رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه ارديبهشت ۲۳ ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ق.ظ

معرفی کتاب/ بررسی و نقد پروتستانتیزم

کتاب "بررسی و نقد پروتستانتیزم" در 179 صفحه توسط محمدصادق احمدی نگاشته شده و "کانون اندیشه جوان" آن را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، فرقه پروتستان به‌عنوان شاخه سوم مسیحیت پس از کاتولیک و ارتدوکس شناخته می‌شود و با توجه به اینکه شعار اصلی بنیان‌گذار آن، "مقابله با تحجر و خشونت مسیحیت در قرون وسطی" بوده است، در سراسر جهان توانسته افرادی را به این فرقه جلب کند.

بر خلاف عده‌ای که این فرقه را به لیبرالیسم نزدیک می‌دانند، پروستان‌ها به‌شدت بنیادگرا هستند و به‌عنوان شاهد می‌توان از "برخاستن فرقه مسیحیت صهیونیستی از بنیان پروتستان برای تحقق وعده‌های کتاب مقدس" مثال آورد.

از این‌رو شناخت این جریان و سیر تطور‌های آن، می‌تواند در طبقه علوم و دانستنی‌های مفید طبقه‌بندی شود؛ چرا که امروزه این فرقه با در اختیار داشتن امکانات مالی و رسانه‌ای بی‌سابقه به جنگ با اعتقادات مسلمانان برآمده و دسته‌ای از افراد پیرو پروتستان، جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر ضد مردم فلسطین را "نقشه خدا برای ظهور مجدد حضرت مسیح(ع)" می‌دانند.

مطالعه کتاب "بررسی و نقد پروتستانتیزم" می‌تواند در این راستا راهگشا باشد. این کتاب در پنج بخش با عناوین "آشنایی اجمالی با تاریخ کلیسا"، "نهضت اصلاح دینی"، "الهیات پروتستان"، "فرقه‌های پروتستان" و "پروتستانتیزم در ایران" سامان یافته است.

هر یک از این بخش‌ها نیز زیرمجموعه‌هایی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فساد اخلاقی و مالی در کلیسا، جنگ‌های صلیبی، زمینه‌های نهضت اصلاح، جغرافیای نهضت اصلاح دینی، نهضت اصلاحی کلیسای اصلاح شده، تاریخچه ورود پروتستانتیزم در ایران، کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم و تبشیر نام برد.

یکی از موارد اصلاحی مارتین لوتر، آیین‌های هفت‌گانه کلیسای کاتولیک شامل غسل تعمید، عشای ربانی، توبه، تأیید، ازدواج، انتصاب و آخرین تدهین بود که مؤلف درباره آن نوشته است: "مخالفت اصلاح‌گران با آیین‌های مقدس چند دلیل داشت که از مهم‌ترین آن‌ها این بود که آیین‌ها، نشانه و سمبل کلیسای کاتولیک به‌ شمار می‌رفتند و نمادی از فساد و انحطاط قرون وسطی بودند. مهم‌ترین این آیین‌ها عشای ربانی بود که به زبان لاتین خوانده می‌شد. معترضان می‌گفتند اولا خود کشیش‌ها و همه مردم این عبارت‌ها را نمی‌فهمند و ثانیا، پذیرش این آیین مستلزم پذیرش پاره‌ای اعتقادات نظیر آموزه تبدل جوهری است."

فرقه‌های پروتستانی انجیلی و جماعت ربانی از فعال‌‌ترین شاخه‌های پروتستان در ایران هستند که نویسنده درباره جماعت ربانی آورده است: "بنا بر گزارش‌های غیررسمی این جماعت سه کلیسا در تهران دارد و خارج از کلیسا نیز اکثر فعالیت‌های خود را در کلیساهای خانگی انجام می‌دهد. پس از انقلاب اسلامی فعال‌ترین کلیسای پروتستان درون ایران همین کلیسای جماعت ربانی بوده و در برخی استان‌ها شعبه دارد."

خاطرنشان می‌کند، فرقه جماعت ربانی در دهه 50 خورشیدی در ایران خود را به‌عنوان یک کلیسا معرفی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بدون داشتن هر گونه مجوز فعالیت، به اقدام‌های ساختار شکنانه خود ادامه داد و تعداد کلیساهای آن‌ها در تهران چهار کلیسا به نام‌های "مرکز"، "جنت‌آباد"، "مجیدیه" و "نارمک" بود.

علاوه بر این چهار کلیسا که به‌صورت مستقیم زیر نظر شورای کلیساهای جماعت ربانی اداره می‌شد، کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا نیز به‌عنوان بخشی از پنطیکاستی‌ها فعالیت می‌کرد که بنا به احکام قضایی، محدودیت‌هایی برای آن‌ها اعمال شده است که به نظر می‌رسد این بخش از کتاب نیاز به ویرایش دارد.

گفتنی است برای تدوین کتاب بررسی و نقد پروتستانتیزم از منابعی چون: فلسفه و ایمان مسیحی، شناخت مسیحیت، درآمدی به مسیحیت، مسیحیت‌شناسی مقایسه‌ای، مسیحیت و بدعت‌ها، تاریخ تمدن و ساحت‌های معنوی ادیان جهان استفاده شده است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۳
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی