رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان


انجمن رهپویان هدایت: در قسمت نخست برخی از سازمان های مسیحی حامی ایدئولوژی تشکیل کشور جعلی اسرائیل بررسی شد. در ادامه این سازمان ها باید به موسساتی دیگر هم پرداخت که از این فکر شوم حمایت کرده و به تحقق آن کمک کردند.

3- پل های صلح: تدبیرگرایی سیاسی (۱۹۷۶)

پل های صلح ( BFP ) در سال ۱۹۷۶، توسط جی. داگلاس یانگ (۴۴) بنیان نهاده شد. یانگ از دهه ی ۱۹۵۰ در اسرائیل کار می کرد و در سال ۱۹۵۷ مؤسسه اسرائیلی- آمریکایی مطالعات کتاب مقدس (۴۵) را در بیت المقدس تأسیس کرد. همچنین او در سال ۱۹۷۶ انتشار خبرنامه ماهانه « گزارش از بیت المقدس » (۴۶) را شروع کرد که سازمانی موسوم به مسیحیان حامی اسرائیل که در دالاس پایه ریزی شد، آن را توزیع می کرد. بعد از مرگ یانگ، کلارنس اچ. واگنر در ۱۹۸۰ رییس و اولین مدیر اجرایی پل های صلح شد. (۴۷) پل های صلح اظهار می کند: « ما از طریق برنامه های خود هم در اسرائیل و هم در سراسر جهان به مسیحیان این امکان را می دهیم که برای وفاداری به اسرائیل و جامعه یهودی فعالانه مسئولیت عهدینی خود را در برابر خدا ایفا کنند » (۴۸).

این « مسئولیت عهدینی » شامل تبشیر یهودیان نمی شود زیرا آنان مدعی هستند که وعده های داده شده به یهود هم قبل از کلیسا بوده و هم مستقل از آن بود. « کلیسا مستقل از آن پیمانی که خدا با قوم یهود و اسرائیل بسته است، وجود ندارد » (۴۹). بی اف پی ( BFP ) همچنین به این دیدگاه تدبیرگرایانه معتقد است که « وعده های میثاقی خدا بین سرزمین مقدس و قوم اسرائیل همیشگی و بی قید و شرط بود » (۵۰). برداشت بسیاری از مفسران درباره ی اشاره ی افسسیان ۲: ۱۴- ۱۸ به این که عیسی این « دو را یکی » می کند، این است که آیات مزبور بیانگر آنند که چگونه عیسی با مرگش دیوار دشمنی میان یهودیان و غیر یهودیان را فرو ریخته است.

با این همه واگنر ادعا می کند که این آیات وظیفه ی کشیشی پل های صلح را آشتی دادن میان کشور اسرائیل و کلیسا بیان می کنند. (۵۱) بنابراین پل های صلح یکی از سیاسی ترین سازمان های صهیونیستی مسیحی است که در سال ۲۰۰۰ بودجه ای کمتر از سه میلیون دلار و ۹۰۰۰۰ عضو داشت. (۵۲) آنان تبلیغ مسیحیت را رد کرده اند ولی در عوض از طریق « عملیات نجات » (۵۳) و تشویق یهودیان برای مهاجرت از اتحاد جماهیر شوروی سابق به اسرائیل فعالند. مِرکلی ادعا می کند: « تمام سازمان های صهیونیستی یهودی دکتر داگلاس یانگ را به عنوان پیشگام خود و پل های صلح به رهبری کلارنس واگنر پسر، را به عنوان سازمان رده بالا در ردیف صهیونیسم مسیحی احیا شده پذیرفته اند » (۵۴). پل های صلح با سفارت بین المللی مسیحیان به طور مشترک فعالیت می کند و بخشی از ائتلاف وحدت ملی برای اسرائیل را تشکیل می دهد.

4- سفارت بین المللی مسیحیان: تدبیرگرایی سیاسی (۱۹۸۰(

از میان همه ی سازمان های صهیونیستی مسیحی، سفارت بین المللی مسیحیان در اورشلیم، سازمان ( ICEJ ) با داشتن نمایندگی هایی در ۱۴۰ کشور احتمالاً با نفوذترین و بحث انگیزترین است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز بودجه ی سالانه این سازمان در ۱۹۹۹ بالغ برهشت میلیون دلار بود که از ۱۰۰۰۰۰ عضو آن گردآوری شده بود. (۵۵) در سال ۱۹۸۰، پارلمان اسرائیل به صورت یک طرفه اعلام کرد که بیت المقدس پایتخت ابدی و یکپارچه ی اسرائیل خواهد بود. در نتیجه، سفارت هلند و بقیه دوازده دولت آمریکای لاتین نهایتاً ساختمان های خود را در بیت المقدس تخلیه کردند. این دولت ها خواه در واکنش به تهدید یک تحریم نفتی و خواه در اثر تمایل به حمایت از قانون بین المللی، به سفارت های خارجی دیگر پیوستند، که در ۱۹۶۷ به تل آویو منتقل شده بودند. صهیونیست های مسیحی، در واکنش به محکومیت جهانی اقدام یک جانبه اسرائیل، در نشست تابستان همان سال در تل آویو، سفارت بین المللی مسیحیان را تأسیس کردند، تا در واکنش به آنچه که آنان بایکوت جهانی اسرائیل تلقی می کردند، همبستگی خود را با اسرائیل به نمایش بگذارند.

یان ویلم وان دِرهوون (۵۶) که سخنگوی ارشد آی سی ای جی ( ICEJ ) شد، تصمیم آنان را « واکنش مستقیمی به اقدام بزدلانه ی جهان و انکار وقیحانه حق اسرائیل بر شهر یکپارچه اش توصیف کرد » (۵۷).

ما معتقدیم خواست خدا آن است که شوق و انگیزه ای در مسیحیان سراسر جهان پدید آید تا آنان نقش پیشگویانه ی خود را در بازگرداندن یهودیان ایفا کنند. کتاب مقدس می گوید که سرنوشت ملت ها، مسیحیان و کلیسا به نوع واکنش آنان نسبت به کار بازگشت گره خورده است… ما معتقدیم که مسیحیان باید در برابر تعصبات اسرائیل ستیزانه و یهودستیزانه موضع بگیرند و با توجه به حقیقت با دروغ ها مقابله کنند. به معنای دقیق کلمه، رویکرد ما گهگاه ممکن است در بردارنده ی مواضع سیاسی باشد ولی این مواضع نهایتاً برگرفته از اصول و اعتقادات مبتنی بر کتاب مقدس است. ما بر اساس اعتقادمان ملزم هستیم که بکوشیم از قوم خداوند حمایت کنیم و آنان را برای زمانی که خداوند تمام وعده های خود به آنان را عملی خواهد کرد، حفظ کنیم. (۵۸(

در سال ۱۹۹۳، آی سی ای جی دارای ۵ کارمند بین المللی از ۱۲ ملیت مختلف و نیز ۲۵۰ داوطلب دیگر بود که در برگزاری مراسم سالانه مثل جشن عید خیمه ی مقدس کمک می کردند. همچنین « سفیران » آی سی ای جی از طریق شبکه ای از شاخه ها، مدیران ملی و هیئت مدیره های منطقه ای که تحت نظارت مقامات هیئت اجرایی آن در بیت المقدس کار می کنند، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به ارائه خدمات می پردازند. (۵۹) آی سی ای جی قوی ترین سازمان در ایالات متحده آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی است و نیز با دفاتری در دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی مرکزی به فعالیت در سوئد، آلمان و سنگاپور می پردازد، و آنان ادعا می کنند که « حرکت عظیم روح القدس » را احساس کرده اند. (۶۰) آی سی ای جی تقریباً فقط از سوی مسیحیان بنیادگرای کرامت مدار و انجیلی حمایت می شود.

آنان بر اساس تفسیر ظاهری خود از کتاب مقدس، « احساسات بسیار پرشوری نسبت به یهودیان دارند » (۶۱) . اولویت اصلی آنان « تسلی دادن » به یهود است. آنان برای نیل به این منظور، یهودیان شوروی و اروپای شرقی را به مهاجرت به اسرائیل ترغیب می کنند؛ برنامه ی کمک های اجتماعی را تسهیل می کنند که موجب الفت یهودیان مهاجر با زندگی در اسرائیل می شود؛ هزینه های مالی جشن سالانه عید خیمه ی مقدس صهیونیست های مسیحی در بیت المقدس و نیز هزینه های مالی ضیافت ها و جشن های دیپلماتیکی را تأمین می کنند که از طریق آن، رهبران کلیسا و مقامات دولتی سراسر جهان را به نفع کشور اسرائیل تحت فشار قرار می دهند. به عنوان مثال، آی سی ای جی ادعا می کند که تا ۱۹۹۸، هزینه سفر ۴۰۰۰۰ یهودی از ۷۰۰۰۰۰ مهاجر شوروی سابق به اسرائیل و هزینه ی بیش از ۵۰ پرواز و نیز جابجایی ریلی از طریق فنلاند را تأمین کرده است. (۶)

آی سی ای جی سرویس خبری پیشرفته ای را نیز توسعه داده است که به صورت هفتگی برنامه های رادیویی و تلویزیونی را در چهار قاره پخش می کند و در کنار آن خبرنامه ها و اخبار اینترنتی و نشریاتی مثل چکیده ی اخبار خاورمیانه (۶۳) را که خلاصه ای از مطالب روزنامه ها و مجله های اسرائیلی و عربی طرفدار اسرائیل است، منتشر می کند. به گفته ی یان ویلم وان دِر هوون هدف از این اقدامات، مقابله با پوشش خبری مخرب و تحریف شده فزاینده ای است که « جبهه گیری آشکار علیه اسرائیل » دارد. (۶۴) در آمریکا، آی سی ای جی با لابیست های که سیاسی مثل جنبش مسیحی اقدام علنی اسرائیل (۶۵) ( CIPAC_ آی سی ای جی به آن وابسته است، و نیز شبکه رادیو تلویزیونی مسیحی پت رابرتسون و ائتلاف وحدت ملی برای اسرائیل دارای همکاری تنگاتنگی است. (۶۶)

ادعا شده است که بودجه های تأمین شده از سوی آی سی ای جی، برای حمایت از (۶۷) شهرک های غیر قانونی یهودیان (۶۸) و نیز بنیاد معبد بیت المقدس است؛ ( JTF ) استفاده شده این بنیاد را تری رایزنهوور و استنلی گولدفوت عضو سابق باند تبهکاران اشترن (۶۹) متعهد به تأسیس کردند. جی تی اف است. (۷۰) ( JTF) تخریب مسجد صخره (۷۱) و بازسازی معبد یهود در سرزمین کنگره ی بین المللی صهیونیسم مسیحی که در تاریخ ۲۵ تا ۲۹ فوریه ۱۹۹۶ در بیت المقدس برگزار شد، با حمایت های آی سی ای جی حدود ۱۵۰۰ نماینده از بیش از ۴۰ کشور به اتفاق، بیانیه شدیداً سیاسی را در مورد صهیونیسم مسیحی صادر کردند که مشتمل بر این اظهارنظر بود:

خدای پدر، قادر متعال، ملت و قوم قدیمی یهود یعنی ذریه ی ابراهیم، اسحاق و یعقوب را برگزید تا طرح نجات (۷۲) خود را برای جهان آشکار سازد. آنان برگزیده خدا خواهند ماند و بدون وجود ملت یهود اهداف نجات بخش (۷۳) خدا برای جهان به انجام نخواهد رسید. (۷)

این بیانیه در ادامه نمایندگان را متعهد به یاری رساندن به قوم یهود برای مهاجرت به اسرائیل دانست و نیز حق اسرائیل برای اشغال و اسکان در « یهودیه، سامره، غزه و جولان » را مورد تأیید قرار داد. (۷۵(

بعضی از منتقدان اظهار کرده اند که آی سی ای جی ( ICEJ ) پیام مسیحیت را از نو تفسیر کرده است و تعالیم عیسی را در خدمت ایدئولوژی صهیونیستی سیاسی قرار داده است. (۷۶) بدین سان، این امر دعوت به سازش را در هاله ای از ابهام قرار داده و تنش های میان فلسطینیان و اسرائیلی ها را وخیم تر کرده است. علاوه بر این، آی سی ای جی یک سازمان خودگماشته (۷۷) و خودسامان بخش (۷۸) و غیر مسئول در برابر مجامع بزرگ مسیحی است. (۷۹) در ماه مه ۱۹۹۸، یان ویلم وان دِرهوون به علت اختلافاتی که با هیئت رییسه آی سی ای جی و مدیر آن یوهان لاکهوف (۸۰) پیدا کرد، آی سی ای جی را ترک گفت تا یک سازمان رقیب به نام مرکز بین المللی صهیونیست مسیحی (۸۱) در بیت المقدس بنیان نهد. (۸۲) در سال ۱۹۹۹، دوستان کانادایی سفارت بین المللی مسیحیان (۸۳) نیز نام خود را به اقدام مسیحی برای اسرائیل (۸۴) تغییر داد و دیگر در لیست وب سایت آی سی ای جی قرار ندارد. (۸۵) اختلافات مشابه ای در طول اولین کنگره بین المللی صهیونیسم مسیحی که در سال ۱۹۸۵ در شهر بال برگزار شد، موجب آن شد که بعضی از اعضای آی سی ای جی آن را ترک کنند و [ سازمان ] دوستان مسیحی اسرائیل را تشکیل دهند.

5- دوستان مسیحی اسرائیل، صهیونیسم مسیحی بشردوستانه (۱۹۸۵)

دوستان مسیحی اسرائیل (CFI) را در یک وایت (۸۶) و دیگر اعضای سابق آی سی ای جی ( ICEJ ) از بریتانیای کبیر، آمریکا، فرانسه و اسرائیل در دسامبر ۱۹۸۵ تأسیس کردند. سایر عبارتند صهیونیست های مسیحی مهم مرتبط با سی اف آی دریک ( CFI ) از لانس لامبرت (۸۷) (۸۸) پرینس (۸۹)، باری سگال (۹۰) (۹۱) و دِیْو دولن (۹۲) که وی ماهنامه سی اف آی، چکیده ی مقالات خاورمیانه (۹۳) را منتشر می کند. (۹۴) علاوه بر این، سی اف آی بر ضرورت بی قید و شرط « ایستادن در کنار اسرائیل » و اقدام به حمایت از آن به عنوان یک ملت تأکید می کند هر چند به گفته ی سازمان مزبور، این امر در مورد آنان اساساً به وسیله دعا و طرح های بشردوستانه (۹۵) است نه تبلیغ مسیحیت یا اقدام سیاسی:

ما معتقدیم که خداوندْ مسیح، هم مسیحای یهود است و هم منجی جهان؛ اما ایستادگی در کنار اسرائیل مشروط به این نیست که یهود اعتقاد ما را بپذیرد. کتاب مقدس به ما می آموزد که اسرائیل ( قوم، سرزمین و ملت ) آینده ای مقدّر و شکوهمند الاهی دارد و خدا قوم یهود را نه طرد کرده و نه قومی دیگر را جایگزین آن کرده است. (۹۶)

سی اف آی برخلاف آی سی ای جی که خود را « سازمانی مذهبی- سیاسی » می دانند، اساساً خود را « سازمانی بشردوستانه » می دانند. (۹۷) با این وجود، سی اف آی در خبرنامه ماهیانه و وب سایت خود بیانه های سیاسی تندی را در حمایت از اسرائیل صادر می کند. به عنوان مثال، دریک وایت در مقاله ی « اسطوره ها و واقعیت ها » که در آوریل ۲۰۰۰ منتشر شد، اظهار می کند: « این خط تبلیغی که یهودیه، سامره و غزه، ” سرزمین های اشغالی اعراب” هستند یا ” اراضی فلسطین در ۱۹۶۷ اشغال شد” یکی از اسطوره هایی است که باید برای کسانی که درباره ی تاریخ این منطقه دچار اشتباه هستند، روشن شود » (۹۸). سازمان دوستان مسیحی اسرائیل گرچه در عرصه ی بین المللی فعالیت می کند، احتمالاً از نظر سیاسی فعال ترین و با نفوذترین سازمان صهیونیستی مسیحی در بریتانیا است.

رهبران مسیحی مذکور و سازمان هایشان به بیش از ۱۰۰ میلیون مسیحی آمریکایی، بیش از ۱۰۰۰۰۰ کشیش و بودجه مشترک بسیار خوب بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در سال دسترسی ثابت دارند. با این وجود، آن ها به درجات مختلف و دلایل متنوع، ائتلاف گسترده و بسیار قدرتمندی را تشکیل داده اند که حمایت صهیونیست های مسیحی از اسرائیل کنونی را شکل می دهد و به پیش می برد.


بخش اول:

نگاهی به تاریخچه سازمان‌های صهیونیسم مسیحی / تحقق رؤیای صهیون(1)


پی‌نوشت‌ها:

1. Christian Messianic Fellowship International, ‘Waht is AMF?’

http://www.mjaa.org.

2. Christian Witness to Israel.

3. پیشاهزاره گرایی تاریخی یا عهدنگر بر این عقیده بود که قوم یهود در کلیسا ادغام خواهد شد و ملتی نوکیش درکنار دیگر ملت های مسیحی به فلسطین باز خواهد گشت. اما پیشاهزاره گرایی تدبیرنگر معتقد بود که قوم یهود خواه قبل از ایمان به مسیح، خواه بعد از ایمان به مسیح، به فلسطین بر می گردند ولی به طرز بارزی جدا از کلیسا باقی خواهد ماند.

4. American Messianic Fellowship International.

5. American Messianic Fellowship International, “what is AMF?”

http://www.MJAA.org.

6. Messianic Jewish Allance of America.

7. Messiah Yeshua.

8. The Messianic Jewish Alliance of America (M.IAA), ‘What is the

MJAA?’ http://www.mjaa.org.

9. MJAA. “What does MJAA believe?” http://www.mjaa.org.

10. MJAA Position Paper, “Messianic Jews Say: “The Land Belongs to Israel!’” Ha’aretz. 20 March (1992), cited on http://www.mjaa.org.

11. Samaria.

12. Golan Heights.

13. Ibid.

14. Halsell, Prophecy, op.cit., pl78.

15. Israel Trust of the Anglican Church.

16. W.T. Gidney, The History of the London Society for Promoting Christianity Amongst the Jews, from 1809 to 1908, (London, 1908); George H. Stevens,

Go, Tell My Brethren: A Short Popular History of Church Missions to Jews, (London, Olive Press, 1959); Kelvin Crombie, For the Love of Zion: Christian Witness and the Restoration of Israel, (London, Hodder & Stoughton, 1991). See also Muriel Corey, From Rabbi to Bishop, (London: Olive Press, n.d.).

17. interdenominational body.

18. http://www.cmj.org.uk/whoare.htral.

19. Stevens, op.cit., pp23-206.

20. Jos Drummond, ‘Mission in the 1990’s’ The Church’s Ministry Among the Jews (St. Albans, CMJ, 1989).

21. CMJ, Shalom, 3 (1999), pi.

22. Kelvein Crombie.

23. Crombie, op.cit., pp257-258.

24. Rob Richards, Has God Finished with Israel?, (Crowborogh, Monarch/Olive Press, 1994) pp209-210; “Welcome to CMJ’, Shalom, Feburary (1990), p2; CMJ, The State of Israel: Why should we support it? (St Albans, CMJ,

1996).

25. Tony Higton, ‘Meet the new management team’ Shalom, 2 (1999), p3.

26. E. L Langston.

27. E.L. Langaton, Ominous Days! Or the Signs of the Times, (London, Chas, J. Thynne, 1914), ppl-30; see also Patricia Higton, ‘Return of the King of kings’ Shalom Overview Edition, (2001)

در کتاب اخیر مبحث امید آینده دیوید بریک نر مطرح شده است. بریکنر ریاست سازمان یهودیان برای مسیح را بر عهده دارد و همچنین یک تدبیرگر است.

28. Moishe Rosen, Overture to Armageddon? Beyond the Gulf War, (san Bernardino, California, Here’s Life Publishers, 1991).

29. Ruth Tucker, Not Ashamed, the Story of Jews for Jesus (Sisters, Oregon, Multnomah, 1999), p240.

30. California Hippy Culture Jesus Movement.

31. Ibid, p77-92.

32. Haight – Asbury.

33. Ibid., p78.

34. http://www.ecfa.org/MbrProf.asp7MemberID=207.

35. J.I. Packer.

36. Tucker, op.cit., p239; ‘Foreword’.

37. Jews for Jesus, “‘Billy Graham was Misunderstood’ Says Jews for Jesus Leader’, Briefing Bulletin, http://www.jews-for-Jesus.org.

38. scholar in residence.

39. covenant people.

40. Campus Crusade for Christ .

41. Young Life.

42. Navigators.

43. Louis Goldberg. ‘Whose Land is It?” Issues, 4.2.

44. G.Douglas Young.

45. Biblical Studies.

46. Dispatch from Jerusalem.

47. Merkley, op.cit., p168.

48. Clarence H. Wagner. Who are we?’ Bridges for Peace, Jerusalem. September (1996).

49. Clarence H. Wagner, “Israel and the Church at the Dawn of the New Millennium

http://www.bridgesforpeace.com/publicastions/teaching/Article-18.html.

50. Clarence H. Wagner. Did God break his covenant with the Jews?’

http://www.bridgesforpeace.com/publicastions/teaching/Article-19.html.

51. Clarence H. Wagner, ‘God”s covenants, and the Church

http://www.bridgesforpeace.com/publicastions/teaching/Article-38.html.

52. http://www.ecfa.org/MbrProf.asp? Me mberID = 1092; http://www.israelunitycoalition.com.

53. Operation Rescue.

54. Merkley, op.cit., pl70.

55. http://www.library.cornell.edu/colldev/mideast/succoth.htm;

http://www.israelunitycoalition.com.

56. Jan Willem van der Hoeven.

57. Jan Willem van der Hoeven, Babylon or Jerusalem? (Shippensburg. Pasadena, Destiny Image Publishers, 1993). ppl51-152, 158.

58. International Christian Embassy, Jerusalem

http://www.icej.org.il/pages/home/aboutus.html.

59. International Christian Embassy Jerusalem, (Jerusalem, ICEJ, 1993), p4.

60. Ibid.

61. Ibid, p25.

62. Merkley, op.cit., pl73.

63. Middle East Intelligence Digest.

64. Felix Corley, ‘Is Radical Zionism an Option for Christians?’ Church of England Newspaper, 7 Feburary (1997), p7.

65. Christian Israel Public Action Campaign.

66. International Christian Embassy Jerusalem, op.cit., p25.

67. The Jerusalem Temple Foundation.

68. Wagner, Dying, op.cit., p23.

69. Stern Gang.

70. Louis Rapoporl, ‘Slouching towards Armageddon: Links with Evangelicals’ Jerusalem Post International Edition, June 17-24, (1984); Grace Halsell,

Prophecy and Politics, Militant evangelists on the Road to Nuclear War. (Westport, Connecticut, Lawrence Hill, 1986), pp96-116; see also Charisma, July (1995), pp63, 88-89.

71. Dome of the Rock.

72. plan of redemption.

73. redemptive purposes.

74. International Christian Zionist Congress Proclamation, International Christian Embassy, Jerusalem. 25-29 February 1996.

75. Ibid.

76. MECC, op.cit., Wagner, Anxious, op.cit., pp96-113.

77. self-appointed .

78. self-regulated.

79. Wagner, Anxious, op.cit., ppl09-113.

80. Johann Luckhoff.

81. International Christian Zionist Center.

82. http://www.israelmybeloved.com/about/organization.htm.

83. Canadian Friends of the International Christian Embassy.

84. Christian Action for Israel.

85. http://www.christianactionforisrael.org.

86. Derek White.

87. Lance Lambert.

88. Lace Lambert. The Battle for Israel, (Eastbourne, Kingsway, 1975); The Uniqueness of Israel, (Eastbourne, Kingsway, 1980).

89. Derek Prince, The Last Word of the Middle East, (Fort Lauderdale, Derek Prince Ministries International, 1982); The Destiny of Israel and the Church, (Milton Keynes, Word, 1992).

90. Barry Segal.

91. http://www.Temnantofisrael.com/radio_programs.htm.

92. Dave Dolan.

93. Middle East Digest.

94. Dave Dolan, Israel in Crisis, What Lies Ahead? (Colorado Springs, Oracle House, 2000); The End of Days (Tappen. New Jercy, Revell,

1997).hltp://www.ddolan.com.

95. Humanitarian projects.

96. Christian Friends of Israel. Standing with Israel, information Leaflet, n.d.

97. Hannelle Sorensen, director of CFI on the East Coast of the USA cited in Merkley op.cit., pl80.

98. Derek White. ‘Myths and Facts’ Christian Friends of Israel News Letter. 113. April-May (2002).

 

نظرات (۴)

خدا خیتون بده اجرتون با ائمه اطهار
مقاله را کامل خوندم دستتون درد نکنه
متن جالبی بود. امیدوارم چنین مطالب خوبی ادامه پیدا کنه در وبلاگتون . مطالبی که درآگاهی و بصیرت ما، موثر باشه .
خدا قوت .
چقدر این مسیحیت صهیونیستی فعالیت داره. خدا لعنتشون کنه .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی