رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه بهمن ۱۹ ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

حضور ارامنه در انقلاب اسلامی

به گزارش انجمن رهپویان هدایت: کشور ایران به همان اندازه که دارای گستره جغرافیائی پهناور می ‌باشد، دارای تنوع و تکثر مذهبی-دینی، قومی و کلامی نیز است، که البته این موضوع ریشه‌ های تاریخی داشته و نتیجه مجموعه ای از تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دوران گذشته می ‌باشد.

نیازی به یادآوری نقش، کارکرد و تأثیر فراوانی که مجموعه پیروان ادیان آسمانی در فرهنگ و تمدن ایران، چه قبل و چه بعد از اسلام داشته اند، نیست، زیرا اگر چه آنان پیرو مذاهب گوناگون می باشند، اما خود را در همه حال ایرانی می دانند.
در حقیقت آنان گرچه مسلمان نیستند، اما ایرانیانی هستند که در کنار دیگر مردم در فرازها و فرودها، کامیابی‌ ها و همه مراحل تاریخ پر فراز و نشیب کشور حضوری فعال داشته ‌اند. همچنین مشارکت آنها در انقلاب مشروطه و نیز جان باختگانی که در راه وطن تقدیم نموده اند، گواه روشن و برگ زرین دیگری از حضور فعال آنها در فرهنگ و تمدن ایران می ‌باشد.
در دوران انقلاب اسلامی ارمنیان همگام با هم میهنان خود در تظاهرات شرکت کردند و شهدائی نیز در این راه تقدیم وطن نمودند.
امام خمینی در مصاحبه با مجله عربی زبان «القوم‌ العربی» در تاریخ 20/8/1357 در جواب سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه: اقلیت ‌های مذهبی در حکومت اسلامی دارای چه حقوقی هستند، خاطر نشان کرد که تمام اقلیت‌ های مذهبی در ایران در به جای آوردن آداب دینی و اجتماعی خود آزاد هستند و جمهوری اسلامی خود را موظف می‌ داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند، چرا که آنها نیز مانند سایر مردم مسلمان ایران ایرانی و محترم هستند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با عنایت به اصول قانون اساسی، حقوقی برای پیروان ادیان آسمانی در نظر گرفته شد. بر اساس اصل سیزدهم قانون اساسی، مسیحیان ایرانی اقلیت دینی شناخته می ‌شوند و مطابق آن در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزاد هستند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی می توانند طبق آئین خود عمل ‌کنند. در اصل چهاردهم قانون اساسی نیز آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف هستند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند. دو اصل فوق در قانون اساسی بیانگر آزادی و جایگاه والای پیروان ادیان الهی در جمهوری اسلامی ایران می‌ باشند.

در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 17000 جوان ارمنی دوشادوش برادران مسلمان خود به جبهه‌ های جنگ شتافته و در مقابل دشمن ایستادگی نمودند و هزاران شهید، جانباز، مفقود‌الاثر تقدیم جامعه ایرانی نمودند. تعدادی از آنها نیز به اسارت دشمن درآمدند. همچنین از طرف ستاد پشتیبانی جبهه های جنگ تحمیلی شوراهای خلیفه گری ارامنه تهران (به سر پرستی اسکندر اسکندریان)، اصفهان و آذربایجان صدها نفر از متخصصین فنی و کاردان ارمنی جهت پشتیبانی رزمندگان به صورت داوطلب روانه جبهه‌ ها شدند.
صنعتگران ارمنی در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جهت تعمیرات و ساخت ماشین‌ آلات راه سازی، سردخانه‌ های مجهز، نیروگاه های موقت تولید برق و تعمیر ماشین آلات و خودروهای جنگی و.... روانه جبهه های جنگ شدند. حضور آنان باعث شد که در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت نیازهای لجستیکی رزمندگان با بهبود توان عملیاتی ماشین آلات برآورده شود.
از سویی دیگر تعداد کثیری از داوطلبان شامل پزشکان، مهندسین برجسته، صنعتگران خبره نیز به پشتیبانی جبهه ‌های حق علیه باطل شتافتند و به واسطه رشادت ها و از‌ جان ‌گذشتگی هائی که از خود نشان دادند، به کرات از سوی ارتش و مقامات کشوری مورد تشویق و قدردانی قرارگرفتند. سایر ارامنه حاضر در پشت صحنه جنگ با اهدای کمک ‌های نقدی و غیر نقدی دین خود را ادا نمودند. صاحبان ارمنی صنایع نیز با تغییر خطوط تولید خود نیازهای تدارکاتی و نظامی رزمندگان را در شهرها بر آورده می ‌ساختند، همچنین گروه دیگری نیز در کارگاه‌ ها و یا فضای باز انجمن ‌های فرهنگی-ورزشی ارمنیان کشور، به ویژه تهران و اراک اقدام به ساخت بیمارستان ‌ها و حمام ‌های صحرایی، سرویس ‌های بهداشتی سیار و دیگر تجهیزات مورد نیاز رزمندگان نموده، بدین وسیله پشتیبانی خود را در جبهه ها در کنار دیگر برادران مسلمان خود اعلام نمودند.
قابل ذکر می‌ باشد که شهدای ارمنی در جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت موجود، بیش از سایر اقوام بوده که همین خود نشان از حس وطن ‌پرستی آنهاست.

ادیان الهی در کنار هم و با همیاری یکدیگر، نه با شعار، بلکه با عمل، خواهند توانست گره از مشکلات بشر گشوده، راه را بر اعمال اراده خداوندی در جهان هموار نمایند. اعتماد به رهبریت دینی برای جامعه مسیحی ارمنی که خود صدها سال با همین روش تحت ولایت رهبران مذهبی کلیسای مرسلی ارمنی بوده ‌است، ثبات جاودانه داشته است. در این خصوص نمونه های بسیاری می‌ توان یافت، از جمله انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی که ارمنیان آیت الله طباطبائی را به عنوان نماینده خود برگزیدند. آیت الله طباطبائی نیز به نوبه خود نمایندگی ارامنه را به آیت الله بهبهانی انتقال داد./ آلیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی