (علیه السّلام) فرمان داد تا آنان را مداوا کنند و پس از معالجه به آنان فرمود، هر جا که میخواهید، بروید.
همچنین در صورتی که مادر و فرزند هر دو به اسارت سپاه اسلام در آیند، نباید، آنان را از هم جدا کرد. علامه حلی در کتاب تحریر بیان میدارد:« و حرم بعض اصحابنا التفرقة»؛ یعنی «برخی از فقهای شیعه، جدایی را (میان مادر و فرزندی که هر دو اسیر شده باشند) حرام کردهاند».
و به این ترتیب تا آنجا که در تاریخ اسلام آمده، حتی یک مورد نیز نقل نشده است که پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) جنگجویی را پس از اسارت، به بردگی گرفته باشد.
از دیدگاه حقوق بشردوستانه بینالمللی، حکم اسرای جنگی منّ یا فداء (آزادی بدون عوض یا با عوض) است که قرآن مجید بر آن تصریح دارد .
با مد نظر قرار دادن ارزش این مقررات نورانی در چهارده قرن پیش تاکنون در شریعت منور اسلام، بیش از پیش عدالتخواهی و صلح طلبی اسلام بر همه معاندان آشکار می شود و کید خائنین و منافقین به خودشان بازمی گردد
در مقررات حقوق بین الملل معاصر، توجه ویژهایبه حقوق اسیران جنگی شده است؛ گرچه متأسفانه در طول تاریخِ جنگهای اروپایی، نه تنها تلاشی در جهت احترام به حقوق اسیران جنگی صورت نگرفته است، بلکه آموزه سازان و نظریهپردازان غربی از نقض حقوق اسیران جنگی حمایت مینمودهاند.
منتسکیو به نقل از افلاطون، در روح القوانین در باره اسیران جنگی ابراز عقیده میکند که برده نمیتواند از حق دفاع طبیعی برخوردار باشد، بدین معنی که اگر کسی به او حملهور شد، نباید از خود دفاع کند.
وی میافزاید: نه تنها افلاطون حق دفاع طبیعی را از برده سلب کرده، بلکه حق دفاع را نیز برای او قائل نشدهاست؛ بدین مفهوم که نمیتوانست به دادگاه نیز برای دادخواهی مراجعه کند .
در عرف جنگهای قدیم، این مطلب مشروعیت داشت که اسیر، مملوک اسیر کننده است و او میتواند اسیر را بکشد یا برده خویش کند، یا به هر نحو دیگری که صلاح بداند، عمل نماید. گاهی اوقات نیز به عنوان قربانی، تقدیم به بتِ معبودِ اسیر کنندگان میشدهاست.
علمای مسیحیت نیز مبرا از این تنگنظری و جموداندیشی نبودند و همیشه لشکریان را بر عدم احترام به حقوق اسیران جنگی و بالاخص مسلمانان تشویق میکردند.
به عنوان نمونه، ویتوریا از علمای مذهبی مسیحیت، معتقد است که باید کلیه اسیران مسلمان را بدون استثنا کشت و زنان و فرزندان آنان را به بردگی در آورد.!!!
نظر به جایگاه مهم و ارزنده قواعد مذکور، امروزه بسیاری از آنها به عنوان قواعد عام الشمول به شمار میروند که نقض آنها جنایت بین المللی محسوب میشود و مسؤولیت کیفری برای افراد خاطی در هر سمت و مقامی که باشند، در پی خواهد داشت.
با تأسف فراوان، علیرغم وجود این مقررات و تأکید زایدالوصف بر اجرای آن توسط جامعه بینالمللی، در موارد متعددی نقض آن به شکل چندشآور و دهشتناکی توسط مدعیان دفاع از حقوق بشر و آزادی انسانها، مشاهده می شود.
جنایت های وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، علیه مردم بی دفاع در سال 1948 میلادی که تاکنون نیز ادامه دارد، فاجعه دیر یاسین و کشتار صبرا و شتیلا و نسل کشی اخیر در غزه، ترور و .... گوشه ای از کارنامه سیاه این رژیم پلید در طول موجودیت نامشروع خود است که مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر نیز قرار می گیرد.
در 16 مه 1968 و در جنگ ویتنام، ستوان ویلیام کالی که در رأس یک گروه از نظامیان آمریکایی بود، وارد 8 مایلی بخشی از روستای سنمی در ویتنام جنوبی میشود و حدود 100 غیر نظامی را به قتل میرساند.
متأسفانه با توجه به محکوم شدن ظاهری این ستوان توسط دادگاه آمریکایی، رئیس جمهوری وقت این کشور، نیکسون، دستور آزادی وی را صادر میکند.
مورد دیگر جنگهای اعراب و رژیم جعلی صهیونیستی است که افتضاحی که در سال 1967 توسط سربازان صهیونیستی در صحرای سینا به وقوع پیوسته بود، افشا شد که به موجب آن، این سربازان تعداد زیادی از اسرای مصری را قتل عام کردهبودند.
زندان های مخفی آمریکا در کشورهای دیگر از جمله زندان های ابوغریب و گوانتانامو و ... نیز بخش ناچیزی از اقدامات غیر انسانی و وحشیانه آمریکا در نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین المللی را تشکیل می دهد.
بسیاری از مقررات حقوق بشردوستانه معاصر، در بیش از چهارده قرن پیش در متن آموزشهای اسلام وجود داشتهاست.
مدعیان حقوق بشر که امروزه دم از آزادی و حفظ حقوق انسانها میزنند و مسلمانان استقلالطلب و استکبار ستیز را تروریست و واپس گرا مینامند، خود بهتر میتوانند در مورد ادعای دروغین خویش داوری کنند.
امپراتوری رسانه ای نظام سلطه، برای القای وجود خشونت و حقوق غیر انسانی در اسلام، تمامی توان خود را به کار گرفته است، به نحوی که کمتر رسانه غربی را می توان سراغ گرفت که در این راستا تاکنون از خود جنبشی نکرده باشد و حتی در موارد بسیار زیادی توهین به مقدسات اسلامی در این رسانه ها به چشم می خورد.
گفتنی است گروهک تروریستی آمریکایی – صهیونیستی داعش، که بسیار مورد علاقه رسانه های غربی برای معرفی آن به عنوان دولت اسلامی(!!!) است، گروهکی اجاره ای و تروریستی و دست پرورده است که هیچ بویی از اسلام نبرده است و اصولا مشابهتی با دین مبین اسلام ندارد.