رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
جمعه آبان ۸ ۱۳۹۴، ۰۹:۴۵ ق.ظ

معرفی کتاب/ سِرِّ مسلک باب در مهدویت

کتاب سِرِّ مسلک باب در مهدویت در 168 صفحه توسط سیدمحمدباقر حجازی نگارش شده و محمدرضا روستا نیز کار تحقیق آن را بر عهده داشته و بخش مسلک‌شناسیِ نشر راه نیکان منتشر کننده این کتاب است.

به گزارش انجمن رهپویان هدایت، انتشارات راه نیکان برای حفظ میراث علمی عالمان ضدِّ بهائی، کتاب "سِرِّ مسلک باب در مهدویت" را از روی نسخه اصلی آن به‌نام "اسلام و مهدویت و سرِّ مذهب باب" که در کتابخانه مسجد اعظم قم نگهداری می‌شود، تجدید چاپ کرده است.

کتاب اصلی در 147 صفحه در قطع رقعی توسط مولفی ناشناس در هجدهم مهرماه سال 1323 شمسی، پیرامون فتنه سفیر کبیر روس تزار در ایران به نام "کینیاز دالگورکی" نوشته شده بود.

پیش‌نوشتار، آغازکننده کتابِ فعلی است که در آن، موضوعات "مسلمان مسئول زندگی فردی، اجتماعی است"، "با مسلک‌های ساخته استعمار" و "سبک دین‌سازی مقابله کننده با مهدویت عناوین آن را تشکیل می‌دهند.

دلیل اصلی توطئه استعمار برای فرقه‌سازی در بین مسلمانان، اصیل بودن دین مبین اسلام و خطری است که از جانب آن متوجه آنها می‌شود؛ ولی فرقه‌سازان توجیه چندانی برای ایجاد گروه و دسته در بین پیروان دیگر ادیان احساس نمی‌کنند.

از این‌رو نویسنده در آغاز مبحث چنین استدلال کرده که:"دستکاری‌هایی که نسبت به تورات و اناجیل صورت گرفته است، راه را برای تسلط سیاست استعمار بر جامعه یهودی و مسیحی، بی‌خطر و هموار نموده است. مهم‌تر مراکز مذهبی این دو دین در خدمت حکومت‌ها هستند و نیازی به چاره‌اندیشی جهت بهره‌کشی از پیروان آنها نیست."

بخش بنیادین کتاب که با عنوان "آغاز رساله سرّ مسلک باب در مهدویت" نام‌گذاری شده، شامل مباحثی مانند: حد کمال در ادیان، اسلام و انتظار فرج، مذهب تشیع یا طریقه امامیه و اثنی‌عشریه، متمهدی‌ها و فتنه باب است.

تاریخچه مذهب باب و بهاء، مسلک بهائی، ملیت در نظر بهائی، تشکیلات مسلکی بهائیان و محفل محلی در قسمت دیگری از کتاب با نام یادداشت گینیاز دالگورکی دیده می‌شود.

در بخش انتهایی کتاب با عنوان گزارش گینیاز دالگورکی، نقش سفیر روسیه تزاری در ایران در پیدایش فرق ضاله بابیت و بهائیت، کاملا نمایان شده و خود وی به این موضوع اذعان کرده است.

گینیاز دالگورکی درباره تلاش روسیه تزاری در ایجاد و تقویت فرقه ضاله بهائیت نوشته:"من دست به دامن عوام شدم و پول کمی به آنها داده روانه بغدادشان می‌کردم. هر نخبه و پاردم سائیده را که دیگر روی وطن نداشتند، با مبلغ مکفی به اسم زیارت کربلا پیش میرزا حسینعلی می‌فرستادم تا بالاخره از آنجا به وسیله تحریک دولت ایران، آنها را به عکا روانه نمودند و دولت روسیه هم به تقویت آنها پرداخت و خانه و مکان برای آنها ساخت. قسمت مهم لوایح آنها به وسیله من و وزارت خارجه دولت روسیه برای آنها فرستاده می‌شد."

گفتنی است در تالیف کتاب سِرِّ مسلک باب در مهدویت، از منابعی مانند: ارشاد مفید، اصول کافی، تفسیر روح‌البیان، تفسیر نمونه، علل‌الشرایع، دست‌های ناپیدا، الحکم الزاهره و نقطه‌الکاف استفاده شده است. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۸
انجمن رهپویان هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی