رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
جمعه مرداد ۳۰ ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ

معرفی کتاب آرامش در تی.ام

کتاب "آرامش در تی. ام" کاوشی مختصر در مبانی و شاخص‌های یکی از عرفان‌های پست‌مدرن به نام تی.ام(Transcendental Meditation) بوده که به قلم "حمیدرضا مظاهری سیف" در 64 صفحه نگارش و توسط انتشارات "شهاب‌الدین" منتشر شده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، یکی از فرقه‌های نوظهور شرقی "تی. ام" بوده که مولف کتاب "آرامش در تی.ام" به ساختار درونی-مبانی و شاخص‌ها- این عرفان پست‌مدرن پرداخته و بنا به اعلام نویسنده، وی قصد مطالعه تطبیقی نداشته، اما از آنجایی که برخی از متدینین، مدیتیشن را بر نماز تطبیق داده‌اند، در بخش دوم به تفاوت‌های آن دو پرداخته است.

کتاب، علاوه بر مقدمه و پیشگفتار دارای دو بخش بوده که بخش اول آن به "مبانی تی.ام" و بخش دوم به "شاخص‌های عرفان سکولار" اختصاص دارد.

در بخش اول، چهار مبحث "پست‌مدرنیسم"، "بودیسم"، "‌اومانیسم" و "سکولاریسم" مورد توجه و بررسی نویسنده قرار گرفته است که در واقع زیربنای فرقه تی.ام را تشکیل می‌دهند.

مولف در معرفی پست مدرنیسم چنین آورده:"عرفان پست‌مدرن تلاشی است تا ساکنان خیابان شلوغ مدرنیته، مقداری از رنج‌ها و پریشانی‌های خود را کاهش دهند و تا حدودی لذت آرامش درونی را بیابند و با متوقف کردن جریان عقل جزئی و ذهن پرمشغله،‌ نوعی معرفت درونی و شهودی را تجربه کنند."

ارتباط بین "بودیسم" و "سکولاریسم" توسط مولف این چنین توصیف شده است: "بودیسم که اعتقاد به معاد و حیات اخروی در آن بی‌معنی است و به‌جای آن تناسخ و بازگشت‌های متوالی به این جهان را در بر دارد، می‌تواند زمینه خوبی برای هماهنگی با سکولاریسم تعدیل شده غرب باشد؛ زیرا هر دو می‌خواهند از رنج زندگی دنیا بکاهند و در این مکتب زندگی دنیا اعتبار دارد؛ زیرا پایان آن،‌ تولدی دیگر را در پی دارد."

در بخش دوم کتاب آرامش در تی.ام، مباحث "پوچ‌گرایی روش‌شناختی"، ‌"توهم‌گرایی"، "موهوم‌گرایی"، "‌آمادگی برای سلطه‌پذیری" و "زنگ تفریحی برای بردگان سرمایه‌داری" مشاهده می‌شود.

در مبحث اول، دوم و سوم، مولف مقایسه‌ای تطبیقی بین "مدیتیشن" و"نماز" انجام داده و از این طریق پاسخ بعضی از دینداران کم‌دقت-که این دو را بر یکدیگر منطبق می‌دانند-، را به شکل مستند داده است.

در بخش دوم می‌خوانیم:"مهم‌ترین کارکرد مدیتیشن، ‌دادن آرامش به افراد در جوامع پر استرس امروز نیست،‌ بلکه تحمل‌پذیر کردن استیلا و استثمار سلطه‌گران سرمایه‌دار جهانی است. اما نماز قیام و حرکت است. قیام نماز به معنای آمادگی برای قیام الله و حرکت برای حق است."

نویسنده در جمع‌بندی پژوهش خود آورده:"معنویت و عرفان اسلامی با شریعتی روشن، ‌انسان را از سرگردانی در امکانات نامحدود انتخاب و ناخودآگاه تسلیم خواسته دیگران شدن به سامانی روشن می‌رساند و آرامشی می‌دهد که خود زمینه رسیدن انسان به کمال حقیقی و شکوفایی معرفت فطری است."

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی