رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه مهر ۲۳ ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴ ق.ظ

دروایش نعمت الهیه سالکان تاریکی و ضلالت

 

رهپویان هدایت:  علیرضا جذبی قطب فعلی فرقه نعمت الهیه فرزند هبه الله جذبی از مشایخ مشهور فرقه است. وی در زمان صالح علیشاه ( پدرنورعلی تابنده) از ملازمان و مریدان برجسته قطب وقت فرقه محسوب می شد. هبه الله جذبی برای عرض ارادت فقیرانه خود به ساحت فرقه نعمت الهیه، یکی از مکتوبات خود رابه نام رساله باب ولایت و راه هدایت را برای فقرای بیچاره از خود به یادگار گذاشت.

  هبه الله جذبی با کسب اجازه از قطب وقت سلاطان حسین تابنده به نگارش این رساله مشغول شد. همانطور که خودش هم در مقدمه آورده  رساله  آورده است این اثر بی مایه ، ارزش و شایستگی مطالعه و صرف وقت را ندارد، اما برای جلب توجه فقرای بیچاره، مقالاتی را از اقطاب و مشایخ فرقه اضافه نموده تا از این طریق مکتوبات وی خوانده شود.

نویسنده مدعی است که این رساله برای دراویش بیچاره حکم راهنما و نقشه راه است که بایستی طبق دستورات این رساله درویشی کنند. بنابراین ما دراین مجال مختصر قصد داریم دراویش فرقه نعمت الهیه را از منظرمحتوای این رساله بررسی کنیم. در مقاله نهم این رساله ، چکیده و اصول اساسی آموزه ها و رویه معمول  فرقه نعمت الهیه اینگونه بیان شده است:

 1:[دراویش] کمال تقید و دقت درانجام وظایف شرعیه دارند حتی علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات تا ممکن شود مستحبات را نیزعمل نموده و از مکروهات اجتناب نمایند.

 روسای فرقه نعمت الهیه از باب رعایت وظایف شرعی،  بدعت آشکاری به نام عشریه را در تقابل با احکام خمس و زکات اسلامی ایجاد و همه دراویش را ملزم نمودند که ده درصد درآمد آنان به قطب فرقه اختصاص دارد.

2: نسبت به علمای اعلام  که مجازین به روایت و مأمور تبلیغ احکام شرعیه و فرعیه هستند کمال تجلیل و احترام را قائلند و پیروان را در وظایف شرعیه امر می کنند که از مراجع تقلید أخذ تکلیف  کنند.

  دراویش فرقه نعمت الهیه برای انجام وظایف شرعی خود از مراجع تقلید هیچ گونه اطاعت پذیری ندارند و تنها از دستورات اقطاب و مشایخ  معلوم الحال خود فرمان می برند.  روسای جریان دراویش همیشه درهرعصری، مراجع عظام تقلید را بزرگترین مانع برای فعالیت های فرقه ای خود می دانند.

3: پیروان این سلسله اجازه ندارند در سیاست دخالت کنند یا در احزاب و دستجات سیاسی وارد گردند. در مجامع فقری هیچ گونه مذاکرات سیاسی نباید بشود و فقط به یاد خدا و امور معنوی  بپردازند.

مجالس خانقاهی دراویش در دولتسرای گلستان هفتم با حضور نورعلی تابنده، کاملا یک محفل سیاسی بود که منجر به غائله اسفند ماه در سال 96 شد. مجالسی که در خانقاه های امیر سلیمانی و حائری برگزار شد ، خالی از هرگونه معنویت و  جز مدح و ستایش اقطاب و مشایخ فرقه چیز دیگری نیست.

 حال که منصب قطبیت در اختیارعلیرضا جذبی قرار گرفته هیچ اثری از آنچه که پدرش در این رساله آورده است در میان دراویش بیچاره مشاهده نمی کند. روز به روز ماهیت غیراسلامی و فرقه ای دراویش نعمت الهیه در اذهان عمومی مردم بیشتر نمایان می شود و انتظاری برای ادامه و بقاء فرقه از سوی علیرضا جذبی نمی رود که بتواند دستوراتش پدرش را پیاده کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۳
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی