رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه آبان ۱۶ ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ق.ظ

معرفی کتاب/درآمدی به مسیحیت

کتاب «درآمدی به مسیحیت» نوشته «مری‌جو ویور» توسط حسن قنبری در 528 صفحه به فارسی ترجمه شده و مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب آن را منتشر کرده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، «مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب» به منظور فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای مطالعه دیگر ادیان جهان و آشنایی علاقه‌مندان به ویژه حوزویان و دانشگاهیان با این حوزه، به تألیف و ترجمه آثاری در این راستا می‌پردازد.

یکی از این کتاب‌های ترجمه شده، «درآمدی به مسیحیت» نوشته «مری‌جو ویور» بوده که حسن قنبری آن را به فارسی برگردان کرده است و موضوع اصلی آن را «بررسی یک دوره تاریخ مسیحیت» شکل می‌دهد.

در این کتاب از پیش‌زمینه‌ها، پیدایش، تحولات، عقاید و فرقه‌های مختلف مسیحی از آغاز تاکنون سخن به میان آمده و مؤلف، حاصل پانزده سال تحقیق و تدریس خود در گروه مطالعات ادیان دانشگاه ایندیانای آمریکا را در قالب کتاب پیش‌گفته ارائه داده است.

نویسنده در توضیح کتاب نوشته است: «نقطه قوت این کتاب در سودمندی و انعطاف‌پذیری آن است. این کتاب برای دانشجویان نوشته شده و کاملا خواندنی است. کوشیده‌ایم تحول تاریخی سنّت مسیحی را با نثر روشن و روانی مطرح کنیم که بیان‌گر روایتی واضح و بدون ساده‌سازی افراطی باشد، در عین حال کوشیده‌ایم به درستی موضوع‌های عمده مسیحیت معاصر را که مورد علاقه دانشجویان امروزی است، مطرح کنیم».

کتاب مورد اشاره به طور کلی شامل دو بخش بوده که بخش‌های اول و دوم آن به‌صورت عمده تاریخی و بخش‌های سوم و چهارم آن بیش‌تر سیاسی است.

باید افزود، کتاب درآمدی به مسیحیت در چهار قسمت سامان یافته که در دو قسمت نخست آن داستان مسیحیت تا دوره جدید بازگو می‌شود و دو قسمت دیگر حاوی مطالبی است که دانشجویان را در فهم تجدد و موضوع‌های معاصر یاری می‌کند.

عنوان‌های بخش‌های اول تا چهارم به ترتیب، «پیشینه تاریخی و کتاب مقدسی مسیحیت»، «ریشه‌های تاریخی تکثّر مسیحی: از قسطنطین تا دوران جدید»، «مسیحیت در دوران جدید: موقعیت و نوآوری قرن‌های نوزدهم و بیستم» و «حیات مسیحی» معاصر هستند که فصل‌هایی مانند: «خدا در کتاب مقدس»، «مسیحیت ارتدکس و آیین کاتولیک رم: از سده‌های چهارم تا چهاردهم»، «مسیحیت جهانی: هیئت‌های تبشیری، اعتقاد به وحدت عمومی کلیساها» و «مسیحیان و فرهنگ آنان» در زیر آن‌ها مورد تحقیق و بررسی واقع شده‌اند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دومین کشف بزرگی که حوزه‌های جدید تبلیغی را به روی مسیحیان اروپا گشود، کشف دنیای جدید توسط کریستف کلمب و دیگر کاشفان در سده‌های پانزدهم و شانزدهم بود. وقتی پاپ الکساندر ششم در سال 1493 دنیای جدید را بین اسپانیا و پرتغال تقسیم کرد، مسئولیت فعالیت تبلیغی را بین این دو کشور قسمت کرد. کاشفان به دنیای جدید رفتند تا آن را "برای شکوه بیش‌تر خدا تسخیر کنند" و منابع آن مانند طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی را به اروپا ببرند. داستان مبلّغان در دنیای جدید-شامل مکزیک امروزی، آمریکای مرکزی و جنوبی، کالیفرنیا، کانادا و دره می‌سی‌سی‌پی- داستان ساده‌ای نیست. مبلّغان گاهی با مردم بومی به مانند کودکان یا بدتر به مانند بردگان رفتار می‌کردند و آنان را به پذیرش دین جدید و به کارهای سخت به نفع اسپانیا و فرانسه یا پرتغال وا می‌داشتند».

گفتنی است، «مری‌جو ویور» نویسنده کتاب «درآمدی به مسیحیت»، استاد مطالعات ادیان دانشگاه ایندیانای آمریکا بوده که در سال 1989 به مرتبه استاد ممتازی در این دانشگاه رسیده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی