رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه آذر ۱۱ ۱۳۹۴، ۰۹:۲۰ ق.ظ

اربعین حسینی مسلمانان، ‌اربعین بی‌حسینی زینب

با گذشت چهل روز از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا، چهل روز نیز از فراق کاروان باعزت اسرا از امام سوم شیعیان می‌گذرد و در واقع "اربعین حسینی مسلمانان، همان اربعین بی‌حسینی زینب(س)" است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، چهل روز است که فرزند رسول خدا(ص) به همراه هفتاد و دو تن از یاران باوفایش توسط شقی‌ترین افراد روی زمین به شهادت رسیده و اصحاب و حضرت زینب(س)، این مدت را با رنج و اندوه فراوان از فراق امام حسین(ع) سپری کرده است.

در تقدیس عدد چهل از قول پیامبر اعظم(ص) آمده: "اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن به جهنم باشد"؛ یا سن رسول خدا در زمان بعثت را چهل ذکر کرده‌اند.

در قرآن کریم آمده "میقات‌" حضرت موسی(ع) با پروردگارش در طی چهل روز حاصل‌شده است‌. همچنین در کتاب مستدرک‌الوسائل جلد 9، صفحه 329 نقل شده، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا درحال سجده بود.

در نقل دیگری در کتاب احتجاج صفحه 84 آمده که ‌امیرمؤمنان (ع‌) فرمودند: "اگر چهل مرد با من بیعت می‌کردند، در برابردشمنانم می‌ایستادم"‌.

اما برای اهل بیت امام حسین(ع)، "چهل" مفهوم دیگری داشت. روز بیستم صفر-اربعین روز پس از نهضت عظیم عاشورا و واقعه جانسوز کربلا- زمانی است که کاروان ‌اسرا، از شام مراجعت کردند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین فرد از مردمان است که قبر آن ‌حضرت را زیارت کرد.

در اینکه روز بیستم صفر زمان حرکت اسرا از شام بوده و یا رسیدن به مدینه یا رسیدن به کربلا، اختلاف نظر وجود دارد. شیخ طوسی بیستم صفر یا اربعین را زمان بازگشت اسرای‌ کربلا از "شام به مدینه" دانسته است‌.

باید افزود که نقلی دیگر، اربعین را بازگشت اسرا از "شام به کربلا" تعیین کرده است‌. علامه مجلسی پس از نقل هر دو این‌ها، اظهار می‌دارد: احتمال صحت هردوی این‌ها-به لحاظ زمانی‌- بعید می‌نماید.

شهید محراب آیت‌الله قاضی طباطبائی برای اثبات ورود اسرا به کربلا در بیستم صفر در کتابی نهصد صفحه‌ای با نام "تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهدا"، هفده نمونه از مسافرت‌هایی که مانند مسیر رفت و برگشت اسرا بوده را آورده تا ثابت کند اسرا در این روز به کربلا وارد شده‌اند.

در این نمونه‌ها آمده است که مسیر کوفه تا شام و به عکس از یک هفته تا ده، دوازده ‌روز طی می‌شده و از این رو ممکن است که در یک چهل روز، چنین مسیر رفت و برگشتی طی شده باشد.

اگر این سخن بیرونی هم درست باشد که سر امام حسین (ع‌) روز اول صفر وارد دمشق شده‌، می‌توان اظهار کرد که بیست ‌روز بعد اسرا می‌توانستند در کربلا باشند.

فارغ از این اختلاف دیدگاه تاریخی، از جمله مستحبات روز اربعین، خواندن زیارت اربعین است که متن این زیارت هم ازسوی حضرت صادق(ع) انشاء شده و با داشتن آن مضامین عالی‌، شیعیان را از زیارت‌ آن حضرت در این روز برخوردار می‌کند.

اهمیت خواندن زیارت اربعین تاجایی است که در حدیثی از امام حسن عسگری(ع) از علائم شیعه دانسته شده است؛ درست همان‌گونه که بلند خواندن "بسم الله در نماز" و "خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز" در روایات بی‌شماری‌، از علائم شیعه بودن عنوان شده است‌.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی