رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
شنبه بهمن ۱۰ ۱۳۹۴، ۰۲:۲۵ ب.ظ

نگاهی به ماهیت اوانجلیستی دولت ریگان

انجمن رهپویان هدایت:گرچه تصور عمومی از رونالد ریگان فردی است که بر اساس مصلحت سیاسی اقدام می کند با این حال، وی بر اساس الاهیات پیشاهزاره‌ای تدبیرگرا تربیت شده بود و نه تنها از مادرش نل (1) بلکه از رهبرانی مانند بیلی گراهام، پت بون (2) و جورج اوتیس (3) نیز متأثر بود. هالسل نقشی را که این افراد بر پژوهش ریگان راجع به پیشگویی و نقطه نظرات کتاب مقدس درباره‌ی آخرالزمان داشته، توضیح داده است. (4) به عنوان مثال، در 1971، ریگان فرجام سیاره‌ی بزرگ زمین اثر هال لیندزی و بسیاری از کتاب های رایج درباره‌ی آرماگدون را می خواند. هرب الینگوود (5)، منشی حقوقی ریگانکه هالسل او را «یکی از مشتاق ترین معتقدان به کیش اسرائیل» و جنگ قریب الوقوع آرماگدون می خواند. توضیح داد که چگونه آنان اغلب راجع به تحقق پیشگویی کتاب مقدس بحث می کردند. (6)

در 1971، ریگان زمانی که فرماندار کالیفرنیا بود، در خصوص برداشت خود در این باره که چگونه رویدادهای ژئوپولیتیکی معاصر تحقق پیشگویی کتاب مقدس است، با یک همکار صمیمی اش،جیمزمیلز (7) به طور مفصل به بحث پرداخت. میلز یادداشت های مفصلی را از گفتگوی خود تهیه کرد، که بعدها در مجله‌ی سن دیئگو (8) منتشر شد. ریگان، بر اساس قرائت خود از حزقیال باب 38 تأکید می کرد که اسرائیل به زودی مورد حمله کشورهای  تبهکاری (9) همچون لیبی و اتیوپی قرار خواهد گرفت:

آیا به اهمیت این مطلب پی می بردید؟ لیبی هم اکنون کمونیست شده است و این نشانه‌ی آن است که زمان آرماگدون نزدیک است... تحقق این پیشگویی که اتیوپی یکی از آن کشورهای تبهکاری خواهد بود که بر علیه اسرائیل اقدام می کند، اجتناب ناپذیر است... برای اولین بار تاکنون همه چیز برای نبرد آرماگدون و رجعت دوم عیسی آماده است... حزقیال به ما می گوید که یأجوج، ملتی که همه‌ی دیگر قدرت های تاریکی را بر علیه اسرائیل رهبری خواهد کرد، از شمال پدیدار خواهد شد. عالمان کتاب مقدس برای نسل ها گفته اند که یأجوج قاعدتاً باید روسیه باشد... اکنون آن روسیه، کمونیست و ملحد شده است، اینک آن روسیه در مقابل خدا ایستاده است. اکنون نشانه های یأجوج کاملاً بر روسیه منطبق است. (10)

میلز توصیف می کند که چطور ریگان «مثل یک مبلّغ در برابر دانشجویی شکاک» (11) از هولوکاست هسته ای (12) قریب الوقوع سخن می گفت. ریگان در گفت و گوی دیگری که هارالد برِدْسن (13) مبلّغ مسیحی اهل کالیفرنیا آن را ثبت کرده، توضیح داد که چگونه معتقد است خدا یهودیان را بهاسرائیل باز می گرداند. بردْسِن ریگان نسبت به نگرش تدبیرگرایانه درباره‌ی اسرائیل تأثیر گرفته بود:

یک مثال خوب از آگاهی کامل او نسبت به آنچه، بر حسب فرجام شناسی پیشگویانه، در حال وقوع بود، توانایی او در ذکر همان روزی از 1948 بود که اسرائیل به عنوان یک کشور بار دیگر به وجود آمد. به این می اندیشیدم که ریگان کاملاً از هدف خدا برای خاورمیانه آگاه بود و به همین دلیل احساس می کرد دوره ای که هم اکنون طی می کنیم، حائز اهمیت ویژه ای است، زیرا رویدادهای مطرح شده در کتاب مقدس درست در همین زمان در حال وقوع است. (14)

جورج اوتیس، تولید کننده سابق تجهیزات الکترونیکی که قطعات سلاح های هسته ای را می ساخت و بعد از آن چهار ایستگاه رادیویی مسیحی را در جنوب لبنان اداره می کرد، در تضمین انتخاب ریگان به عنوان رییس جمهور، صاحب نفوذ بود. علاوه بر این، اوتیس رییس افتخاری «مسیحیان حامی ریگان» بود. در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی سال 1976، اوتیس و ریگان نظرات خود را راجع به این که چگونه «پیشگویی شگرفت کتاب مقدس» با «پیدایش دوباره‌ی یهود به عنوان یک ملت» در حال تحقق است، مورد بحث قرار دادند. سپس اوتیس از ریگان پرسید: «اگر روزی روزگاری در آینده، اسرائیل در اثر حمله‌ی کشورهای دشمن در معرض نابودی قرار بگیرد، به نظر شما آمریکا چه باید بکند؟» ریگان جواب داد:

«ما به اسرائیل قول داده ایم که از این کشور حفاظت کنیم... ما دارای وظیفه، مسئولیت و سرنوشت هستیم». (15)

هالسل نشان داده است که چطور ریگان حتی در طول رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری 1980 دائماً به آرماگدون اشاره می کرد. به دفعات متعدد از قول ریگان گزارش داده شده است که: «ما می توانیم نسلی باشیم که آرماگدون را می بیند». (16) در همان سال ویلیام شفایر (17) مقاله نویس روزنامه‌ی نیویورک تایمز از ریگان نقل قول کرد که وی خطاب به گروهی از رهبران یهودی گفته است:

«اسرائیل تنها دموکراسی باثباتی است که ما می توانیم به عنوان نقطه ای که آرماگدون در آن به وقوع می پیوندد، به آن تکیه کنیم». (18)

دونالد واگنر (19) به طور خلاصه توضیح می دهد که چطور انتخاب ریگان به عنوان رییس جمهور بدین خاطر باعث پیشبرد چشمگیر آرمان صهیونیسم مسیحی شد:

انتخاب رونالد ریگان نه تنها به معنای آغاز کار سرسخت ترین دولت طرفدار اسرائیل در طول تاریخ بود بلکه مناصب مهم سیاسی را هم به چند تن از صهیونیست های مسیحی سپرد. علاوه بر رییس جمهور، کسانی که الاهیات پیشاهزاره گرایانه‌ی آینده نگر و صهیونیسم مسیحی صحّه می گذاشتند. عبارت بودند از دادستان کل اِد میز (20)، کاسپر واینبرگر (21) وزیر دفاع و جیمز وات وزیر کشور. (22)

سمینارهای کاخ سفید مشخصه ثابت دولت ریگان بود که موجب ارتباط مستقیم و شخصیصهیونیست‌های مسیحی سرشناسی مثل جری فال ول، مایک ایوانز و هال لیندزی با رهبران ملی و کلیساهای جماعت گرا می شد. به عنوان مثال، در 1982 ریگان از فال‌ول دعوت کرد تا گزارشی را راجع به مکان وقوع جنگی هسته ای با روسیه، به شورای امنیت ملی ارائه دهد. (23) همچنین هال لیندزی ادعا کرد که ریگان از او دعوت کرد که با مقامات پنتاگون راجع به موضوع جنگ با روسیه سخن بگوید. (24)
در «نطق ریگان در سازمان ملل راجع به کرانه باختری و فلسطینی ها» که آن نیز در 1982 ایراد شد و آن، خروج سازمان آزادی بخش فلسطین از بیروت ابراز گردید، او موضع رسمی دولت ایالات متحده آمریکا را در مورد مسئله اعراب و اسرائیل بیان کرد:

امروز روزی بوده است که همه‌ی ما باید به آن افتخار کنیم... دخالت ما برای رسیدگی به صلح خاورمیانه امری ترجیحی نیست بلکه یک وظیفه اخلاقی (25) است... همچنین ما نسبت به بقا و تمامیت ارضی دولت های دوست، تعهدی برگشت ناپذیر (26) داریم... بنابراین ایالات متحده آمریکا از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کرانه باختری و غزه حمایت نخواهد کرد و ما از الحاق آن به اسرائیل و یا کنترل همیشگی آن توسط اسرائیل حمایت نخواهیم کرد... ولی عقیده راسخ ایالات متحده این است که خودگردانی کرانه باختری و غزه توسط فلسطینی ها به همراه اردن، بهترین مجال را برای صلحی همیشگی، منطقی و پایدار فراهم می کند. (27)

ریگان در گفت و گویی اختصاصی که دو سال بعد در آوریل 1984 در واشنگتن پُست (28) به اطلاع عموم رسانده شد، عقاید شخصی خود را برای تام داین (29) یکی از عاملان فشار عمده اسرائیل که برای کمیته‌ی آمریکایی امور عمومی اسرائیل (30) کار می کند، به تفصیل بیان کرد:

می دانید که من به پیامبران قدیم عهد عتیق و نشانه های پیشگویانه آرماگدون بازگشته ام. نمی دانم آیا ما نسلی هستیم که قرار است شاهد وقوع آن باشیم. نمی دانم آیا شما به هیچ یک از این پیشگویی ها اخیراً توجه کرده اید، اما باور کنید که آن‌ها یقیناً زمانه‌ای را توصیف می کنند که ما سپری می‌کنیم. (31)

در 1986 زمانی که تنش ها بین آمریکا و لیبی شدت یافت. جیمز میلز که در آن موقع رییس موقت (32) سنای ایالت کالیفرنیا بود، ادعا کرد که ریگان خصومت شدید نسبت به لیبی را به صراحت بیان کرد زیرا لیبی را یکی «از دشمنان پیشگویی شده‌ی اسرائیل و در نتیجه دشمن خدا» می دانست. (33)میلز نتایج منطقی پیش فرض های تدبیرگرایانه‌ی بدبینانه و جبرانگارانه ریگان را خاطر نشان کرده است:

یقیناً نگرش های او راجع به بودجه نظامی و بی اعتنایی او به پیشنهادهای مطرح شده درباره‌ی خلع سلاح هسته ای (34)، با چنین نظرات ناظر به آخرالزمان هماهنگ است... آرماگدون، آن گونه که در کتاب های حزقیال و مکاشفه پیش بینی شده است، نمی تواند در جهانی که خلع سلاح شده است، رخ دهد. هر کسی که معتقد است آرماگدون بالاخره رخ خواهد داد، نمی تواند انتظار داشته باشد که خلع سلاح اصلاً اتفاق افتد. این امر برخلاف طرح خداست آن گونه که در کلامش بیان شده است... سیاست های داخلی و پولی (35) رییس جمهور نیز با تفسیر ظاهری پیشگویی های کتاب مقدس (36) هماهنگ است. اگر خدا به زودی مواهب کل جهان را سلب می کند، اضطراب درباره‌ی بدهی های ملی معنا ندارد... چرا باید نگران حفاظت محیط زیست بود؟ وقتی همه چیز برای این نسل به فرجامی سوزان (37) منتهی می شود چرا باید وقت و پول را برای حفظ اموری برای نسل های آینده هدر داد؟... تحقق بازگشت مسیح به زمین گویای آن نیست که رقابت برای تأمین بودجه از طریق ابزارهایی مانند آمتراک (38) روا باشد. چنین استنباط می شود که تمام برنامه های داخلی به ویژه برنامه هایی را که مستلزم سرمایه گذاری کلان هستند، می توان و باید برای تأمین منابع مالی گسترش سلاح های هسته ای محدود کرد تا این که هلاکت آتشین بر دشمنان پلید خدا و قومش نازل شود. (39)

هالسل اظهار کرد که چطور ریگان در تمام دوره‌ی مسئولیت سیاسی خود همواره گفته های مشابهی را درباره‌ی جنگ آمریکا علیه نیروهای شیطانی، در نبرد هسته ای قریب الوقوع و اجتناب ناپذیرآرماگدون ابراز می کرد. خانم هالسل چنین نتیجه می گیرد که این گفته ها به خوبی روشن می کند که چرا ریگان احساس می کرد «دستور» داشت «تریلیون دلار را برای تدارک جنگ هسته ای یأجوج و مأجوج هزینه کند». (40)
در حالی که به نظر نمی رسید جورج بوش پدر، بیل کلینتون و جورج بوش پسر همان نظرات تدبیرگرانه‌ی جیمی کارتر یا رونالد ریگان را داشته باشند ولی با این وصف، هر چند با اکراه، موضع سرسختانه‌ی اسلاف خود را در حمایت از صهیونیسم ادامه دادند. (41) سیاستمداران نظرات رأی دهندگان و یا حداقل نظرات گروه های فشار را منعکس می کنند و بسیاری از افراد، گروه های فشارصهیونیست را قدرتمندترین گروه ها در آمریکا می دانند. (42) به خصوص سه نفر از رهبران مسیحی که هر یک، تریبون کاخ سفید را از ریگان دریافت کردند، احتمالاً بیش از هر کس دیگر در چهل سال گذشته توانسته اند تضمین کننده آن باشند که سیاست خارجی آمریکا قاطعانه طرفدار صهیونیستباقی بماند. این افراد، جری فال ول، پت رابرتسون و هال لیندزی هستند. هر یک از این ها نقشی بی نظیر در رشد صهیونیسم مسیحی ایفا کرده اند.

 

پی‌نوشت‌ها:
1.
Grace Halsell, Prophecy and Politics, Militant Evangelists on the Road to NuclearWar, (Westport, Connecticut, Lawrence Hill, 1986), pp40-50. see also Bob Slosser, Reagan Inside Out, (Dallas. Word, 1984). / 2. Pat Boone / 3. George Otis / 4.Ibid. p42. / 5. Herb Ellingwood / 6. Ibid., p43. / 7. James Mills / 8. San Diego Magazine / 9. ungodly nations / 10. Cited in Halsell. Prophecy., op.cit.. pp5,45. / 11. Ibid. / 12. nuclear holocaust / 13. Harald Bredesen / 14. Ibid., pp46-47. / 15. Larry Jones and Gerald T. Sheppard, 'Ronald Reagan's '‘Theology” of Armageddon' in Ali in the Name of the Bible, edited by Hassan Haddad and Donald Wagner (Battleboro. Vermont, Amana, 1986), pp32-33. / 16. Halsell, Prophecy., op.cit., pp2. see also Kenneth Woodward, 'Arguing Armageddon’ Newsweek, 5 November 1984; / 17. William Saffire  / 18. Cited in Halsell, Prophecy., op.cit., p47. / 19. Donald Wagner / 20. Ed Meese / 21. Caper Weinberger / 22. Donald Wagner, ‘Beyond Armageddon'. The Link, New York: Americans for Middle East Understanding; October-November, (1992), p5. / 23. Halsell, Prophecy, op.cit., p47. / 24. Ibid. / 25. moral imperative / 26. irreversible commitment / 27. Cited in Carter., op.cit., pp228-234. / 28. Washangton post / 29. Tom Dine / 30. American Israel Public Affairs Committee / 31. Ronnie Dugger. 'Does Reagan Expect a Nuclear Armageddon?’ Washington Post 18 April (1984). / 32. president pro tem / 33. Halsell, Prophecy, op.cit., p5. / 34. nuclear disarmament / 35. domestic and monetary policies / 36. biblical prophecies / 37. fiery end / 38. Amtrak
شرکت مسافربری راه آهن ملی آمریکا که برای جابه جایی ریلی مسافران در سراسر آمریکا کمابیش دارای اختیار تام است.
39.
Ibid.. pp49-50. / 40. Ibid. / 41. George Bush, Speech to the American Jewish Committee, May 3, (2001), http://www.us-israel.org/jsource/US-Israel/Presqoute.html / 42. Michael Lind, 'The Israel Lobby and American Power’ Prospect, April (2002). pp22-29; Halsell, Prophecy., op.cit.

منبع مقاله به نقل از سایت راسخون: سایزر، استیون آر؛ (1386)، صهیونیسم مسیحی، ترجمه‌ی حمید بخشنده، قدسیه جوانمرد، قم: نشر کتاب طه، چاپ اول.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۰
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی