توهین بنگاه خبری مسیحیان تبشیری به سنت اعتکاف
به گزارش انجمن رهپویان هدایت، یک سایت وابسته به فرقه مسیحیت تبشیری و صهیونیستی با دستمایه قرار دادن سنت "اعتکاف"، آن را نوعی "عزلت و گوشهنشینی بیثمر" معرفی و عکسهای منتشر شده از آن را به شیوه "اردوگاه پناهندگان" تشبیه کرده است.
هر چند از "دشمن بهجز دشمنی کاری برنمیآید"، اما در این وجیزه به برخی از آثار فردی و اجتماعی اعتکاف میپردازیم تا گوشهای از برکات این سنت با ارزش مشخص شود.
1- اعتکاف در لغت، به معنی اقامت کردن، ماندن در مکانی و ملازم بودن با چیزی بهکار میرود، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به پروردگار متعال و کسب تقوای الهی است که ناگفته روشن است که دستیابی به تقوا چه آثار غیرقابل انکار فردی و اجتماعی را در پی دارد.
2- اعتکاف پیش از پیامبر اعظم (ص) نیز در میان پیامبران و شرایع پیشین وجود داشته است؛ چرا که خداوند پس از بنیانگذاری کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع)، به ایشان دستور میدهد تا آن را برای طوافکنندگان و معتکفین آماده سازند و خداوند یکی از اهداف اصلی ساخت و یا بازسازی خانه خدا را "انجام طواف و اعتکاف" بر میشمارد. با وجود این به نظر میرسد که روزه و اعتکاف بهعنوان یک سنت ابراهیمی در میان ادیان گذشته نیز وجود داشته و حضرت موسی (ع) نیز آن را تأیید کرده است.
3- جرمشناسان و روانشناسان اجتماعی، به تجربه دریافتهاند که بسط و گسترش مسائل معنوی و روزهایی که مختص به عبادت خدا و پیروی از ائمه معصومان است، باعث کم شدن جرم و فساد در جوامع میشود؛ از اینرو اعتکاف در میانه ماه مبارک رجب میتواند نقشی مهمی را در کاهش جرایم ایفا کند.
4- حضور مؤمنین و بهخصوص جوانان در مساجد جامع، فرصت مغتمی است که افراد یکدیگر را بشناسند و ارتباط دوستانه پیدا نموده و از آثار اخوت اسلامی برخوردار شوند و در نتیجه اعتکاف به محبت و دوستی مستمر ختم میشود و یکی از ابعاد آن ارتقای سطح فکری، علمی و معنویت در فرد معتکف است.
5- بر خلاف ادعای سایت صهیونیستی، اعتکاف با عزلت فاصله بسیاری دارد؛ چرا که در گوشهنشینی نوعی یأس و ناامیدی وجود دارد، در حالی که اعتکاف در اسلام عبادتی امیدبخش برای آینده و زندگی بهتر بهشمار میرود.
6- اعتکاف در واقع اندیشیدن به اعمال گذشته فرد است، به این ترتیب معتکف به گوشهای خلوت پناه برده و دور از تمام زشتیها و غل و زنجیرهایی که برپای او بسته شده، اندکی به حال خود آمده و تعقل پیشه میکند و لطافت را به درون خود آورده و در نهایت در به دست آوردن زاد و توشه آخرت خود میکوشد.
7- در اعتکاف کسانی که پیش از آن به کاری اشتغال دارند، و غرق دنیای اقتصاد، سیاست و... هستند، باید از دنیای مادی فاصله گرفته و به هماهنگی کار و تلاش و فعالیتها، با رضای خدا بیاندیشند. در واقع اعتکاف دوره کوتاهمدت خودسازی و تزکیه نفس است که دست کم سه روز طول کشیده و انسان را از حاکمیت غریزهها، عادتها و روزمرگی زندگی انسان عصر جدید آزاد میسازد.
8- در دنیای پرهیاهو مادی که جاذبهها، انسان را به سوی مادیت میکشاند، اعتکاف زمانی برای توجه به معنویتها است که با مراسم حج و احرام برابری میکند و در محیط یک مسجد جامع، سه روز ماندن، روزه گرفتن، به عبادت پرداختن و خودسازی کردن، تحول بزرگی در روح انسان پدید می آورد که صفا و نورانیت آن بینظیر است.