رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

انجمن رهپویان هدایت: در قسمت قبلی به تاریخچه و چگونگی تاسیس آموزشگاه کتاب مقدس (آکما) پرداخته شد. در مطلب پیش رو مدیران و موسسین این مرکز تبشیری و وابسته به کلیسای غیر قانونی جماعت ربانی به شکلی کامل معرفی شده اند. 


معرفی موسسین و مدیران

داوود طوماس:

چنان که گفته شد اولین مدیران آموزشگاه کتاب مقدس ایران دو مسیونر مسیحی از کارگزارن سازمان سیا بودند که در قالب فعالیت تبشیری و تبلیغی اما با هدف جاسوسی در ایران حضور داشتند. پس از آموزش‌های لازم و توجیه عناصر ایرانی جذب شده، مدیریت آموزشگاه به داوود طوماس نژاد اقدم  واگذار شد و دو مسیونر مسیحی با پایان ماموریت خود از کشور خارج شدند.

مسیحیت تبشیری

تصویر داوود طوماس

داوود طوماس نژاد اقدم پیش از این دوره‌های لازم را نزد ویلیام میلر گذرانده بود. طوماس از کارمندان اداره اصل چهار ترومن در شهرستان کرمانشاه و مورد اعتماد آمریکایی ها بود. مدتی در هتل هیلتون کار می‌کرد و ضمنا در کلیسای انجیلی کرمانشاه هم عضویت داشت.

در دوره تصدی او فعالیت‌های تبلیغی آموزشگاه شکل منسجم تری به خود گرفت. داوود طوماس ماموریت داشت در کنار مدیریت در آموزشگاه، نشریات ارسالی از آمریکا را بین دانشجویان دانشگاه تهران توزیع کند. همچنین نامه‌هایی از سوی طوماس به سازمان کلیسایی آمریکا (سازمان جماعت ربانی ) فرستاده می‌شد که در اسناد ساواک آمده: در این نامه‌ها در پوشش گزارش مذهبی اخبار به صورت کلمات رمز نیز ارسال می‌شد. داوود طوماس تا سال 1355 در سمت مدیریت آموزشگاه فعالیت می‌کرد. از این زمان به بعد به خاطر اختلافات با سران کلیسا از این سمت استعفا داد و به عنوان شبان در کلیسای مرکز فعالیت می‌کرد. سرانجام بر اثر همین اختلافات  سال 1366 از ایران خارج شد. نگاهی به کارنامه او نشان می‌دهد داوود طوماس در شکل‌گیریِ کلیساهای جماعت ربانی اصفهان، شاهین‌شهر، اراک و ارومیه سهمی به سزا دارد.

ساروخاچیکیان:

ساروخاچیکیان مدیر بعدی آموزشگاه است که از سال 1355 تا سال 1365 این سمت را  بر عهده داشت. وی در کنار داود طوماس سعی کردند با هدایت‌ جیمز نیلی و مارک بلیس (دو میسیونر آمریکایی) و با بودجه بخش مذهبی سیا به وضعیت آموزشگاه سر و سامان دهند.

سارو خاچیکیان در فروردین سال 1326 در شهر اصفهان به دنیا آمد. دوران کودکی خوشایندی نداشت و مادرش دچار ناراحتی اعصاب بود و اغلب در بیمارستان بستری می‌شد. پدرش نیز راننده ساده‌ای بود که به‌خاطر فشارهای مالی چندان از عهده اداره خانواده برنمی‌آمد. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بوده و شش خواهر و برادر کوچکتر از خود  داشت که ‌به سبب ناتوانی‌های والدین مسئولیت حمایت از آنها به عهده وی بود.

مسیحیت تبشیری

تصویر سارو خاچیکیان

سارو خاچیکیان از نوجوانی به اتفاق پسر عمه‌‌اش، هایک هوسپیان مهر (فدوی رشتی)، به جلساتی که در خانه ست یقنظر تشکیل ‌می‌شد می‌‌رفت و در این جلسات به مسیحیت پروتستانی گروید. با راه افتادن کلیسای جماعت ربانی وی همراه هایک هوسپیان، مرتب در جلسات کلیسا شرکت می‌کرد. سارو خاچیکیان در سال 1339 در همان کلیسا بدست کشیش طاطه ووس میکائیلیان تعمید گرفت.

پس از فوت هایکار و هراند در سال 1340 در سانحه رانندگی او از هیچ فعالیتی دریغ نکرد تا کلیسای تازه‌ تأسیس جماعت ربانی متوقف نشود. خاچیکیان به همراه هایک هوسپیان و سامول یقنظر مسئولیت جلسات کانون شادی کلیسای جماعت ربانی را به عهده گرفتند و سپس به کانون جوانان منتقل شدند. وی فعالیت‌‌های دیگری را نیز به عنوان واعظ و معلمِ آموزشگاه و معاون شبان به عهده داشته است. لازم به ذکر است کانون شادی یکی از بخش‌هاا کلیسا محسوب می‌شود که وظیفه آن تعلیم و تربیت مسیحی کودکان و نوجوانان بود. با ورود دو مسیونر مسیحیی مارک بلیس و جیم نیلی سارو خاچیکیان در دوره آموزشی که از سوی این دو برگزار شد شرکت کرد. 

مارک بلیس

تصویر مارک بلیس

جماعت ربانی

جیمز نیلی (مامور سیا) همراه با خانواده اش

هوسپیان مهر و استر یقنظر در این کلاس‌ها با او هم دوره‌ بودند، وی مدت مدیدی در اداره مهندسی خلیج زیر نظر سفارت آمریکا و زمانی هم به عنوان کارمند سفارت استرالیا در تهران و ... کار می‌کرد. سارو خاچیکیان که دارای مدرک لیسانس ترجمه از دانشکده زبان های خارجی است، مدرک فوق لیسانس الهیات از دانشکدۀ الهیات فولر کالیفرنیا و فوق لیسانس تعلیم و تربیت از دانشگاه تهران دارد.

او نیز سال 1366 از کشور خارج شد. در دوره مدیریت خود، علاوه بر شبانی و اداره امور کلیسا، در ترجمه متون مسیحی به زبان فارسی نیز فعالیت داشته است. آثاری که از وی چاپ شده است عبارتند از: کتاب مقدس تفسیری، آیه یاب کتاب مقدس، کتاب مقدس کاربردی، راهنمای کتاب مقدس، تفسیر کاربردی عهد جدید، و .... سارو خاچیکیان در ترجمه‌‌ی کتاب مقدس تفسیری که به همراه گروهی 12 نفره از جمله مهدی دیباج انجام شده است، نقش اصلی را داشت و در واقع مدیر گروه ترجمه بود. 

در حال حاضر سارو خاچیکیان همراه همسرش آناهید و سه فرزندشان در کالیفرنیا به سر می‌برند و شبانی کلیسای فارسی زبان و ارمنی زبان گلندل در لس‌آنجلس را به عهده دارند. 

او سعی دارد از طریق برپایی کنفرانس‌های بین‌ کلیسایی، تماس‌های شخصی با رهبران کلیساهای تبشیری‌، برنامه‌های پرستشی و ...، با شبانان کلیساهای ایرانی و گروه‌های مختلف مسیحی در آمریکا اروپا و غرب‌ آسیا ارتباط ایجاد کند و آنان را به همکاری بیشتر با یکدیگر تشویق و ترغیب نماید. علاوه بر فعالیت‌های اینچنینی وی به عنوان مجری و کارشناس در شبکه مسیحی فارسی زبان ست سون پارس هم حضور داشته و برنامه‌های تعلیمی زیر نظر موسسه ایلام را اجرا می‌کند.

آرمان رشدی:

پس از خروج ساروخاچیکیان،  آرمان رشدی مدیریت آموزشگاه کتاب مقدس را بر عهده گرفت. او سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۴)به دنیا آمده است. به گفته خودش از ۸ سالگی در اثر دیدن فیلم بن‌هور و نیز تحت تأثیر گفته‌های پدر، به مسیح علاقمند شد. در ۱۲ سالگی شروع به خواندن انجیل‌ و بخشهایی از تورات کرد. پانزده سال داشت که در جلسات کلیسایی ست یقنظر حضور یافت و یک سال بعد تعمید گرفت. وی از ۱۹ سالگی  تا 38 سالگی در کانون شادی کلیسای جماعت ربانی فعالیت می‌کرد. همچنین در کلیسا به موعظه پرداخته و همزمان مدیریت آموزشگاه کتاب‌مقدس را بر عهده داشت. در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۴) برای تدریس در آموزشگاه کتاب‌مقدس موسسه تبشیری ایلام به انگلستان مهاجرت کرد. پس از پنج سال فعالیت در مؤسسه ایلام، به‌طور تمام وقت به ترجمه کتاب‌های مسیحی روی‌آورد و تا کنون نیز به همین کار مشغول است. گفتنی است اکثر کتاب‌های تبشیری چاپ موسسه ایلام از طریق مجاری غیر قانونی جهت توزیع بین عامه مردم به داخل کشور ارسال می‌شود.

تصویر آرمان رشدی

آرمان رشدی در ایران، لیسانس ادبیات فرانسه، و متعاقباً مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت دولتی گرفت. کمی بعد از راه مکاتبه به تحصیل الهیات پرداخت و در این رشته مدرک کارشناسی دریافت داشت. یک دوره فوق دیپلم نیز در همین رشته از دانشگاه برایتون گرفته است. آرمان رشدی اکنون در شبکه های تبشیری فارسی زبان هم حضور دارد. رشدی یکی از پرکارترین مدیران آموزشگاه کتاب مقدس به شمار می‌رود که آثار زیادی را با هدف گسترش مسیحیت تبشیری میان فارسی زبان‌ها به ویژه ایرانیان نوشته است.

شموئیل ایطالیایی:

به دنبال مهاجرت آرمان رشدی در سال 1372، مدیریت آموزشگاه را شموئیل ایطالیایی بر عهده گرفت. در زمان او ارتباط با سازمان های تبشیری پر رنگ تر شد. چنان که در سال 1373 دوره تربیت خادم برای کلیساهای فارسی زبان و در میان ایرانیان با مشارکت سازمان ایلام برگزار شد.

مسیحیت پروتستان

تصویر شموئیل ایطالیایی

این دوره که برای دانشجویان ایرانی تدارک دیده شده بود تماما از طریق آموزشگاه کتاب مقدس در ایران هدایت و مدیریت می شد. وی به مدت یک دهه این سمت را داشت تا این که سال 1380 او نیز مانند مدیران قبلی آموزشگاه، به همراه خانواده از کشور خارج شد و از این زمان به بعد با انتصاب روبرت آسریان در مقام مدیریت آموزشگاه فعالیت‌های این مرکز نیز بیشتر، و گسترده‌ترشد. 

ادامه دارد...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی