رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه تیر ۲۶ ۱۳۹۸، ۰۳:۴۵ ب.ظ

فرقه اویسیه چگونه پدید آمد؟

تقریباً بیش از هفتادسال نیست که فردی به نام صادق عنقا، کارمند اداره دارائی، ارتباط پدربزرگ خود شیخ ابوالفضل عنقا، با صوفیان معاصرش را بهانه قرارداد و توانست فرقه اویسیه را تأسیس کند.

رهپویان هدایت: شیخ ابوالفضل عنقای روضه‌خوان با فردی به نام عبدالقادر بن عبدالغفار جهرمی که او را اویسی می‌شناختند ارتباط دوستانه داشت. یعنی مرشدی نداشت و پیر طریقت را برای سلوک ضروری نمی دانست. صادق عنقا از شهرت اویسی بودن عبدالغفار جهرمی سوءاستفاده می‌کند و فرقه اویسیه را می سازد. اگر بنابود عبدالقادر جهرمی قطب باشد می‌بایست در طریقه کبرویه نوربخشیه برایش جایگاهی فراهم می‌شد زیرا مدعی شده‌اند که بعد از حاج میرزا حسن نائینی زمامدار وقت طریقه کبرویه نوربخشیه به مقام قطبیت رسیده بود.

 فرقه اویسیه مدعی است که به‌واسطه عده‌ای مجهول‌الهویه، منتسب به دو صحابه بزرگ امیرالمؤمنین، سلمان فارسی و اویس قرنی می‌باشند. این افراد در صدد برآمده اند تا با راه اندازی فرقه اویسی نامی برای خود در کنار فرقه‌های تصوف دست و پا کنند. علاوه بر خلاف‌گویی‌ها، جعلیاتی هم توسط سازندگان این فرقه مطرح شده است تا جایی که اگرچه از نعمت سیادت محروم هستند و عکس شیخ ابوالفضل عنقا روضه‌خوان قزوینی با عمامه سفید را چاپ کرده‌اند لکن بعدها مدعی شده اند که با چهل واسطه به حضرت امام موسی کاظم (ع) می‌رسند.

در حال حاضر اویسیه در میان فرق تصوف، دارای صفات منحصربه‌فردی است. تظاهر به درویشی مرسوم نمی‌کند و مدعی است که پیر دلیل و پیر طریقت ندارد درحالی که این مدعیات صرفا جهت اعمال مخفی کارانه عنوان می کنند.

 چنانکه در آثار آنان آمده است: قومی باشند که ایشان را اویسیان گویند ایشان را به‌پیر نیازی نیست، ایشان را نبوت در حجر خود پرورش دهد بی‌واسطه غیری چنانکه اویس را داد اگرچه به‌ظاهر خواجه انبیا راندید اما پرورش از او می‌یافت.

صادق عنقا با برادر بزرگ خود بر سر جانشینی پدرش به نزاع پرداخت و خود را سید و اولاد سلاطین صفوی و قطب سلسله اویسی معرفی کرد و داعیه رجعت مسیح و مهدی موعد نمود و لقب طریقت شاه‌مقصودی بر خود نام نهاد و از اول هم پسرش صلاح‌الدین علی نادر عنقا را به جانشینی خود برگزید و آرم مخصوص که دو هلال سر تبرزین که مقابل هم قرارگرفته است، برای خود انتخاب نمود . او آرم سیادت را عمامه سفید دانسته است و اجداد خود را جزء اقطاب اویسی و مجاز از سلاسل ذهبی و نعمت اللهی ذکر کرده است.

در حال حاضر قطب فعلی این فرقه، صلاح‌الدین علی نادر عنقا است. او در اوایل انقلاب به امریکا فرار کرد و هم اکنون پیروان او در امریکا و اروپا وعده‌ای از شهرهای ایران فعالیت دارند. محافل درویشی در این فرقه، با حضور مختلط دختران و پسران در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود و محتوای جلسات آن‌ها، ترکیبی از مفاهیم مکاتب شرقی مانند یوگا و بودا با انحرافات صوفیه است.

درنهایت می‌توانیم از بررسی فرقه اویسیه به این نتیجه برسیم که سردمداران فرق تصوف از هر طریقی که بتوانند برای گمراه کردن افراد تلاش خود را به کار می‌بندند و مردم را با عقاید انحرافی و بیهوده فریب می‌دهند. در فرقه‌های صوفیه هیچ قاعده و اصول منظم و پایداری دیده نمی‌شود و به‌مرور تعالیم و آموزه‌های اساسی آنان در حال تغییر و دگرگونی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی