رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان

شبکه محبت tv شبکه ای با رویکرد مسیحیت تبشیری برای تبلیغ مسیحیت  به زبان فارسیمی باشد. گستره فعالیت این شبکه بسیار وسیع بوده به طوری که به صورت خاص  در خاورمیانه ، اروپا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربی فعال است .این شبکه با بهره گیری از قالب های داستانی ، فیلم و سریال ،موزیک های ویژه تعلیم وتبشیر و بشارت مسیح به تبلیغ و تبشیر مسیحیت می پردازد. هم چنین تمرکز برنامه های این شبکه بر روی خانواده های ایرانی می باشد .

این شبکه ، اولین شبکه ۲۴ ساعته بشارت دهنده پیام انجیل از طریق ماهواره به شمار می‌آید که از آمریکا پخش می شود و مدیر آن فردی به نام خسرو خدادادی است. برنامه‌های این شبکه دارای تنوع سنی و جنسیتی است. بیش‌تر برنامه‌های آن تولیدی و اندکی از آنها دوبله از برنامه‌های خارجی است.

محتوای برنامه‌ها را هدفی که گردانندگان شبکه ها به دنبال آن هستند تعیین می‌کند. در این شبکه‌ آهنگ‌های تند، شوهای مبتذل و فیلم‌هایی با صحنه های مستهجن بدون هیچ سانسوری پخش می شود. سوال اساسی این است که آیا پخش این برنامه ها در راستای بر طرف کردن نیاز روحی و معنوی مخاطبان  است؟ در حالی که مسیحیت، دینی اخلاقی است و پیروان خود را به اخلاقی زیستن فرا می‌خواند. این گونه صحنه‌ها آثار سوئی دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست. سالانه گزارش‌های فراوانی از تأثیرات ویرانگر مشاهده این گونه صحنه‌ها بر جسم و جان بینندگان آن‌ها تهیه و پخش می شود. آیا می توان تصور نمود که دست اندرکاران این شبکه‌ها از محتوای این گزارش‌ها آگاهی ندارند. گذشته از این بر اساس دستورات مسیحیت، ترویج چنین برنامه‌هایی مخالفت با دستور خداست. نویسنده‌ای مسیحی در شرح فرمان هفتم از ده فرمان می نویسد: «این فرمان دستور می‌دهد... از سخنان هرزه، معاشرت‌های بی‌شرمانه، خواندن رمان‌های عاشقانه، گوش کردن به ترانه‌های هرزه آلود و نگاه به عکس های آلوده که منجر به آن نجاست می شود بپرهیزیم و معاشرت با اصحاب عفت را برگزینیم و پاکدامنان را بر دیگران ترجیح دهیم.»

از اعتقادات گردانندگان این شبکه این است: تنها امید بشر ایمان آوردن به عیسی مسیح، پسر خداست که از باکره زاده شد، مجازات گناهان بشر را برخود گرفته جان بداد، و سپس از میان مردگان برخاست؛ و انسان با پذیرفتن او همچون نجات دهنده و خداوند خود، به واسطۀ خون او نجات می‏یابد.

در نتیجه مأموریت کلیسای مسیح، از یک سو رساندن بشارت مسیح به همۀ جهانیان، و از سوی دیگر تقویت و تربیت مسیحیان ایماندار است.

روش های مورد استفاده توسط شبکه محبت در برنامه سازی

1-سادگی و روانی در بیان(همه فهم نمودن پیام)

از شیوه های خاص رسانه ای این شبکه سادگی زبان مجریان آن است. لذا در همین راستا گرچه مجریان این شبکه همگی در خارج از کشور ایران زندگی می کنند اما به زبان فارسی آشنایی دارند و تا جایی که می توانند از بکار بردن کلمات غیر فارسی خودداری می کنند. در این شبکه تمام آیات کتاب مقدس به فارسی خوانده و زیر نویس می شود. و همچنین آنها بطور ماهرانه ای با استفاده از کلمات فارسی که بصورت حتی نثر گونه پشت سر هم چیده شده اند همراه با تصاویر مربوط به آنها مفاهیم خود را انتقال می دهند.استفاده از گروه های همخوان در کلیپ ها به همراه موسیقی ایجاد حس همکاری و هماهنگی را در مخاطب بر می انگیزد. و او را به سوی همراه شدن با خواننده دعوت می کند.

این امر از این جهت قابل توجه است و جای امکان نظر دارد که لهجه فارسی و فرهنگ موجود در برخورد با مخاطب کاملا ایرانی است. و البته زمانی که تقریبا تمام مجریان این شبکه بجز برنامه ای که برای افغانها پخش می شود، یاخودایرانی  می باشند و یا توسط پدرومادر بافرهنگ ایران آشنا می باشند جای چندان تعجبی ندارد.که البته به این موضوع در بخش انتهایی بیشتر پرداخته می شود.


 

2-مستند نمودن پیام  

مطالب بیان شده در این شبکه همگی بر محوریت کتاب مقدس و با استناد به آن بیان می شود و بهتر است که بگوییم از کتاب مقدس خوانده می شود. یعنی مجریان این شبکه در واقع نوعی کتاب مقدس خوانی می کنند با کمی توضیح و تفسیر که در واقع به همان جنبه همه فهم نمودن بر     می گردد. این روش حداقل برای کسانی که خود مسیحی هستند و یا کتاب مقدس مسیحیان را معتبر می دانند بهترین نوع مستند نمودن است.از طرفی نیز می توان با توجه  به این امر که اهمیت و اعتبار بالایی که اونجلیک ها به کتاب مقدس بخصوص عهد جدید می دهند پی برد. زیرا همانطور که اشاره کردیم آنها انجیل را اصیل ومعتبر می شمارند، بنابراین تلاش می کنند تا هرچه می گویند مطابق با آن باشد.البته این امر فقط تازمانی است که کشیش یا مجری در صدد تثبیت و توضیح باشد اما همین که دارای انگیزه دعوت ویا بهتر بگوییم فریب مخاطب شد،از مطالب کتاب در راستای نفی ادیان الهی دیگر بخصوص اسلام بهره می برد و دچار تفسیر به رای می شود. در اینجا گرچه او وانمود می کند که از انجیل سخن می گوید اما در واقع یاکاملاً سخنان خودش است و یااز موارد اضافه شده به انجیل توسط اشخاص مختلف در تفسیر انجیل می باشد.

3-تاکید برجنبه های کاربردی دین در زندگی

دین را برخی از دانشمندان و حکما "برنامه زندگی " تعریف می کنند بنا براین دین بعنوان مقوله ای در حاشیه زندگی قرار ندارد بلکه خود متن و راه و روش زندگی می باشد. انسانها در عصر تکنولوژی به علت های مختلفی که عمده ترین آن نگرش تضاد بین پیشرفت علم با مفاهیم دینی شاید باشد در ابتدا زیاد سراغ دین نمی روند و به آن احساس نیاز نمی کنند. اما پس از مدتی که در زندگی و بخصوص در درون خود جای خالی امری را حس می کنند زمانی که می فهمند براحتی نمی توانند به آرزوها و امیال خود برسند ترغیب می شوند که از نیرویی بالاتر و برتر از خود کمک بگیرند و دست به دعا بردارند و یا شاید که اسیر ناملایمات روزگار مثل اعتیاد ،بیماری و ... می شوند و آنگاه به فکر می افتند که به سراغ آن نیروی برتر بروند در اینجاست که نقش رسانه های دینی به میان  می آید و اینکه کدام دین به چه میزان و چگونه این جاهای خالی در زندگی و درون انسانها را پر می کند مطرح می شود.

شبکه محبت بعنوان یک شبکه دینی در خدمت دین مسیحیت در این راستا تلاش فراوان دارد و بطور کلی می خواهد  با تلقین انحصار به مخاطب بقبولاند که مسیحیت تنها دین بشارت دهنده به نجات ،مهربانی،آرامش وامید به زندگی است.

اما گرچه اینها همان اموری که تمام مردم جهان به دنبال آن هستند. وارائه تصویری نجات بخش و امید دهنده به همراه بیان ساده آیات کتاب مقدس از طریق موعظه ها،کلیپ ها و برنامه های نمایشی به هدف ورود دین در زندگی روزمره مردم کاری است که در این شبکه انجام می شود.

4-تلاش برای عینیت بخشی به ادعاها

همانطور که در بخش طیف های برنامه ای اشاره شد از جمله کارهایی که در این شبکه انجام می شود تثبیت است .یعنی اقدامی در جهت برطرف نمودن شک و تردید از مخاطب و به تبع افزودن میل و رغبت بسوی انجام کاری که بقول آنها همان ایمان آوردن است. در این راستا شبکه محبت پس از اینکه از جهت تئوری برای مخاطب توضیح می دهد که با ایمان چه تغییراتی در زندگی بوجود می آید سعی می کند با پخش برنامه های ویژه ای و یا اقرار گرفتن از تماس گیرنده ها به نوعی گفته هایش را عینیت ببخشد.

در شبکه محبت برنامه هایی مثل برنامه شفای شکسته دلان در جهت ارایه شاهد و عینیت بخشی به ادعای نجات بخشی ایمان به مسیح ساخته شده اند . در این برنامه ها افراد از چگونگی ایمان به مسیح می گویند و اینکه چه تغییرات و معجزاتی در زندگی آنها پس از ایمان حاصل شده است.اینکار که می تواند نوعی صحنه سازی عوام فریبانه باشد در جهت اعتبار بخشی به سخنگردانندگان شبکه که بر آن تاکید بسیار می کنند.

5-استفاده از فضاها و نمادهای ساده ومذهبی

صحنه و فضا در برنامه های این شبکه بسیار ساده است. و سعی در القا حس آرامش و ایجاد موقعیتی برای انتقال موعظه ها و پندها به مخاطبان دارند. استفاده از نورهای نرم و ملایم در فضای شب ونیز نمایش حرکت آرام ماشین ها در پشت صحنه از جمله شگردهایی است که در همین جهت بکار برده می شوند. البته باید توجه داشت سادگی در صحنه های این برنامه ها ممکن است ناشی از محدودیت بودجه باشد .آنها در بسیاری از برنامه ها فقط از کتاب مقدس که در جلوی تصویر گذاشته شده استفاده می کنند .و در پشت حتی ممکن است یک دیوار باشد. با توجه به اهداف این شبکه آنها براحتی از فضای کلیسا ها استفاده می کنند. و دیگر زحمت طراحی صحنه در استودیو را بخود نمی دهند.

6-استفاده از موسیقی در جهت تحریک احساسات

موسیقی در شبکه محبت دارای جایگاه ویژه است.کلیپ های موسیقی همراه با اشعار ساده فارسی در مورد مسیح از جمله برنامه هایی است که به طور مکرر پخش می شود. بخصوص بصورت میان برنامه خیلی زیاد استفاده می شود. موسیقی های این شبکه معمولاً دارای ریتم های ساده و با استفاده از یک ویا چند ساز نواخته می شوند و از آنجا که به همراه کلام و همخوانی می باشد علاوه بر بیان پیام باعث احساس همدلی وهمراهی برای مخاطب می شود.

7-استفاده از تلقین وتکرار

کلماتی مثل محبت ،شفا، زندگی و نور از جمله کلماتی هستند که مجریان شبکه محبت از آنها بسیار استفاده می کنند. این تکرار و تلقین کلمات مشخص را می توان تکرار لفظی نامیداما علاوه بر این از تکرار معنوی و مضمونی نیز در این شبکه استفاده می شودکه همان کاربرد عناوین و جملات متعدد در راستای هدف و برنامه مشخص و یکسان است.

8-استفاده ابزاری مخاطب در جهت فریب افکار و تحریک احساسات

برای فهم وشناخت دقیق مخاطبان نیاز به یک تحقیق گسترده و وسیع است .اما از آنجا که ما با یک شبکه تعاملی روبرو هستیم پس از بررسی تماس هایی که به این شبکه در ضمن برنامه های متعدد می شود خود می تواند راهی برای شناخت نسبی مخاطبان باشد وبه ما کمک کند تا بفهمیم این شبکه در صدد جذب چه گونه مخاطبانی است و نیز اینکه چگونه از این تماسها در جهت پیشبرد اهدافشان استفاده می کنند. به طوری که اکثر افرادی که با این شبکه تماس می گیرند نه از روی آگاهی راجع به مسیحیت است بلکه  به دلیل مشکلات خاصی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند مثل اعتیاد یکی از اعضای خانواده و یا مشکلات اقتصادی و اجتماعی که عمدتا افراد را به سوی این شبکه ها سوق می دهند. 

ادامه دارد....

در ادامه گزارش های بعدی در خصوص گردانندگان شبکه محبت و رویکرد فعالیت های فرقه ای آنها گزارش خواهیم داد.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۴
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی