رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

در اولین فصل کتاب «بررسی مناسبات ایران وامریکا» آمده است: در نیمه اول قرن 19 م، مبشرین مذهبی امریکایی پیش از ایجاد هرگونه رابطه رسمی، به ایران گام نهادند. گر چه حضور ایشان در ایران دارای اهداف مشخص و معین بود، اما این واقعیت را نیز از نظر دور نباید داشت که ورود ایشان به ایران در راستای سیاست رسمی دولت امریکا نبود.

انجمن رهپویان هدایت:

این عقیده و نوشته، حقیقتی است مسلم و استوار، ولی این نکته در خور تحقیق و توجه است که در آغاز کار، اهداف مشخص و معین آنها در راستای سیاست رسمی کدام دولت ومقام صاحب قدرت بوده است؟
برای بررسی این موضوع، نحوه کاریابی و اشتغال، مرکز کارگزینی و استخدام و توزیع آنان را مطالعه میکنیم.
کتاب «تاریخ روابط ایران و ممالک متحده امریکا» حاکی است که: در آغاز قرن نوزدهم میلادی، کلیساهای امریکا در صدد برآمدند که میسیونرهایی به ممالک دیگر دنیا گسیل دارند. در این میان خدمات ویلیام کاری نخستین مسیحی انگلیسی در هندوستان، که از خلال نامه هایی که او به انگلستان میفرستاد مشهود بود، عده ای را ترغیب نمود که برای خدمت میسیونری به دنیای خارج مسافرت کنند. بهبود وضع اقتصادی کشور و بیداری مذهبی که در اوایل قرن نوزدهم میلادی شروع شد سبب گردید که از میان مردم کثیری که جدیداً به عضویت کلیسا درآمده بودند عده ای برای اشتغال به خدمت میسیونری در خارج از امریکا نامنویسی کنند.

در این هنگام دسته ای از محصلین آموزشگاه علوم دینی آندوور به رهبری جوانی آدونیرام جادسون نام، آمادگی خود را برای انجام خدمات میسیونری در دنیای خارج از امریکا به کلیساهای خود اطلاع دادند. در نتیجه هیأتی برای این منظور تشکیل شد که «هیأت کمیسیونرهای امریکایی برای میسیونهای خارجی» نامیده شد. همین هیأت بود که ج. ل. مریک را در سال 1832 میلادی برای تحقیق در مورد امکان شروع خدمات میسیونری به ایران فرستاد.

باز در همان سال 1832، دو تن به نام  اسمیت و دوایت از طرف «هیأت میسیونرهای امریکایی برای میسیونهای خارجی» مأمور شدند که به خاور نزدیک آمده، پس از بررسی های کافی گزارشی از وضع این ناحیه برای شروع فعالیتهای میسیونری تهیه نمایند.

از طرف «هیأت کمیسیونرهای امریکایی برای میسیونهای خارجی» جوستین پرکینز به ایران فرستاده شد و دکتر آساهل گرانت نیز در معیت او برای خدمات طبی به ارومیه آمد.

دکتر جان. هاسکل شدّ (پدر دکتر ویلیام شد) هم در سال 1859، از طرف کمیسیونرهای امریکایی برای میسیونهای خارجی، به ارومیه فرستاده شد.

این اطلاعات ما را آگاه و مطمئن میسازد که استخدام کشیش ها وسیله آژانس کاریابی یا «هیأت کمیسیونرهای امریکایی» صورت میگرفته است. مؤسسه ای که مانند صدها آژانس حق العمل کار دیگر که برای کارخانه ها، شرکتها، مجامع خبری و مذهبی و مطبوعاتی و غیره، نیروهای انسانی و متخصصان فنی استخدام و معرفی مینمایند. نظیر این گونه کمیسیونرها، چهل سال قبل، در بیروت برای شرکتها و مؤسسات خاورمیانه از کشورها و ملیت های مختلف مهندس و متخصص معرفی و استخدام میکرد. حتی آژانسهایی وجود داشت که برای کاباره ها رقاصه اعزام میداشت. کمیسیونرها نمیدانستند که کارفرمایان، اشخاص اعزامی آنان را در کدام شهر، و در کدام سمتی و در تحت چه شرایطی، به کار میگمارند.»

میسیونرهای امریکایی مقیم ایران، مزدور و مستخدم دولت تزار روسیه بودند و با طلایه و جلودار به ایران وارد شده بودند.

مراحل استخدامی و نحوه انتقال آنان، بدین قرار بوده است. همانطوری که در گفتار «تاریخچه مبلّغان خارجی در ایران» به شرح و بسط آمده، در سال 1796، انجمن تبلیغی ادینبورگ ( از سال 1822 به بعد، انجمن میسیونری اسکاتلندی نامیده شد) تأسیس یافت و در سال 1803، با کسب فرمانی از سزار الکساندر، کارهای تبلیغ و تبشیر خود را تحت رهبری امپراتور روسیه، در قفقاز آغاز کرد.

در همان اوان، میسیون بازل آلمانی در سال 1816 تأسیس شد وتا سال 1821، برای انجمنهای سایر کشورها نفرات لازم تهیه میکرد و نقش دلال یا واسطه را داشت. چون پیشرفت کردند خود مستقلا عمل کردند.
در سال 1822، زمانی که عده ای از میسیونرهای بازل به قفقاز وارد شدند، مبلّغین اسکاتلندی (ادینبورگ سابق) وظایف و کارهای خودشان را با رضایت و خوشی به آنها واگذار کردند و در سال 1827، وسایل واثاثیه خود را در استراخان، به میسیون بازل فروختند.

ج. ریشتر، مینویسد: دولت روسیه تکیه اه محرمانه و استوار، و الکساندر اول امپراتور تزار، پشتیبان جدی مبلغان بازل بودند. میسیون بازل با کسب اجازه از دولت روسیه، انجام وظایف مشروط و محدود خود را آغاز کرد. نخستین اثر و کاملترین گزارش هایی که درباره فعالیتهای میسیونرهای بازل در آناطولی و قفقاز، در دهه چهارم قرن نوزدهم میلادی انتشار یافته است،کتاب «تحقیقات میسیونری در ارمنستان» نوشته اسمیت و دوایت مبلّغان مشهور میباشد که انجمن میسیونرهای امریکایی را در ارومیه تشکیل داده اند. در این کتاب، برنامه های تبلیغی و تشکیلات کلیسایی، تأسیس مدارس، انتشارات و سایر فعالیتهای میسیون بازل در شهرهای توکات، ارزنالروم، قارص، تفلیس، شماخی و شمکور به ویژه شوشی به شرح و بسط آمده و بیش از دویست صفحه کتاب را در برگرفته است.

اسمیت و دوایت سه ماه و نیم در شوشی همکار و رایزن مبلّغان بازل بودند و از فردریش هاس و دیترش تعلیم میگرفتند و برنامه طرح میکردند، و با راهنمایی‌های آنان وارد ایران شدند.

ا. اسمیت، بنیاد گرفتن میسیون بازل را چنین توصیف کرده است: طرح اصلی و مقصد انجمن مبلّغین بازل در سویس، درخصوص اعزام مبلّغ به قفقاز، استقرار آنان در مرزهای ایران و روسیه از کرانه های دریای خزر تا دریای سیاه بوده، برای تبلیغ مسیحیت در بین مسلمانان به ویژه ایران، نخستین گام در سال 1821 برداشته شد، دیتریش زارمبا جهت دریافت تصویبنامه امپراتور روسیه، به پطرزبورک رفتند.

ا. اسمیت، در مباحث دیگر کتاب نیز، از نظارت و نفوذ دولت روسیه بر اعمال و رفتار میسیونرهای بازل سخن رانده است. اسمیت و دوایت، پس از قول و قرارها در انجمن بازل در شوشی، به تبریز آمدند. پس از بازدید ارومیه و کردستان، به امریکا بازگشتند.

برحسب برنامه اسمیت، جوستین پرکینز و دکتر گرانت جهت تشکیل میسیون نستوریان، عازم ایران شدند. ج. پرکینز، قبل از ورود به ایران، چهار پنج ماه در استانبول توقف کرد تا زبان ترکی بیاموزد. او مینویسد: «زمانی که در استانبول در تدارک حرکت به سوی ایران بودم نامه ای از فردریش هاس مبلّغ انجمن بازل دریافت کردم که تازه از شوشی به تبریز وارد شده و نامه را به تاریخ 13 دسامبر 1833 صادر کرده است پاره هایی از آن به اختصار درج میشود: با آرزوی تندرستی شما، آقای اسمیت خبر دادند که شما مبلّغان عزیز به زودی به تبریز آمده و در ارومیه مقیم خواهید شد. امیدواریم که زودتر شما را ملاقات نماییم. خداوند شما را در حوزه (Field) امیدبخش و جالب توجهتان به سلامت و به دور از رنج و درد، محفوظ نگه دارد. من اعتماد واطمینان دارم که ما دست به دست هم داده با محبت برادرانه و وحدت روحانی به همدیگر کمک خواهیم کرد.


ادامه دارد...

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی